منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

ویرایش عکسها در خط فرمان

در این مطلب میخوام یکم در مورد دستور convert در لینوکس بنویسم. این دستور برای ویرایش عکسها است. مثلا تبدیل فرمت اونها، تغییر اندازه اونها، انداختن یک آرم یا اصطلاحا watermark روی عکس ها و ... و... و...
فرض کنیم ما یه فولدر داریم پر از فایل های مثلا png و میخوایم یکم با اونها تمرین کنیم. یه راه اینه که دونه دونه برای هر فایل کارهایی رو که میخوایم انجام بده. و یه راه هم اینه که به ترمینال بگیم هر چی فایل png اینجا میبینی این کارها رو روش انجام بده! مسلما روش دوم بهتره. :)

برای اینکار نیاز داریم مقصودمون رو به زبان ترمینال بهش بگیم! پس اول وارد دایرکتوری مورد نظر میشیم. و بعد مثلا این طوری:

for k in $(ls *.png); do dastoor  $k re-$k; done

این میگه که هر چی فایل که پسوند png دارند رو به عنوان متغیر k در نظر بگیر. و دستور dastoor رو روی متغیر k انجام بده و -re رو در ابتدای اسم فایل جدید بنویس. و تمام. شما میتونین به جای -re هر چیز دیگه ای بنویسین!
حالا این dastoor میتونه هر چی باشه. ما در اینجا میخوایم از convert استفاده کنیم. بنابراین هر دستوری که از این به بعد در زیر میبینید میتونید به جای عبارتی که  زیرش خط کشیده شده بنویسید.

تغییر فرمت عکس های ما به jpg

do convert $k re-$k.jpg


تغییر اندازه اونها به نصف اندازه اصلی

do convert -resize 50% $k re-$k

تغییر اندازه اونها به 800x600

do convert -resize 800x600 $k re-$k

دستور convert کارهای زیادی انجام میده. شما میتونید با man convert اطلاعات لازم رو در این مورد بدست بیارید. همچنین منابع زیادی در اینترنت هست که در مورد این دستور نوشته شده. مثلا اینجا