منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

نسخهٔ جدید کتاب اوبونتو برای تازه‌واردها

دو سال و چند ماه پیش بود که ساسان عزیز در سایت آزادراه خبر از انتشار کتاب اوبونتو برای تازه‌واردها رو داد. من آن موقع اصلا متوجه انتشار کتاب نشدم، چون ماه‌های پایانی دوران کنکورم بود. چند ماه پیش یک اپلیکیشن موبایل رو دیدم که مطالب کتاب رو برای اندروید ارائه می‌داد. من هم تصمیم گرفتم نگاهی به این کتاب بندازم. در نگاه اول از کتاب خوشم اومد، اما به نظرم به یک ویرایش اساسی نیاز داشت. برای همین دست به کار شدم و کتاب رو کم‌کم ویرایش و کلا کتاب رو به لاتک منتقل کردم. نتیجهٔ کار به نظرم خوب بود. برای همین کتاب رو برای ساسان فرستادم و نظرش رو پرسیدم. خوشبختانه اون هم از تغییرات خوشش اومد، اما گفت که صبر کنم تا اوبونتوی ۱۴.۰۴ که یک انتشار LTS هم است بیاد و بر اساس هر نسخهٔ LTS کتاب رو به‌روز کنیم. بعد از انتشار اوبونتوی ۱۴.۰۴، کتاب رو باز بر اساس این نسخه ویرایش کردم، کارهایی مثل به‌روز کردن تصاویر و ویرایش دوبارهٔ کتاب.

ubuntubook

 

حالا هم که نسخهٔ نهایی کتاب آماده شده و می‌تونید از سایت کتاب یا از گیت‌هاب دریافتش کنید.

تغییراتی که انجام شده‌اند این‌ها هستند:

  • بازنویسی کتاب براساس لاتک
  • ویرایش املایی و دستوری و نگارشی متن و هماهنگ‌کردن لحن نوشته
  • ویرایش براساس اوبونتوی ۱۴.۰۴
  • افزودن دو فصل «نصب نرم‌افزار در اوبونتو» و «کار با ترمینال»
  • به‌روز کردن مجوز کتاب به «Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License»
  • تغییر قلم نوشته‌ها
  • استفاده از تصاویر به‌روز و با کیفیت بهتر و با تعداد بیش‌تر
  • قراردادن فایل‌های خام کتاب در گیت‌هاب

در صورتی که اشکالی در کتاب دیدید یا مایل به همکاری برای ویرایش یا اضافه‌کردن فصل‌های جدید برای نسخه‌های بعد کتاب بودید، می‌توانید از راه ایمیل (info [at] ubuntu-book [dot] org) یا شبکه‌های اجتماعی به ما خبر دهید. از هرگونه همکاری شما به شدت استقبال می‌شود :)

همان‌طور هم که اشاره شد، یک مخزن برای این کتاب ساخته شده و فایل‌های خام لاتک و تصاویر کتاب و pdf کتاب هم در آن‌جا قرار داده شده است. از همین راه به راحتی می‌توانید تغییرات موردنظر خود را در کتاب بدهید و در صورتی که تغییرات مناسب باشند، این تغییرات در نسخه‌های بعدی کتاب اعمال خواهند شد.

1 دیدگاه برای این نوشته:

  1. مسعود:
    ۰۸ شهریور ۱۳۹۳ وقتی کتاب رو با استفاده از لاتک حروفچینی کردید انتظار میره که خروجی کیفیت بصری بهتری در مقایسه با خروجی writer یا word داشته باشه. این کیفیت به چند دلیل الان تو pdf خروجی وجود نداره:
    ۱) برای متن کتاب قلم خوبی انتخاب نشده.
    ۲) اندازهٔ قلم متن بیش از اندازه بزرگ تنظیم شده.
    ۳) فاصلهٔ خطوط متن کمه که این باعث سخت شدن خوندن متن میشه.

ارسال نظر سریع



برچسب ها : , , ,