منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

همه قیام کنند KDE ۴٫۹ آمد

چهارشنبه اول آگوست، پس از شش ماه، نهمین نسخه از KDE4 منتشر شد. این نسخه به یاد یکی از توسعه دهندگان فوت شده‌ی آن Claire Lotion به این اسم نام گذاری شده است. بد نیست اگر کسی از نرم‌افزار رایگانی استفاده می‌کند حداقل نام توسعه دهندگانش را کم و بیش بداند.

از مهمترین تغییرات این نسخه:

  • ادامه‌ی حرکت به سمت Qt Quick است که پلاسما را جذاب‌تر، راحت‌تر و برای صفحه‌های لمسی مناسب‌تر می‌کند.
  • بهبود نمایش، مرتب سازی و جستجوی مدیریت فایل دلفین بر اساس داده‌های متا که تجربه‌ی روان‌تری را در اختیار کاربر می‌گذارد.
  • activities برای فایل‌ها، پنجره‌ها و سایر چیزها منسجم‌تر و هدف‌مندتر شده است و سازماندهی کارها را راحت‌تر می‌کند مثلا از این پس ویجت فولدر ویو در هر اکتیویتی فایل‌های خاصی را نمایش می‌دهد.
  • و بسیاری از باگ‌های برنامه‌ها رفع شده‌اند.

در این نسخه بهبودها و رفع اشکال‌های زیادی برای داشتن یک میزکار پایدارتر و سریع‌تر صورت گرفته که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

\"Desktop\"

Desktop

بهبودهای اساسی

مدیر فایل دلفین

قابلیت تغییر نام در خط زیر فایل بازگشته و از متا داده‌ها استفاده‌ی بهتری شده است. دلفین میتواند متا داده‌هایی مانند امتیازها، تگ‌ها، ابعاد تصاویر، سازنده، نام آلبوم، بیت‌ریت موسیقی و… را درون خودش و در کنار فایل‌ها نمایش دهد( تا قبل از این دسترسی به اطلاعات متا تنها از منوی شناور [که با بردن موس روی فایل نمایش داده می‌شد] و یا از پنل اطلاعات امکان پذیر بود) و از این اطلاعات برای گروه بندی و مرتب‌سازی فایلها استفاده کند. همچنین تغییرات ظاهری دیگری مانند بهتر شدن پنل مکان‌ها، بهتر شدن جستجو، استفاده‌ی ااز KMessageWidget برای نمایش پیام‌های اطلاعاتی و خطایی، امکان غیر فعال کردن گسترش آیتم‌ها در حالت نمایش با جزییات  و… نیز انجام شده.

پس از تغییر موتور نمایش در نسخه‌ی ۲ نام فایل‌ها کامل نشان داده می‌شد که گاهی اوقات در فایل‌هایی با نام طولانی جلوه‌ی بدی داشت. یکی از رفع اشکال‌های خوب این نسخه امکان محدود کردن تعداد خط در حالت نمایش با آیکون و یا محدود کردن طول نوشته در حالت با جزییات است.

\"\"

کنسول

اکنون می‌توان با استفاده از kde web shortcuts  عباراتی که در کنسول قرار دارد را در وب جستجو کرد. ویژگی change directory to برای زمانی است که پوشته‌ای داخل پنجره‌ی کنسول رها می‌شود تا آدرس مسیر جاری را تغییر دهیم. کاربران روی مدیریت پنجره‌های کنسول کنترل بیشتری دارند و مانند فایرفاکس این امکان وجود دارد که با کشیدن و رها کردن تب، آن تب به پنجره‌ی جدیدی تبدیل شود. تب‌ها می‌توانند برای استفاده‌ی بعدی ذخیره شوند.

\"konsole\"

konsole

\"konsole\"

konsole

مدیر پنجره‌ی kwin

امکاناتی برای استفاده‌ی بهتر از قدرت اکتیویتی به کاوین اضافه شده. همچنین روی قدرت و دقت افکت‌ها تغییرات زیادی اعمال شده. امکان حرکت بین پنجره‌ها در هنگام استفاده از alt+tab با کلیدهای جهت دار، کارایی بهتر حالت wobbly و بهبود KCM برای box switching از جمله سایر نکات مثبت این نسخه است.

activities

اکتیویتی یکی از قابلیت‌های مبهم kde است که با امکانات اضافه شده در این نسخه وضعیت شفاف‌تری پیدا کرده. به غیر از بهبودهایی که در قبل گفته شد در این نسخه می‌توانید در دلفین، konqueror , folder view  فایل‌ها را به اکتیویتی خاصی نسبت دهید. همچنین ویجت فولدر ویوی هر اکتیویتی تنها فایل‌های مختص همان اکتیویتی را نمایش می‌دهد. قابلیت رمزگذاری اکتیوتی‌های خصوصی نیز از دیگر تغییرات است.

\"Activities\"

Activities

تغییرات کوچکی دیگری شامل تعدادی پورت QML(مثل پنجره‌ی خاموش کردن)، بهبود مینی پلیر پلاسما و… نیز روی داده که می‌توانید آنها را اینجا ببینید.

 

برنامه‌ها

در این بخش برنامه‌هایی مانند okular، kopete، KDE PIM و تعدادی از نرم‌افزارهای آموزشی و بازی دچار تغییر شده‌اند.

\"\"

نمایشگر پرونده‌های okular اکنون قابلیت ذخیره و چاپ حاشیه‌نویسی‌ها را نیز دارد. جستجو، بوکمارک کردن و گزینش متن بهبود یافته. دیگر در طول ارائه لپ‌تاپ به حالت خواب نمی‌رود و یا صفحه خاموش نمی‌شود و همین‌طور می‌تواند فیلم‌های وصل شده به pdf را نیز نمایش دهد.

Gwenview امکان پیمایش (browse) بین عکس‌ها در حالت تمام صفحه را به دست آورده و شامل بهبودها و رفع باگ‌هایی نیز می‌شود.

kopete افراد آفلاین را در لیستی جداگانه دسته‌بندی می‌کند، امکان تغییر نام افراد نیز بهینه شده است.

kontact suite

این مجموعه بهبودهای زیادی پیدا کرده. برای انتقال اطلاعات از تاندربرد و اولیشن پنجره‌ی ویزارد طراحی شده. ابزاری برای تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان از ایمیل‌ها، تنظیمات و متا داده‌ها درست شده و اکنون امکان سینک شدن و دسترسی به اطلاعات تقویم و contact های گوگل وجود دارد.