منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

نشانه‌های راست‌به‌چپ و چپ‌به‌راست

این دو نشانه‌یِ نانوشتنی، در محیط‌هایی کاربرد دارند که از الگوریتمِ دوجهته برایِ متن‌ها پشتیبانی نمی‌کنند؛ یعنی نوشتن با خطِ راست‌به‌چپ در آن‌ها با مشکلاتی همراه است. همچنین، گاهی، در متن‌هایِ دوزبانه به کار می‌آیند.

معرفیِ این دو نشانه، شاید ربطِ چندانی به اوبونتو نداشته باشد؛ اما در تایپِ متن‌هایِ دوزبانه در LibreOffice نیاز می‌شوند. برای راحتیِ بیش‌تر، شکلِ اختصاریِ آن‌ها را به کار می‌بریم: RLM ‏برای راست‌به‌چپ و LRM ‏برای چپ‌به‌راست.

چه مشکلاتی را حل می‌کنند؟

توجه داشته باشید، این نویسه‌ها با پاراگراف‌بندیِ راست‌به‌چپ یا چپ‌به‌راست متفاوت اند. این نشانه‌ها یک نویسه‌ (کاراکتر) اند، یعنی درج‌شان در نوشته همان اثری را دارد که درجِ یک حرف. در نتیجه، به کمکِ این نشانه‌ها می‌توان مشکلِ نمادهایِ نگارشی را مانندِ نقطه، ویرگول، کمان، در پایانِ سطر یا در میانِ متن‌هایِ دوزبانه، و مشکلِ عددها را در آغازِ سطر حل کرد.

در زیر، محیطی مثال زده شده که از پاراگراف‌بندیِ راست‌به‌چپ پشتیبانی نمی‌کند:

بدونِ RLM:

نشانه‌های نگارشی مانندِ نقطه، ویرگول!

۵ نفر بودند

اکنون، با درجِ نشانه‌ی RLM، پس از علامتِ تعجب در عبارت نخست، و پیش از عدد در آغازِ عبارت دوم، مشکل حل می‌شود:

با RLM:

نشانه‌های نگارشی مانندِ نقطه، ویرگول!‏

‏۵ نفر بودند

مثالِ زیر هم، از یک متنِ دوزبانه (یا به عبارتِ بهتر دوجهته) در محیطی ست که از پاراگراف‌بندیِ راست‌به‌چپ پشتیبانی می‌کند؛ همچون LO Writer:

بدونِ RLM:

سه واژه‌ی kill، murder و dispatch …

شرکت GM (General Motors) در سالِ …

 که اگر در این مثال هم، پیش/پس از ویرگول در عبارتِ نخست، و پیش/پس از پرانتزِ اول در عبارت دوم، RLM درج شود، مشکل حل می‌شود:

با RLM:

سه واژه‌ی kill،‏ murder و dispatch …

شرکت GM ‏(General Motors) در سالِ …

شاید این سؤال پیش آید، که چرا در MS Office Word به چنین مشکلی بر نمی‌خوریم. نرم‌افزارِ Word از کد span استفاده می‌کند. این کد همراه با عوض‌کردن زبان، جهت‌بندیِ جدیدی برای پاراگراف تعریف می‌کند؛ که البته حجمِ فایل را افزایش می‌دهد.

چه‌گونه درج کنیم؟

این دو نشانه، در صفحه‌کلید استانداردِ فارسی، روی سطح سوم کلیدهای ۰ و ۹ قرار دارند؛ یعنی با نگه‌داشتن کلید Alt‏ِ راست و زدن عددِ صفر، RLM درج می‌شود؛ به همین ترتیب، با زدن عدد ۹، LRM.

همچنین، می‌توانید آن‌ها را به یونی‌کدِ ۲۰۰F و ۲۰۰E در Character Map یافته و کپی کنید.



برچسب ها :