منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

چرا گنو/لینوکس؟ ۱۵ دلیل قانع کننده

اگر به این نتیجه رسیدید که ویندوز سیستم‌عامل مناسبی برای رفع نیازهای‌تان نیست، باید به دنبال یک جایگزین برای آن باشید. انتخاب‌های فراوانی وجود ندارد. شاید بهترین انتخاب‌های ما از میان سایر سیستم‌عامل‌ها بتواند تنها به مک و گنو/لینوکس منتهی شود. مک به علت سیاست‌های انحصارطلبانه‌ی شرکت اپل محصور به سخت‌افزارهای اختصاصی همان شرکت است و به سختی روی سایر سخت‌افزارها نصب می‌شود و در صورت نصب نیز کارکرد کامل و مناسبی ندارد. سیستم‌عامل گنو/لینوکس یکی از بزرگترین پروژه‌های تاریخ رایانه است که تاریخچه‌ بسیار جالبی دارد. سیستم‌عاملی که هسته‌ی مونولیتیک آن توسط یک دانشجوی فنلاندی تنها جهت سرگرمی ایجاد شد اما بعدها به علت انتخاب مجوز انتشار GPL مسیر پیشرفت را جهشی پیمود و اکنون در ۲۲ سالگی‌اش در زندگی اکثر انسان‌ها نفوذ کرد‌ه‌است. این روزها بسیاری از  وسایلی که پسوند «هوشمند» را به دنبال خود می‌کشند از لینوکس به عنوان قلب سیستم‌عامل خود استفاده می‌کنند. از وسایل نقلیه‌ی مختلف مثل ماشین و موتورسیکلت گرفته تا وسایل خانگی مثل یخچال، تلویزیون و… و البته گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها نیز جای خود را دارند.

اما این همه موفقیت از کجا سر چشمه می‌گیرد؟ آیا در زمینه‌ی دسکتاپ هم می‌توان روی گنو/لینوکس حساب باز کرد؟

 

\"GNU/Linux\"

GNU/Linux

احتمال نفوذ به رایانه‌ی گنو/لینوکسی کم است

مسلما لینوکس یکی از امن‌ترین سیستم‌عامل‌های دنیاست. دلیل به وجود آمدن این ویژگی فلسفه‌ای است که پشت سیستم‌عامل گنو/لینوکس و نرم‌افزارهای آزاد وجود دارد. طبق لایسنیس GPL که مجوز انتشار لینوکس است شما می‌توانید کدهای یک برنامه را آزادانه دریافت کنید، آنها را آزادانه ببینید، آزادانه ویرایش کنید و در نهایت آزادانه اما تحت همان لایسنس منتشر کنید. این ویژگی باعث شده تا توسعه‌دهنگان هسته‌ی لینوکس به صدها هزار نفر برسند و همین امر پایداری سیستم‌عامل را بسیار بالا برده و حفره‌های امنیتی را بسیار کم کرده‌است.

ویروس نگرفتن یک حقیقت است

شاید شما هم شنیده‌باشید که لینوکس ویروس نمی‌گیرد. خیلی‌ها ‌این اتفاق را با کاربرد کم این سیستم‌عامل توجیه می‌کنند اما بهتر است بدانید که بیش از ۴۰۰ ابررایانه‌ از ۵۰۰ ابررایانه‌ی برتر دنیا از لینوکس استفاده می‌کنند۱و همچنین بیش از ۷۰ درصد سرویس دهنده‌های (servers) جهان نیز این سیستم‌عامل را انتخاب کرده‌اند۲. البته به دلایل خاصی همچنان تعداد کاربران دسکتاپ از ۳ درصد تجاوز نکرده‌است. با این حساب مسلما سیستم‌عامل لینوکس به علت کاربران بسیار زیاد و مسئولیت‌های حیاتی در بخش ابر رایانه‌ها و سرورها پتانسیل بیشتری نسبت به ویندوز برای خرابکاری و نفوذ دارد اما در عمل مشاهده می‌کنیم که پایداری و امنیت بیشتری نسبت به ویندوز دارد. اما چرا لینوکس ویروس نمی‌گیرد؟

دلیل این امر وجود مجوزهای دسترسی‌ است یعنی دید لینوکس به فایل‌ها متفاوت است. هر برنامه‌ی اجرایی مثل ویروس‌ها مراحل خاصی را برای اجرا شدن طی می‌کنند:

۱. سیستم‌عامل ابتدا نوع فایل را از نظر اجرایی بودن بررسی می‌کند.

