منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

پیاده سازی Raid ها با YaST

در توزیع لینوکسی openSUSE  یا SUSE Linux Enterprise Desktop/Server ابزار YaST به منظور مدیریت سیستم، نصب، بروز رسانی و مدیریت بسته ها، راه اندازی و کنترل سرویس ها به کار می رود که ماژولی از آن به نام Disk برای مدیریت رسانه های ذخیره سازی استفاده می شود. این ابزار را می توان برای ایجاد سطوح مختلف به کار گرفت. سطوحی که YaST از آنها پشتیبانی می کند عبارتند از

این ابزار پیاده سازی سطوح مختلف را بسیار ساده کرده است. گام هایی که برای استفاده از آن برای پیاده سازی سطوح مختلف لازم است که انجام شوند عبارتند از

  • فراهم کردن تعداد مناسب هارد دیسک یا هر گونه رسانه دیگر ذخیره سازی متناسب با سطح مورد نظر.
  • لازم است که حتما هارد به یک یا چند پارتیشن تبدیل شوند. در غیر این صورت بخش RAID از ماژول Disk ابزار YaST آنها را شناسایی نمی کند.
  • پس از انتخاب سطح مورد نظر و دیسک ها برای پیاده آن سطح، مانند آنچه که در پیاده سازی های پیشین گفته شد، لازم است نوع سیستم فایل و نقطه اتصال را مشخص کرده و سپس برای اتصال دائمی فایل etc/fstab/ را ویرایش کنیم. انتخاب و نصب سیستم فایل به صورت خودکار انجام می شود.

برای اجرای برنامه در پنجره ترمینال و با دسترسی root دستور زیر را اجرا کنید

yast2 disk

و سپس از سمت چپ گزینه Hard Disks ها را انتخاب کنید. همانطور که می بینید در سمت راست یک پارتیشن Extended داریم و می خواهیم آنرا به چهار پارتیشن Logical به اندازه های پنج گیگابایتی برای ایجاد سطح 10 تبدیل کنیم. شکل زیر پنجره Hard Disks ها را نشان می دهد. برای شروع نخست پارتیشن Extended را انتخاب کنید و از پایین Add Partition را انخاب کنید.

yast_raid1

پس از کلیک روی Add Partition همانند شکل نخست زیر اندازه پارتیشن را انتخاب کرده و سپس در شکل بعدی نوع سیستم فایل را انتخاب کنید. می توانید از فهرست نقاط اتصال، یک نقطه اتصال پیشفرض (از دایرکتوری های پیشفرض و مهم سیستم) را انتخاب کنید. اما توجه کیند که نباید پارتیشن ایجاد شده را به محلی اتصال دهید، زیرا می خواهیم از آن برای ایجاد دیوایس Raid و سپس اتصال این دیوایس به یک محل استفاده کنیم، پس باید گزینه Do not mount partition را انتخاب کنید.

yast_raid2

yast_raid3

گام های مطابق با شکل های بال را باید چهار بار برای ایجاد چهار پارتیشن انجام دهید. (چون می خواهیم سطح 10 را پیاده سازی کنیم). همانطور که در شکل زیر می بینید، چهار پارتیشن برای پیاده سازی سطح مورد نظر آماده شده است.

yast_raid4

مطابق با شکل زیر باید از سمت چپ، گزینه RAID را انتخاب کرده و سپس Add Raid را کلیک کنید.

yast_raid5

در شکل زیر باید نوع سطح و همچنین دیسک های شرکت کننده در آن را انتخاب کنید. می خواهیم سطح 10 را پیاده سازی کنیم، پس نوع سطح را Raid 10 و همچنین تمامی پارتیشن هایی که در گام های پیشین ایجاد کردیم را انتخاب می کنیم. همچنین می توانید یک نام را برای Raid انتخاب کنید که اجباری نیست.

yast_raid6

در شکل زیر باید تنظیمات Raid مانند اندازه chunk را انتخاب کنید. این گزینه معادل با استفاده از سوییچ  –chunkدر دستور mdadm خواهد بود. به طور مثال –chunk=64 یا هر عدد از 2 تا 64 از توان های 2 را می توان انتخاب کرد. به طور کلی در گام های پیش از شکل 24، سوییج های  –create، –level و –raid-devices نیز مقدار دهی شده اند و زمانی که در پایام مراحل روی Finish کلیک می کنیم، این مقادیر و دستور ها اعمال خواهند شد. در شکل بعدی باید نوع سیستم فایل و همچنین نقطه اتصال را انتخاب کنید.

yast_raid7

yast_raid8

مطابق با شکل زیر می بینید که یک دیوایس برای Raid آماده شده است.

yast_raid9

در نهایت روی Next و روی Finish کلیک کنید. همانطور که در شکل های زیر می بینید نخست خلاصه ای از کارهای صورت گرفته فهرست شده و سپس فرایند اعمال تغییرات شروع خواهد شد.

yast_raid10

yast_raid11

در صورتی که نقطه اتصالی را برای دیوایس ایجاد شده انتخاب نکرده باشید، باید مانند شکل زیر یک نقطه اتصال برای آن انتخاب کنید.

yast_raid12

همچنین می توانید مطلب “پارتیشن بندی دیسک در openSUSE با رابط گرافیکی YaST” را برای آشنایی بیشتر با ماژول Disk از YaST بخوانید.

 



برچسب ها : , , , , , ,