منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

پیکربندی kmail با Gmail – IMAP

در این مقاله قصد دارم علاوه بر یک توضیح مختصر دربارهی پروتکل های IMAP و POP3 ، روش کانفیک کردن IMAP را برروی نرم افزار Kmail در لینوکس هم آموزش دهم.
همانطور که شما احتمالا می دانید Gmail به صورت رایگان دسترسی IMAP که مخفف کلمه (Internet Message Access Protocol) میباشد ،برای تمام حساب های پست الکترونیکی(e-mail account) را ساپرت می کند.IMAP یک پروتکل خیلی محبوبی است چون IMAP اجازه sync کردن بین چندین کامپیوتر ، دستگاه ها و یا پست الکترونیکی مشتریان(e-mail client) را میدهد.
IMAP همانند POP3 یک پروتکل استاندارد برای دریافت ایمیل از سرور است ولی دارای مزیت هایی نسبت به POP3 میباشد.
به طور مثال در POP3که مخفف کلمه (Post Office Protocol 3) میباشد ،پس از دریافت ایمل‌ها، ایمل‌ها از روی سرور پاک می کند البته امکان نگه داری ایمیل ها در سرور هم هست ولی اصلا برای این کار طراحی نشده است مثلا اگر این عمل را فعال کنید کنترلی روی نامه های خود ندارید و باید برید مثلا دستی نامه های الکترونیکی خود راپاک کنید.البته یکی از مزایای استفاده از POP3 این است که میتوان نامه ها الکترونیکی خود رابه صورت Offline (عدم اتصال به سرور پست الکترونیک) مشاهدا کنید.
در IMAP اینگونه نیست و ایمیل‌ها پس از دریافت از روی سرور پاک نمی‌شوند. شما از طریق IMAP این امکان را خواهید داشت که بدون دانلود کردن ایمل‌های خود از روی سرور ،درون ایمیل‌های خود جستجو کنید ،پوشه بسازید ،تغیر نام دهید ،ایمیل‌ها را پاک کنید ،mailbox خود را برای ایمیل‌های جدید چک کنید و کلی امکانات دیگر.یکی از پر استفاده‌ترین موارد استفاده از IMAP حالت اشتراکی است ،مثلاً در شرکتی که چند نفر باید اجازه دسترسی به پست الکترونیک شرکت را داشته باشند IMAP میتواند راه حل مناسبی است.

نکته :

قبل از شروع پیکربندی شما باید وارد ایمیلتان شوید و در قسمت Settings و در لبه Forwarding and POP/IMAP و در قسمت سمت چپ، IMAP Access: شما باید Enable IMAP را انتخاب کنید و بعد تغییرات را ذخیره کنید.

دریافت ایمیل(IMAP Connection)

ابتدا شما باید برنامه Kmail را اجرا کنید.بعد وارد این قسمت شوید:

Settings -> Configure KMail

از لیست سمت چپ باید Accounts را انتخاب کنید.در لبه ی Receiving ،از لیست سمت راست Add را کلیک کنید.

\"kmail-1\"

مطمئن شوید که “IMAP E-Mail Server” را انتخاب کردید و بعد ok را کلیک کنید.بلافاصله پیشنهاد یکپارچه سازی سرویس KDE Wallet اجرا میشود و شما Allow Always را انتخاب کنید.

\"kmail-2\"

خوب الان زمان تنظیم incoming connection یا اتصال وردودی است.در قسمت account Name شما هر اسم دلخواهی را می توانید انتخاب کنید.در قسمت IMAP server شما باید imap.gmail.com را وارد کنید.Username همان ایمیل شماست و password هم password ایمیلتان را وارد کنید.

\"kmail-3\"

به لبه Advanced بروید و مطمئن شوید که SSL/TLS همراه با port 993 انتخاب شده باشد.اگر غیراز این هست شما باید آن را با آن مشخصات بالا تنظیم کنید.در قسمت authentication طبق اسناد Kmail باید DIGEST-MD5 encryption انتخاب کنید ولی سرور IMAP گوگل هیچ یک از این option ها را ساپرت نمی کند پس cleartext را انتخاب کنید.

\"kmail-4\"

بعداز ok کردن دوباره KDE Wallet اجرا میشود و شما باز هم مثل قبل Allow Always را انتخاب کنید.

\"kmail-2\"

خوب بعداز یک مدت کوتاهی تمامی محتویات ایمیل شما کامل داخل Kmail نمایان می شود.

فرستادن ایمیل(SMTP Connection)

برای تنظیم فرستادن ایمیل توسط Kmail هم مانند تنظیمات قبلی ،از لیست سمت چپ Accounts را انتخاب ولی این بار به لبه ی Sending بروید.

\"kmail-5\"

add را کلیک کنید و SMTP را انتخاب و ok کنید.بعداز این پنجره Configure Account ظاهر می شود در قسمت Outgoing mail server شما smtp.gmail.com را وارد کنید(Server requires authentication را فعال کنید) و در قسمت Login و Password هم ایمیل و Password ایمیلتان را بنویسید.برای راحتی Store SMTP password را هم فعال کنید.

\"kmail-6\"

به لبه Advanced بروید واطلاعات را مانند زیر وارد کنید:

Encryption SSL
Port: 465
Authentication PLAIN

Cheers !



برچسب ها : , , , , , , ,