۲. مجوزهای کاربر برای اجرا بررسی می‌شود.

۳.در صورت تایید دو مورد بالا فایل اجرا می‌شود و منابع سخت‌افزاری در اختیار فایل برنامه قرار می‌گیرد.

حال ببینیم این مراحل در دو سیستم‌عامل لینوکس و ویندوز چگونه طی می‌شوند.

۱.در ویندوز نوع فایل از پسوند آن شناخته می‌شود. یعنی اگر فایل پسوند exe , com یا bat داشته‌باشد مانند فایل اجرایی با آن رفتار می‌شود. اما در لینوکس نوع فایل‌ها از روی سرنام داخلی آنها شناخته می‌شوند که قابل تغییر توسط کاربر نیستند. در واقع داشتن یا نداشتن پسوند هیچ تغییری در رفتار لینوکس با آن فایل اجرایی ایجاد نمی‌کند، یک فایل اجرایی در لینوکس حتما اجرایی است حتی اگر پسوند آن jpg باشد.

۲. در حالت پیش‌فرض همه‌ی فایل‌ها برای همه‌ی کاربران در ویندوز مجوز اجرا دارند. البته در صورتی که از سیستم‌فایل Ntfs استفاده کنید وگرنه اصلا مجوزی برای بررسی وجود نخواهد داشت و همه آزادند هر کاری انجام دهند.

در لینوکس مجوز اجرا برای کاربران از مهمترین بخش‌های یک فایل است. یعنی یک فایل اگر اجرایی شناخته شود برای اجرا باید مجوز اجرا شدن داشته باشد. در حالت پیش‌فرض مجوز اجرا فقط برای کاربر ایجاد کننده‌ی فایل و در شرایط خاص داده می‌شود این مجوز هم در صورت کپی شدن فایل از بین می‌رود. یعنی اگر شما فایل اجرایی را از اینترنت دانلود کنید یا این فایل به دلایلی اتوماتیک دانلود شود تا توسط شما به آن مجوز اجرا داده نشود منابع سیستم را در اختیار نمی‌گیرد.۳

هزینه‌ی پایین

باز هم به دلیل استفاده‌ی لینوکس از مجوز انتشار GPL هزینه‌ی نهایی سیستم‌عامل بسیار پایین می‌آید. زیرا اکثر کدهای آن به صورت داوطلبانه و از طرف مردم سراسر دنیا نوشته شده‌است.

جالب است بدانید که طبق آنالیزهای یکی از توسعه‌دهندگان دبیان (debian) که بزگترین توزیع لینوکس از نظر شمار برنامه است، تولید دوباره دبیان تقریبا ۱۹.۱ میلیارد دلار ( یعنی چیزی حدود ۲۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان) هزینه در بر دارد۴  و در محاسبه‌ای دیگری ارزش هسته‌ی لینوکس ۳ میلیارد دلار تخمین زده شده‌است.۵

انعطاف پذیری

حقیقتا می‌توان گنو را یه انقلاب برای صنعت نرم‌افزار به حساب آورد این مجوز انتشار -و بهتر از آن این فلسفه- برای برداشتن سد پیشرفت نرم‌افزارها به وجود آمد و حقیقتا موفق هم بود.

چهارمین ویژگی لینوکس یعنی انعطاف پذیری هم به لطف مجوز انتشار GPL و تفکر نرم‌افزار آزاد به وجود آمده. طبق این مجوز می‌توان کدهای این سیستم‌عامل را آزادانه ویرایش و آن را برای نیازهای خود آماده سازی کرد. این ویژگی باعث شده تا این سیستم‌عامل را روی دستگاه‌های مختلف ببینیم.

