منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

نصب و راه اندازی ftp server

سرویس FTP که سرنام File Transfare Protocol است، امکان دانلود و آپلود فایلها در سیستم ها داخل یک شبکه را می دهد. دسترسی به این سرویس بر روی سرور از دو طریق امکان پذیر است:

  1. Anonymous
  2. Authenticated

در حالت Anonymous، کاربران با استفاده از حساب کاربری پیش فرض به نام ftp می توانند از این سرویس استفاده کنند، اما در حالت دوم هر کاربر باید نام کاربری و کلمه عبور مختص به خودش را داشته باشد.

یکی از برنامه هایی که این سرویس را ارائه می دهد، vsftpd می باشد. کلمه vsftpd سرنام کلمات «Very Secure FTP Daemon» است. تمامی تنظیمات این برنامه در فایل etc/vsftpd/ نگهداری می شوند و خطوط این فایل که تنظیمات را اعمال می کنند دارای توضیحاتی می باشند که آن تنظیم خاص را شرح می دهند. از مزیت های این برنامه سادگی نصب و پیکربندی آن می باشد حتی برای موارد خاص. برای نصب این برنامه به ترتیب زیر عمل می نماییم:

sudo aptitude update
sudo aptitude install vsftpd

این سرویس دارای تنظیمات بیشار زیادی برای مقاصد مشخص است اما معروفترین و مورد نیاز ترین این تنظیمات برای این سرویس که در فایلی که در بالا هم به آن اشاره شده به ترتیب زیر می باشند:

  1. anonymous_enable=Yes: امکان استفاده کاربران ناشناس از این سرویس را می دهد.
  2. write_enable=YES: امکان آپلود، حذف، تغییر نام فایلها را به کابرران می دهد.
  3. chroot_local_user=YES: امکان دیدن شاخه های بالاتر را از کاربران می گیرد. اصلاحان آن ها را در شاخه مربوطه خودشان زندانی می کند.
  4. pasv_min_port=12000 و pasv_max_port=12100: برای فعال سازی حالت passiv در این سرویس می باشد.

پس از اعمال تنظیمات مورد نظرتان برای اعمال آنها باید این سرویس را مجددا راه اندازی نمایید:

sudo service vsftpd restart

 

The post نصب و راه اندازی ftp server appeared first on دست نوشته های یک تازه کار.



برچسب ها : , , , , , , ,