منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

نصب فونت در لینوکس

یکی از ضروری‌ترین کارهایی که بعد از نصب سیستم‌عامل مورد نیاز کاربران همیشگی کامپیوتره٬ نصب فونت‌های لازم٬ خصوصا فونت فارسی است.

در اینجا سوالی که برای عزیزانی که از ویندوز به لینوکس مهاجرت می‌کنند پیش میاد٬ اینه که آیا می‌توان از فونت‌های ویندوز در لینوکس استفاده کرد؟ پاسخ مثبته. شما با مراجعه به پوشه فونت در ویندوز می‌تونید فونت‌هایی که دارای پسوند ttf هستند رو در یک پوشه کپی و برای نصب در لینوکس آماده کنید.

قبل از آموزش این ترفند٬ لازمه که نکاتی رو برای دوستان تازه‌کار گوشزد کنم:

نکته اول: همانطور که می‌دونید و با ویندوز تجربه کرده‌اید٬ می‌توان بعضی از پوشه‌ها و فایل‌ها رو در ویندوز مخفی (hidden) کرد٬ مطمئنا این کار رو از من بهتر بلدید! اما این عمل در لینوکس بوسیله علامت نقطه در ابتدای نام فایل یا پوشه مورد نظر (بر فرض مثال temp.) انجام میگیره.

نکته دوم: ویندوز در نامگذاری فایل‌ها و پوشه‌ها بین حروف کوچک و بزرگ تفاوتی قائل نمیشه٬ ولی در لینوکس اینطور نیست. بر فرض مثال پوشه‌های «temp»٬ «Temp»٬ «TEMP» و «teMp» اگر در ویندوز در یک مسیر باشند٬ یکسان تلقی میشن و هنگام ساختن هر یک از این پوشه‌ها در کنار دیگری پیغام معروف جایگزینی (Replace) از شما پرسیده خواهد شد! اما در لینوکس این چهار پوشه٬ چهار پوشه متمایز و مستقل محسوب می‌شوند حتی اگر در یک مسیر قرار گیرند.

امیدوارم زیاد سرتون رو درد نیاورده باشم! حال به ادامه آموزش ترفندمون میپردازیم:

بعد از اینکه فونت‌های دارای پسوند ttf رو در یک پوشه مجزا کپی کردید٬ وارد پوشه home/ بشید و کلید Ctrl و کلید h رو از روی صفحه کلید٬ همزمان فشار دهید. (Ctrl + h) با این کار پوشه‌ها و فایل‌های مخفی نمایان میشوند. همانطور که در بالا توضیح داده شد نام پوشه‌های hidden با علامت نقطه شروع خواهد شد. به دنبال پوشه fonts. بگردید. اگر همچین پوشه‌ای رو رویت نکردید٬ هیچ نگران نباشید. خودتان آنرا بسازید. (دقت کنید که تمامی حروف نام پوشه مربوطه با حروف کوچک نوشته شود.) و در ادامه فونت‌‌های مربوطه رو درون پوشه fonts. کپی کنید.

تبریک! شما تونستید با این ترفند بسیار ساده فونت‌های مورد نظرتون رو در لینوکس نصب کنید. برای تست میتونید آفیس سیستم‌عاملتون (احتمالا لیبره آفیس!) رو باز کنید و در بخش فونت٬ فونت‌ها رو رویت کنید.



برچسب ها : , , , , ,