منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

ویژگی های جدید در لینوکس ۳٫۲

لینوکس ۳٫۲ پس از بیش از ۲ ماه توسعه، توسط لینوس تروالدز و تیم توسعه کرنل در حالی منتشر شد که در این نسخه توسعه‌دهندگان وقت بیشتری برای توسعه کرنل داشته‌اند. بنا بر همین دلیل، همان‌گونه که انتظار می‌رود، نسخه ۳٫۲ شاهد تغییرات بیشتری نسبت به نسخه‌های قبلی است.

تغییرات و امکانات تازه‌ای که در نسخه ۳٫۲ لینوکس وجود دارد شامل مواردی چون بهبود پشتیبانی از سیستم‌فایل Ext4 و پشتیبانی بهتر از سخت‌افزارها و عملکرد بهتر با کارت‌های گرافیکی NVIDIA و Intel می‌شود، همچنین بهبود‌هایی نیز در پشتیبانی از اینترنت وای‌فای و درایورهای Atheros و Broadcom صورت گرفته است.

\"\"
Linux 3.2

گرافیک

در این نسخه ٰDRM/KMS به شکل قابل توجهی به کارایی کارت گرافیک‌های اینتل افزوده است و بنابراین از نسخه ۳٫۲ لینوکس به بعد، ما شاهد پشتیبانی بیشتر و بهتر از این سری خواهیم بود. همچنین RC6 نیز برای صرفه جویی در انرژی به طور پیش فرض در این‌ نسخه ارائه می‌شود و تکنیک‌های خاص اینتل در سی‌پی‌یو‌‌های سندی‌بریج به طور پیش فرض فعال شده است. متاسفانه این ویژگی‌ها به دلیل وجود باگ، توسط توسعه‌دهندگان غیرفعال شده بود که اخیرا با انجام اصلاحاتی، مجددا در هسته قرار گرفته‌اند و باعث می‌شوند که طول عمر باطری بیشتر شود.

\"\"

درایور Nouveau هم‌اکنون از توابع شتاب‌دهنده‌ای که در کارت گرافیک‌های دارای هسته گرافیکی NVC1 هستند، استفاده می‌کند. از جمله این سری کارت‌ها می‌توان گرافیک‌های GeForce GT 415M, 420, 420M, 425M, 430, 435M, 525M, 530, 540M, 550M و ۵۵۵, و Quadro 600 and 1000M و نیز هسته گرافیکی NVC8 شامل گرافیک‌های GeForce GTX 560 Ti OEM, 570, 580 and 590 as well as Quadro 3000M, 4000M and 5010M و همچنین هسته گرافیکی NVCF شامل گرافیک‌های GeForce GTX 550 Ti and 560M را نام برد. لینوکس ۳٫۲ اولین نسخه از لینوکس است که از این امکان بهره می‌برد.

\"\"

شبکه

توسعه‌دهندگان هسته لینوکس جدیدا تغییراتی در بخش شبکه داده‌اند که یکی از این تغییرات، توسعه‌ی پشته TCP در نسخه ۳٫۲ برای محیا کردن قابلیتی تحت نام Proportional Rate Reduction) PRR) است. این ویژگی توسط کارمندان گوگل ایجاد شده است و در پیش نویس IETF شرح داده شده است. این الگوریتم برای انطباق نرخ انتقال به میزانی که می‌تواند توسط گیرنده روترها در طول مسیر پردازش شود، طراحی شده است. همچنین از اضافه بار قریب‌الوقوع در شبکه جلوگیری می‌کند. همچنین این الگوریتم باعث بازگشت به حداکثر نرخ انتقال داده  می‌شود. لازم به ذکر است که این روش سریع‌تر از روشی است که قبلا استفاده می‌شد و این الگوریتم باعث افزایش نرخ انتقال و کاهش زمان پاسخ HTTP ها از سه تا ده درصد می‌شود.

Wi/Fi

این نسخه شامل دو درایور برای کارت شبکه‌های بی‌سیمی است که از چیپست‌های Broadcom Wi-Fi استفاده می‌کنند. درایورهای Brcmsmac و Brcmfmac Brcm80211 توسط خود Broadcom توسعه داده شده‌اند. این درایور در حال حاضر از بخش Staging به زیرسیستم شبکه منتقل شده است. همچنین این نسخه شامل درایور Ath6kl Wi-Fi نیز هست که برای کارت شبکه‌هایی با چیپ ٰAtheros’ AR6003 ارایه شده است. این درایور نیز سابق بر این در قسمت staging بود.

سیستم فایل

در این نسخه پشتیبانی بهتری از Btrfs صورت می‌گیرد و مشکلات زیادی رفع شده‌اند اما هنوز به طور رسمی این نسخه پایدار و قابل استفاده نشده است. هر چند در پشتیبانی از آن بهبودهایی رخ داده است. اما خبر خوب این است که سیستم‌فایل Ext4 توانایی پشتیبانی از بلوک‌های بزرگ (تا حدود ۱ مگ) را یافته است که این امکان administrative overhead را کاهش می دهد و باعث می شود کارایی آن در ذخیره فایل‌های بزرگ بهبود یابد. بنابراین در این نسخه از لینوکس استفاده کارآمدتری از فضای ذخیره سازی صورت می‌گیرد. هم‌چنین در این نسخه ذخیره داده‌ها در رسانه‌های ذخیره‌سازی قابل حمل، دارای بازدهی بیشتری است. تغییرات دیگر مربوط به سیستم‌فایل CIFS است که کارایی Samba و اشتراک فایل‌ها را بهبود می‌بخشد.

می‌توان گفت یکی از پیامدهای تاخیر در تکمیل نسخه ۳٫۲، این بوده است که توسعه‌دهندگان لینوکس تعداد بیشتری از بهبود‌ها را در عملکرد هسته نسبت به نسخه‌های پیشین ارائه داده‌اند. این نسخه نیز از آن دسته نسخه‌هایی است که تغییرات مهمی را برای همه کاربران ارائه می‌دهد. به طوری که همه‌ی کسانی که با رایانه‌های شخصی و رومیزی یا نوت بوک‌ها کار می‌کنند از این تغییرات بهره‌مند خواهند شد. به عنوان مثال، درایورها‌ی متعدد جدید و بهبود یافته برای گرافیک و Wi-Fi کارایی سیستم را بالا برده و باعث شناخت سخت‌افزارهای بیشتری می‌شود. و هم‌چنین بسیاری از مدیران شبکه احتمالا به پیشرفت‌هایی که در پشته‌ی شبکه و یا  ext4 رخ داده، علاقه‌مند خواهند بود.
بزودی در مطلبی مجزا به ارائه بنچ‌مارک‌های کرنل ۳٫۲ در عمل، خواهیم پرداخت.
دیگر منابع: +

1 دیدگاه برای این نوشته:

  1. \'\'delinux:

    ۲۹ دی ۱۳۹۰
    واقعا ممنون بابت زحمتی که می کشید. من روی لبتابم جنتو با هسته 3.0.6 داشتم که از لحاظ مصرف برق اصلا توجیهی براش نمی شد آورد به طوری که مثل هیولا باتری رو می خورد بنابراین مجبور بودم روی لب تابم از سیستم عامل اون ور آبی ها استفاده کنم اما اگه این نسخه مصرف برقش بهینه شده باشه که من دوباره روی لب تابم جنتو رو نصبش می کنم

\"ارسال



برچسب ها : , , , ,