منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

پست اول، R چیست؟

R یک برنامه آماری است، دانشمندان داده(Data scientist)، تحلیلگران مالی، آماردانان و کلا هر کسی که نیاز دارد تا از داده‌ها سر درآورد، از R برای تحلیل آماری، مصورسازی داده‌ها و مدل‌سازی پیشگویانه استفاده می‌کند.

R یک زبان برنامه‌نویسی است، شما با نوشتن اسکریپت‌ها و توابع در زبان برنامه‌نویسی R، داده‌ها رو تحلیل می‌کنید. R یک زبان برنامه‌نویسی کامل، تعاملی و شئ‌گرا است که توسط آماردانها برای آماردانها طراحی شده است. این زبان شئ‌ها، عملگرها و توابعی را در خود دارد که روند کاوش، مدل‌سازی و مصورسازی داده‌ها را راحت می‌کنند. تحلیل‌های آماری کامل گاها با چند خط کد در R انجام می‌شوند.

R یک محیط برای تحلیل آماری است. تقریبا برای تمامی روشهای دست‌کاری داده، مدل‌سازی آماری و یا نمودارسازی که یک تحلیلگر آماری ممکن است به آن احتیاج پیدا کند تابعی در R وجود دارد. علاوه بر روش‌های استاندارد، به دلیل این که بیشتر تحقیق‌های آماری نوین در R انجام می‌شوند جدیدترین روشهای آماری معمولا اول در R عرضه می‌شوند.

R یک پروژه متن‌باز است. این تنها به این معنا نیست که می‌توانید R را به رایگان دانلود کنید و از آن استفاده کنید. کد منبع R برای تمام کسانی که می‌خواهند آن را مورد بررسی و تغییر قرار دهند و برای تمام کسانی که می‌خواهند ببینند در پس الگوریتم‌ها و روش‌های آن چه خبر است در دسترس است. مانند دیگر پروژه‌های متن‌باز موفقی چون لینوکس ، R بیش از ۱۵ سال است که از رویکرد متن‌باز به بهبود کدهایش بهره برده است و درنتیجه، R کیفیتی مثال زدنی و دقت عددی بالا دارد. همچنین مانند تمام سیستم‌های متن‌باز، R رابط‌کاربری‌های باز دارد و می‌تواند با نرم‌افزارها و سیستم‌های دیگر یکپارچه شود.

R یک اجتماع است. R در سال ۱۹۹۳ توسط راس ایکاها و رابرت جنتلمن در دانشگاه آوکلند به وجود آمد و از آن موقع تا به حال، رهبری پروژه رشد داشته و شامل بیش از ۲۰ آماردان و دانشمند حوزه کامپیوتر از سراسر دنیا می‌شود. به علاوه، هزاران نفر با به وجود آوردن بسته‌های نرم‌افزاری (Package) عملکردهای اضافه‌ای به R داده‌اند تا ۲ میلیون کاربر آن در سراسر دنیا از آنها بهره‌مند شوند.

این پست ترجمه‌ای است از این صفحه در وبسایت inside-r



برچسب ها :