منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

نسخه غلطان opensuse

بالاخره و البته طبق یک زمانبندی عاقلانه openSUSE 11.4 منتشر شد (کماکان تحت نظر و حمایت شرکت ناول). اما این پست در رابطه با نسخه ۱۱.۴ نیست. درباره نسخه‌هایی از openSUSE هست که هر روز و هر ساعت منتشر می‌شوند. دقیقاً مشابه توزیع‌های قدرتمندی همچون آرچ لینوکس و یا جنتو! همونطور که خیلی‌ها می‌دونن آرچ و جنتو بصورت غلطان (rolling release) منتشر می‌شوند. (اطلاعات بیشتر راجع به انتشار غلطان) و دیستروهایی همچون دبیان و بچه‌هاش، openSUSE و … بصورت چرخه‌های منظم!
اما اینبار توسعه دهندگان openSUSE پروژه‌ای رو تحت عنوان Tumbleweed با معنی تاج خروس شروع و به سرانجام رسوندن که بوسیله اون دیگه نسخه در اون معنی خودش باقی نمی‌مونه! دلایل زیادی هم برای اینکار داشتن که یکی از دلایل این می‌تونه باشه که بسیاری از کاربرها علاقه دارن تا پس از انتشار پایدار نرم‌افزارهای مختلف (همچون kde و gnome و …) از اونها بصورت پایدار روی لینوکس خودشون استفاده کنند. این خواسته کاربران غیر عملی نبود، ولی یا باید چندین ماه صبر می‌کردند تا نسخه جدید دیسترو منتشر بشه و اون نرمافزار‌ها رو شامل شه، یا اینکه به مخازن factory و … بروز رسانی کنند که قصه‌های خودش رو داره و اصلاً به کاربران تازه‌کار (و یا حتی کاربرانی که با سیستمشون کار می‌کنن نه بازی) پیشنهاد نمی‌شه!
این باعث می‌شد کاربران زیادی به دیستروهایی همچون آرچ یا جنتو مهاجرت کنند. اما این دیستروها، برای کاربران سطح متوسط به بالا ایجاد شده، در نتیجه نمی‌تونه انتظارات هر کاربری رو براحتی تامین کنه!
پس پروژه Tumbleweed با هدف همیشه بروز بودن و همیشه پایدار بودن در کنار سادگی و کاربر پسندی شروع بکار کرد و همین الان شما می‌تونید openSUSE خودتون رو چه ۱۱.۱ چه ۱۱.۲ چه ۱۱.۳ و یا حتی ۱۱.۴ که تازه همین چند روز پیش منتشر شده رو به openSUSE Tumbleweed تبدیل کنید! (البته در زمان ۱۱.۳ هم این مخازن فعال بودند ولی تضمین پایداری نمی‌شدند) اپن‌سوزه‌ای که همیشه بروز، پایدار و کاربر پسنده!
اما سوالاتی ممکنه برای بعضی‌ها پیش بیاد، مثلاً اینکه تفاوت مخازن Tumbleweed با مخازن factory چیه؟
بسته‌های موجود در مخازن factory اصلاً نمی‌تونن پایدار بحساب بیان، چرا که هنوز کاملاً تست نشدن و هنوز برای استفاده نهایی آماده نیستند، اما بسته‌های Tumbleweed در عین حال که بروز هستند، کاملاً تست شده و پایدارند. و می‌شه روشون حساب باز کرد!

سوال بعد می‌تونه این باشه که، آیا همه بسته‌ها در مخازن Tumbleweed پیدا می‌شوند؟
باید بگم بله! تا جایی که من می‌دونم علاوه بر مخزن اصلی که محتوای بسیار بالایی رو در خودش جا داده، مخازن packman هم برای Tumbleweed آماده سازی شدن! پس شک نکنید که همه چیز مهیاست!

و در نهایت برای سوئیچ کردن به نسخه Tumbleweed باید از دستور زیر استفاده کنید
مخزن مربوطه رو اضافه و auto refresh رو فعال کنید

zypper ar --refresh http://download.opensuse.org/repositories/openSUSE:/Tumbleweed/standard/ Tumbleweed

حالا دیسترو خودتون رو از این مخزن بروز کنید

zypper dup --from Tumbleweed

حالا از openSUSE همیشه بروز و پایدار لذت ببرید. ;)

پ‌ن: من هنوز نتونستم تست صحیحی از این قابلیت بزنم چرا که نسخه ۱۱.۴ تازه منتشر شده و تفاوت چندانی با این مخازن نداره!

پ‌ن۲: منظور بدی از گفتن عبارت «کسایی که با سیستمشون کار می‌کنند نه بازی» ندارم! سوء تفاهم نشه خواهشاً ;)



برچسب ها : , , , ,