منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

ورود تلفن‌های هوشمند فایرفاکس به آمریکای لاتین

Altactel-One-Touch-Fire-small-252x417یک ماه بعد از عرضه گوشی‌های فایرفاکس او اس در اسپانیا و لهستان اکنون این تلفن‌های هوشمند وارد بازارهای کلمبیا و ونزویلا هم شدند تا موزیلا را یک قدم دیگر به اهدافش نزدیک‌تر کند.

این گوشی‌ها یکی محصول Alcatel و دیگری از شرکت ZTE است. به نقل از تلفونیکا در فصل پایانی سال هم دستگاه هایی با سیستم عامل موزیلا وارد بزریل می‌شوند.

به گفته مدیر ارشد عملیاتی موزیلا : «فایرفاکس او اس اولین سیستم‌عاملی است که تماما بر پایه‌ی تکنولوژی‌های وب ساخته شده و آمده که موج جدیدی از نوآوری‌ها را برای وب به ارمغان بیاورد و خوشحالیم که توانسیم قدرت وب را در دستان هر کسی قرار دهیم.»

 

منبع خبر

 

تحلیل خبر

برای همه واضح است که موزیلا راه سختی پیش رویش است زیرا اکنون گوشی‌های کمی با سیستم‌عامل فایرفاکس در بازار وجود دارند و بعید است با وجود آندروید و iOS تولید کنندگان زیادی به سمت فایرفاکس بیایند. یک قانون کلی می‌گوید که توسعه دهندگان نمی‌خواهند برای سیستم‌عاملی که تعداد کمی کاربر دارد برنامه بنویسند و کاربران هم نمی‌خواهند از سیستم‌عاملی استفاده کنند که برنامه‌های کمی دارد.

از نظر سخت افزاری معماری فایرفاکس او اس به این صورت است که در میان رابط لمسی و هسته‌ی gecko توزیع لینوکسی Gonk وجود دارد که از آندروید منشعب شده. بنابراین هر تولید کننده‌ای که بتواند دستگاهی مبتنی بر آندروید بسازد دستگاهی هم می‌تواند بسازد که فایرفاکس او اس را اجرا کند. اما مشکل برنامه‌های کم این سیستم عامل را چه کار کنیم؟

بگذارید قبل از آن به دنبال پاسخ این سوال باشیم که واقعا هدف موزیلا از قدم گذاشتن در چنین مسیری چه بوده؟

پاسخ این سوال را میتوان در پیشینه‌ی بنیاد موزیلا جستجو کرد. بنیادی که در شکل گیری زبان های نشانه گذاری HTML و CSS و اکثر تکنولوژی‌های وب نقش پر رنگی داشته. نکته‌ی قابل تامل همین جاست. سیستم عامل فایرفاکس و برنامه‌هایی که قرار است برای آن نوشته شود بر پایه‌ی HTML5 است. پیش از این هم اپل در اوایل معرفی آیفون سعی داشت تا بگوید برنامه‌های تحت وب برای آیفون کافی است اما موفق نشد و مجبور به ارائه SDK و زبان برنامه نویسی objective-C شد. اما این بار و با ورود موزیلا قضیه برای داشتن یک اکوسیستم تحت وب بسیار جدی‌تر است.

احتمالا باید بدانید که نوشتن سیستم‌عاملی به زبان HTML5 به چه معناست. زبان HTML یک زبان نشانه گذاری است نه یک زبان برنامه نویسی و تمام عباراتی که در این زبان به کار می‌روند باید پیش از این در استاندارد این زبان تعریف شده و مرورگرها هم آن را به هسته خود اضافه کرده باشند. به این معنی که فایرفاکس او اس بر پایه پیشنهادات موزیلا برای الصاق اضافاتی به HTML5 است. مثلا در حین ساخت این سیستم عامل زمانی که احتیاج به نمایش وضعیت باتری در نوار بالایی بود چون مهندسان موزیلا به این نتیجه رسیدند که این ویژگی برای سایر سکوها هم مفید است تصمیم گرفتند آن را به یک استاندارد تبدیل کنند. این ایده در سیستم‌عامل فایر فاکس پیاده سازی شد و سپس در جلسه‌ای به W3C پیشنهاد داده شد. سامسونگ آن را به وب کیت اضافه کرد و بعد از آن از طرف W3C هم به عنوان استاندارد پذیرفته شد. یعنی از این پس می‌توان با زبان HTML از میزان باتری دستگاه با خبر شد.

