منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

نصب آفیس ۲۰۱۰ روی لینوکس

با اینکه نصب مایکروسافت آفیس روی لینوکس به نوعی گل به خودی محسوب میشه، در اوضاع کنونی که همه جا فقط از MS Office استفاده میکنند، اگر واقع بین باشیم واقعا Libreoffice نمیتونه از پس نمایش درست و بدون نقص فایلهای MS Office بر بیاد. بنابراین مجبوریم کارهای این چنینی رو حتما با MS Office انجام بدیم.
توجه: لطفا در مذمت این کار کامنت نذارید! خودم میدونم.

اگر خواستید تن به این کار بدید! باید با wine این کار رو بکنید. پس اول wine و wine-mono و wine-gecko و winetricks رو روی توزیع خودتون نصب کنید. از اونجایی که نسخه های جدید wine به اندازه کافی رشد پیدا کردن که آفیس سال ۲۰۱۰ یعنی ۶ سال پیش رو بهتر اجرا کنند، بنابراین کار پیچیده ای لازم نیست انجام بدیم.
اما یک نکته ای وجود داره، اگر از لینوکس ۳۲ بیت استفاده میکنید (که این روزها بعیده) به سادگی فایل نصب آفیس رو اجرا کنید و نصب کنید. اما اگر از لینوکس ۶۴ بیت استفاده میکنید باید یک wineprefix مخصوص ۳۲ بیتی درست کنیم و آفیس رو در اون اجرا کنیم. با زدن دستور زیر:
 WINEPREFIX="$HOME/.wine32" WINEARCH=win32 wine wineboot

حالا فایل نصب آفیس ۲۰۱۰ رو اول روی هارد کپی کنید و با دستور زیر اجرا کنید و مراحل نصب رو ادامه بدید:
WINEPREFIX=~/.winewin32 WINEARCH=win32 wine /home/amin/test/setup.exe

طبیعیه که بجای عبارت نارنجی باید مسیر فایل نصب در فولدرهای خودتون رو بذارید.
اگر از یک سیستم به روز استفاده میکنید دلیلی وجود نداره که موفق نشید. البته اگر در حین نصب پیام خطایی دریافت کردید که آفیس موفق به ادامه نصب نبود، احتمالا باید samba رو هم نصب داشته باشید. نمیدونم چرا! ولی یکی از دوستان این طوری مشکلش رو حل کرد.
بعد از نصب، به روشی که بلدید با عرض شرمندگی و عذرخواهی از جامعه نرم افزار آزاد آفیس رو اکتیویت کنید!
وقتی آفیس word رو اجرا میکنید متوجه میشید که عبارات فارسی برعکس یا جدا از هم هستند. برای حل این مشکل باید با winetricks یه چیزی رو به نام usp10.dll نصب کنید. برای این کار باید winetricks در wineprefix جدیدمون اجرا بشه:
 WINEPREFIX="$HOME/.wine32" WINEARCH=win32 winetricks

و بعد در قسمت install a windows dll or component گزینه usp10 رو تیک بزنید و ok کنید. بعد از نصب این dll یک بار تست کنید، باید درست شده باشه.
و اما موضوع بعدی، یک باگ شناخته شده و حل نشده از چند سال پیش وجود داره، در مورد نوشتن RTL و LTR به صورت مخلوط که میتونید ویدیوی مربوط به این باگ رو هم در یوتیوب نگاه کنید.
فایلهای doc و docx به درستی نشون داده میشن. هیچ مشکلی نیست. اما اگر فایلی دارید که مخلوطی از فارسی و انگلیسی داره ممکنه کمی در ویرایشش اذیت بشید.
دکمه های rtl و ltr توی نوار ابزار وجود ندارند. هرچند که وجودشون چیزی رو حل نمیکنه، اما میتونید با این دستور آفیس رو اجرا کنید و اون دکمه ها در نوار ابزار اضافه میشن:
env WINEPREFIX=/home/amin/.wine32 WINEARCH=win32 LANG=fa_IR.UTF-8 wine '/home/amin/.wine32/drive_c/Program Files/Microsoft Office/Office14/WINWORD.EXE'


دستور بالا رو میتونید تبدیل به یک لانچر در منوی دسکتاپ خودتون بکنید. لانچری که wine ایجاد کرده قسمت مربوط به فارسی (سبز) نداره. قسمت نارنجی هم مسیر فولدر home کاربر خودتون رو باید بذارید. اگر فقط word رو نصب کردید که هیچی. اگر چیزای دیگه ای هم نصب کردید باید برای فایلهای اجرایی اونها هم تک تک دستور بالا رو ویرایش کنید (قسمت آبی)
بعد از نصب wine کلی برنامه های آفیس وارد منوی openwith میشن و دردسر درست میکنن. ما فقط میخوایم فایلهای doc و docx با مایکروسافت آفیس باز بشن. برای همین در این مسیر میتونید این شورتکات ها رو حذف کنید و فقط docx و doc رو بذارید بمونن. فایلهای مربوطه با wine-extensions شروع میشن
~/.local/share/applications

البته فایلهای مربوط به پسوند doc و docx رو با ویرایشگر متنی خودتون باز کنید و LANG=fa_IR.UTF-8 رو به قسمت command اضافه کنید تا با باز کردن مستقیم فایلهای ورد، آیکن rtl و ltr نشون داده بشن. که البته بخاطر اون باگ عملا مصرفی ندارند.
خب، حالا ما یه wineprefix جدا برای آفیس داریم که قاعدتا کلی هم حجم اشغال کرده. و پوشه wine اصلی هم که اگر قبلا برنامه های wine رو باز میکردید وجود داره. اگر حساس هستید نسبت به این دوگانگی، میتونید برنامه هاتون رو توی همین wineprefix ای که ایجاد کردیم نصب کنید. اما برای اینکه اذیت نشیم و یه تریلی دستور ننویسیم، میتونید این رو به فایل bashrc خودتون اضافه کنید تا از این به بعد برای اجرای برنامه ها در wineprefix جدید به راحتی اون برنامه رو با دستور wine32 اجرا کنید. مثلا wine32 ~/freegate.exe
alias wine32='WINEPREFIX=~/.wine32 WINEARCH=win32 wine '
و اما آفیس ۲۰۱۳ ! با اومدن wine نسخه 2 امیدها برای اجرای این نسخه در لینوکس بوجود آمدند! البته من تونستم آفیس ۲۰۱۳ رو اجرا کنم، اما پر از باگ بود و بسته میشد. بنابراین عملا فایده ای نداشت و استفاده ای نمیشه ازش کرد.