منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

پارامتر COMPATIBLE در اوراکل چیست

پارامتر COMPATIBLE ویژگی هایی از پایگاه داده را فعال یا غیر فعال می کند. به طور مثال اگر پایگاه داده ای را بر روی Oracle Database 11g Release 1 ایجاد کرده باشید ولی پارامتر را به COMPATIBLE = 10.0.0 تعیین کنید در این صورت اگر سعی در استفاده ویژگی هایی که نسخه 11.1 را طلب می کنند داشته باشید پیغام خطایی نشان داده خواهد شد. می توانید سطح سازگاری یا compatibility level پایگاه داده تان را بالا ببرید. در صورتی که مقدار پارامتر COMPATIBLE (سطح سازگاری) را بالا ببرید، هیج راهی برای start کردن پایگاه داده با سطح سازگاری پایینتری وجود ندارد. مگر اینکه یک ریکاوری point-in-time به نقطه ای از زمان پیش از بالا بردن سطح سازگاری را انجام دهید.

مقدار پیشفرض پارامتر COMPATIBLE برابر با نسخه پایگاه داده شما و دیگر نسخه های انتشار داده شده می باشد که می توانید در جدول شکل زیر ببینید

چگونه مقدار کنونی پارامتر را پیدا کنیم؟

یکی از دو روش زیر را می توانید برای پیدا کردن مقدار فعلی آن به کار ببرید

;’SELECT name, value, description FROM v$parameter WHERE name = ‘compatible

OR

;show parameter compatible oracle

گام ها در تغییر پارامتر

  • نخست یک Backup از پایگاه داده تهیه کنید. البته این اختیاری است اما لازم است به این دلیل که با بالا بردن پارامتر باعث ایجاد ناسازگاری با نسخه قبلی خواهد شد. توجه کنید که بالا بردن یعنی Downgrade کردن و همانطور که گفته شده برای بازگشت به سطح پایینی نیاز به یک Full Backup است.
  • اگر از SPFILE برای start کردن پایگاه داده تان استفاده می کنید، گام های زیر را به ترتیب انجام دهید :

1 – مقدار پارامتر را در SPFILE با دستور ALTER SYSTEM به صورت زیر تغییر دهید. به طور مثال برای تنظیم آن به 10.2.0 از دستور زیر استفاده کنید :

;ALTER SYSTEM SET COMPATIBLE = ’10.2.0′ SCOPE=SPFILE

2 – پایگاه داده را shutdown و از نو راه اندازی کنید

SHUTDOWN IMMEDIATE

STARTUP

  • اما اگر از Parameter File (فایل متنی) استفاده می کنید گام های زیر را انجام دهید :

1 – پایگاه داده را shutdown کنید

SHUTDOWN IMMEDIATE

2 – فایل را با یک ویرایشگر متنی دلخواه مانند notpad یا vi باز کنید و سپس مقدار COMPATIBLE را به طور مثال به 10.2.0 تغییر دهید.

COMPATIBLE = 10.2.0

3 – سپس پایگاه داده را راه اندازی کنید

STARTUP

برای اطلاع بیشتر از فایل های پارامتر و چگونگی تغییر آنها و همچنین shutdown و را اندازی پایگاه داده مطالب زیر را بخوانید.



برچسب ها : , , , ,