مثلا موتور سیکلت TTX02 محصول شرکت Mavizen نخستین موتورسیکلت مسابقه‌ای الکترونیک با رایانه‌ی داخلی است. این موتور سیکلت کاملا از طرق لینوکس هدایت می‌شود. یا دستگاه‌های شیردوشی شرکت DeLavel از سیستم‌عامل لینوکس برای مدیریت و کنترل از راه دور استفاده می‌کند. همچنین سرویس پست ایالات متحده بر سیستم مرتب سازی مراسلاتی متکی بوده که در قلب آن یک سیستم‌عامل لینوکسی می‌تپد.\"mavizen-electric-motorcycle-photo02\"

ایزامو (Isamu) که در حوالی سال ۲۰۰۱ عرضه شد، به عنوان نخستین روبات انسان‌نمای مبتنی ‌بر لینوکس شناخته می‌شود. اما از آن زمان تا‌کنون، لینوکس به بنیان معمول تمام انواع روبات‌ها تبدیل شده است. از جمله این روبات‌ها می‌توان به پلئو (Pleo) دایناسور اسباب‌بازی‌متحرک و بازوی روباتیک کاتانا (Katana Robotic Arm) که توسط نورونیکز (Neuronics) برای کاربردهای صنعتی ساخته شده است، اشاره کرد.

\"PleoBig16\"

و در نهایت این سیستم‌عامل حتی در چراغ‌های راهنما هم حضور دارد. پیک ترافیک (Peek Traffic) مجموعه‌ای از چراغ‌های راهنمایی مبتنی بر لینوکس را تولید می‌کند که کنترل ترافیک را در مکان‌هایی نظیر آیوا، نیویورک و حتی بزرگراه ۱۰۱ در لس‌آنجلس بر عهده دارند.۶

\"isamu2\"اطلاع از کدهای سیستم‌عامل

یکی از ویژگی‌های نرم‌افزارهای اپن‌سورس این است که شما از تمام رمز و رازهای سیستم‌عامل خود خبر دارید. مثلا همین ویژگی باعث شناسایی برنامه‌ای به نام carrier IQ شد که اطلاعات زیادی از کاربران تلفن‌های همراه را ذخیره و به جای نا معلومی ارسال می‌کرد.۷

اما اگر از این ویژگی‌های اصلی و کلیدی بگذریم می‌توانیم کمی هم ویژگی‌های پیش پا افتاده تر را بررسی کنیم که در نسخه‌ی دسکتاپ بیشتر به چشم می‌آید.

صدها برنامه‌ی آماده بعد از نصب

اکثر نسخه‌های لینوکس به صورت پیش فرض با هزاران برنامه‌ی ریز و درشت دیگر نصب می‌شوند که نیاز شما را کاملاً برطرف می‌کنند. برای همین شما بعد از نصب هر توزیع دیگر لازم نیست یافتن و خرید مجموعه‌ای نرم‌افزاری به خود بدهید. برای یافتن همه چیز آماده‌ی استفاده است.

نصب با یک کلیک

حتی اگر بعد از نصب باز هم به برنامه‌ای نیاز داشتید جای نگرانی نیست حتی لازم نیست از پشت رایانه‌ی خود تکان بخورید.برنامه‌های نصاب یا مدیریت بسته‌هایی که در توزیع‌های مختلف لینوکس قرار دارند کار نصب و بروزرسانی را به سادگی برای کاربر انجام می‌دهند.

به روز رسانی سریع و متفاوت

در سیستم عامل لینوکس هنگامی که باگی کشف بشود چند روز بعد نسخه‌ی اصلاح شده‌ی آن آماده‌ی استفاده‌ی کاربران است. ضمن اینکه سیستم لینوکس طوری یکپارچه است که با استفاده از نرم افزار آپدیت، شما قدرت بروز رسانی اکثر برنامه ها را دارید . این در ویندوز تنها محدود به اشکالات سیستم عامل و برنامه های وابسته به آن ( مثل مدیا پلیر، اکسپلورر و… ) است. در لینوکس علاوه بر آپدیت های امنیتی ویژگی های جدیدی نیز ممکن است در یک بروزرسانی قرار گرفته باشد.