فارغ از اینکه موزیلا چقدر در این راه موفق می‌شود اما این حرکت می‌تواند آغازگر یک انقلاب برای وب باشد و از طرف دیگر تاکید موزیلا بر برنامه‌هایی به زبان HTML5 بسیار وسوسه بر انگیز است. این ایده رویای دیرینه‌ی برنامه نویسی «یک بار بنویس و همه جا اجرا کن» را تا حدود زیادی امکان پذیر می‌کند.

آیا موزیلا می‌تواند صنعت تلفن‌های همراه را دگرگون کند؟ باید صبر کرد و نظاره گر بود.

10 دیدگاه برای این نوشته:

  1. Ehsan Tork:

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۲
    مهمترین نکته ای که الآن مطرحه تعداد اپهاست.
  2. امیرمسعود:

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۲
    خبر خیلی خوب و تحلیل خیلی خوب‌تری بود. ممنون از این نوشته‌تون. فقط تا هنوز خیلی آدم این‌جا رو ندیدند زود بگم: فارق از این که –> فارغ از این که
  3. amirHP:

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۲
    فارق
    فرهنگ فارسی معین

    (رِ) [ ع . ] 1 – (اِفا.) جداکننده ، آن که بین حق و باطل فرق می گذارد. 2 – (اِ.) تفاوت بین دو امر.

  4. ناشناس:

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۲
    تا به حال از این منظر به Firefox OS نگاه نکرده بودم
    خیلی خوبه که در کنار مقاله های کامل و طولانی این مقاله های کوتاه و مفید ارائه میشه اینطوری پویایی سایت هم حفظ میشه
  5. sarzaminme:

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۲
    سلام علیکم!….
    سایتتون خوبه >>البته باید بگم تو این زمینه رقبا زیاد هم نیستند!
    ولی اگه انتقاد پذیر باشید باید بگم تقریبا سالی یه بار آپدیت میشید !
    مطلب تو زمینه منبع باز خیلی زیاده ..چرا بحث رو گسترده نمیکنید؟ اگه کمه (که نیست) میتونید فری ور ها رو هم اضافه کنید ..نرم افزار های خیلی عالی جزوشون هست
    یه قسمت هم میتونید داشته باشید به عنوان بازیهای منبع باز مثلAssaultCube من که تو این یه ساله که پیداش کردم معتادش شدم!
  6. zobilla:

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۲
    ولی اینجا “فارغ از این که” درسته :)
  7. مسعود آموزگار:

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۲
    امیر جان دوستمون صحیح میگه اینجا فارغ از اینکه صحیحه… یعنی رها از اینکه…
  8. martin:

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
    خیلی خوشحالم که firefox قدم در این راه بزرگ گذاشته و میخواد با امپراطوری گوگل وارد رقابت بشه !. فایر فاکس مرورگر محبوب منه و هیچوقت با گوگل کروم عوضش نکردم. حالا باید دید سیستم عامل فایرفاکس هم میتونه چنان قدرتی پیدا کنه که کاربران اونو جایگرین اندروید کنن. اندروید همیشه بخاطر حمایت دولت آمریکا از گوگل و اتهام جاسوسی در امور شخصی کاربران زیر سایه سنگین بدنامی حرکت میکرده و همین موضوع میتونه انگیزه ای برای توسعه سیستم عامل فایرفاکس باشه.
  9. وحید:

    ۰۸ شهریور ۱۳۹۲
    منم خوشحالم که سیستم عامل دیگری وارد دنیای موبایلها شد. فایرفاکس در زمینه مرور وب جزو بهترین هاست و امیدوارم در زمینه ی موبایل هم بتونه تجربه ی دلپذیری رو ارائه بده. ضمن اینکه قراره گوشی های میان قیمت بازار رو پوشش بده که طبیعتا قشر وسیعی رو در بر میگیره. من به شخصه خیلی از همین نمونه ی Alcatel خوشم اومد :)
  10. محمد:

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۲
    مهمتریم مزیتش اینه که انحصار نداره. انحصار چه از نوع گوگل چه ماکروسافت چه اوراکل به نظرم محکومه.

ارسال نظر سریع



برچسب ها : , , , , , , , ,