منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

نصب VMware Tools در ماشین های مجازی لینوکسی در VMware Workstation

VMware Workstation یکی از محصولات شرکت VMware برای فراهم کردن محیطی را ایجاد کنیم که بتوانیم ماشین های مجازی از سیستم عامل های گوناگون را نصب کنیم. استفاده VMware Workstation معمولن برای Test یک سیستم عامل یا تغییری در آن سیستم عامل یا حتی نصب یک نرم افزار در ماشین های مجازی در صورتی که بخواهیم آنرا آزمایش کنیم یا اینکه آن نرم افزار در محیط سیستم عامل Host قابل نصب نیست. سیستم عامل Host همان سیستم عاملی که VMware Workstation روی آن نصب می شود و ماشین های Gust، ماشین های مجازی هستند.ابزار VMware Tools بر روی ماشین های (سیستم عامل های) مجازی نصب می شوند و امکاناتی مانند Copy/Paste بین ماشین میزبان و Gust را بصورت Drag and Drop فراهم می کند یا از امکانات مفید تر با نصب VMware Tools استفاده از خاصیت Unity در VMware Workstation که امکان اجرای برنامه ها و باز کردن پنجره های محیط ماشین Gust در سیستم عامل میزبان را فراهم می کند. سیستم عامل لینوکسی که استفاده کرده ام CentOS 6.2 است اما رویه نصب هیچ تفاوتی برای دیگر توزیع های لینوکسی ندارد. همچنین از VMware Workstation 9 استفاده کرده ام. سیستم عامل میزبان هم ویندوز 7 است.

اولین کاری که باید انجام دهید روشن کردن ماشین مجازی مورد نظر و پس از روشن شدن و Login به ماشین مجازی مورد نظر رفتن به منوی VM از برنامه VMware Workstation  سپس انتخاب Install VMware Tools است.

\"\"

مطابق شکل زیر پس از اجرای Install VMware Tools مانند شکل زیر ابتدا در زیر پنجره VMware Workstation اعلامی مبنی بر آغاز برای نصب VMware Tools باز شده و پس از لحظه ای پنجره ای در سیستم عامل Gust باز خواهد شده که یک CD Rom مجازی Mount شده در ماشین Gust است و حاوی فایل VMware Tools است.

\"\"

ابتدا با دستور زیر فایل VMware Tools را از مسیر CD Rom مجازی Mount شده به مسیری درون ماشین Gust انتقال دهید. در این پست نام فایل VMwareTools-9.2.0-799703.tar.gz و مسیر CD Rom مجازی Mount شده در زیر دایرکتوری media/ است.به این خاطر در دستور زیر از نام مسیر بخش اول را بین دو ” ” قرار دادیم چون یک فاصله بین نام VMware Tools بود.

cp “/media/VMware Tools/VMwareTools-9.2.0-799703.tar.gz” /tmp

با اجرای دستور بالا فایل در دایرکتوری tmp/ از روی CD Rom مجازی ذخیره می شود. سپس با اجرای دستور های زیر باید فایل را از حالت فشرده خارج کنید.

cd /tmp

tar xvfz VMwareTools-9.2.0-799703.tar.gz

سپس برای نصب باید دستور های زیر را اجرا کنید. VMware Tools به زبان Perl نوشته شده و پسوند فایل اجرایی و نصاب آن pl. است به همین خاطر از نصب بودن مفسر پرل روی توزیع خود اطمینان داشته باشید. البته در اکثر (تمامی) توزیع های لینوکسی مفسر پرل از قبل نصب شده است.

cd vmware-tools-distrib

vmware-install.pl/.

پس از اجرای دستور بالا سوالاتی برای تنظیمات VMware Tools از شما در حین نصب پرسده می شود که اکثرا yes و no هستند و پاسخ پیش فرض هر سوال پیکربندی دجل براکت های باز و بسته نوشته شده و با زدن Enter بدون نیاز به نوشتن از پاسخ های پیش فرض استفاده شود. مانند شکل زیر که بطور مثال اولین سول در خواست تعیین دایرکتوری برای ذخیره فایل های باینری برنامه VMware Tools را دارد که بصورت پیش فرض usr/bin/ است و با زدن Enter همین دایرکتوری انتخاب می شود.

\"\"

توجه کنید که اگر از نسخه های دیگر VMware Workstation  استفاده می کنید نام فایل متفاوت است.



برچسب ها : , , ,