در لینوکس هیچ چیز بر شما پوشیده نیست. برنامه‌ی به روز رسانی، نام، توضیحات و حجم تمامی بسته‌های به‌روز شده را در اختیار شما می‌گذارد و شما می‌توانید ذره ذره فرآیند به روزرسانی را ببینید.

پیشرفت سریع

به لطف ریچارد استالمن و فلسفه‌ی نرم‌افزارهای آزاد هر روز اتفاق نویی در دنیای آزاد روی می‌دهد. به همین علت برنامه‌های اپن سورس هر روز در حال کامل شدن هستند. از طرفی تعدد برنامه نویسان لینوکسی سرعت این پیشرفت را بیشتر کرده‌است.

نصب درایورها

در لینوکس برای نصب اکثر درایورها لازم نیست هیچ کاری انجام دهید. اگر از یک رایانه با قطعات معروف استفاده می‌کنید هسته‌ی لینوکس به صورت خودکار قطعات را شناسایی کرده و راه اندازی می‌کند.

مودم‌های وایرلس و کارت‌های گرافیک تنها قطعاتی هستند که ممکن است در بعضی رایانه‌ها احتیاج به راه‌انداز داشته باشند.

زیبایی و افکت‌های فوق‌العاده

در اینکه توزیع‌های گنو/لینوکس از سیستم‌عامل‌ ماکروسافت بسیار زیباتر و مد‌رن‌تر است شک نکنید. به وسیله‌ی مدیر پنجره‌‌های compiz یا Kwin می‌توانید دهها افکت مختلف به دسکتاپ خود بدهید. همچنین زیبایی KDE و سادگی Gnome در دنیای لینوکس زبان‌زد است.

\"\"

توزیع‌هایی برای هر سلیقه

امروزه هزاران توزیع متفاوت از سیستم‌عامل قدرتمند لینوکس وجود دارد. از این میان می‌توان به توزیع‌های اسلامی‌شده تا توزیع‌هایی مخصوص بازی و توزیع‌هایی مخصوص رشته‌های دانشگاهی مثل شیمی، فیزیک، ریاضی، برق و… که ده‌ها برنامه‌ی کاربردی مخصوص رشته را در خود جمع‌آوری کرده‌اند، اشاره کرد.

کنترل جادویی توسط خط فرمان

بسیاری که به تازگی تصمیم گرفته‌اند از سیستم‌عامل لینوکس استفاده کنند از ترمینال (محیطی شبیه command prompt در ویندوز با قدرتی چند برابر آن) گریزانند، اما بهتر است بدانید ترمینال لینوکس برای خود دنیایی جدا دارد. شما می‌توانید با ترمینال هر کاری می‌خواهید انجام دهید و در حقیقت لینوکس در مشتتان است. فهمیدن دستورات ترمینال که اکثر مواقع با جستجو در اینترنت به دست می‌آید می‌تواند برای مدت‌ها شما را سرگرم کند. بد نیست بدانید که استفاده از لینوکس برای شبکه به منظور بالا بردن امنیت کاملا از ترمینال و خط فرمان صورت می‌گیرد.

دانلود رایگان

هر نسخه‌ی جدیدی از اکثر توزیع‌های لینوکس را می‌توانید به راحتی و رایگان از پایگاه اینترنتی آن توزیع دانلود کنید. پس زحمت خرید آن هم از دوش شما برداشته می‌شود. این ویژگی درباره‌ی اکثر نرم‌افزار‌های آزاد نیز صدق می‌کند. البته این رایگان بودن به این معنی نیست که چون توسعه دهنگان نرم‌افزارهای متن‌باز برای کدهایشان پولی دریافت نمی‌کنند پس محصول ضعیف‌تری را ارائه می‌دهند. اصولا شیوه کسب در مدل متن باز متفاوت است.۸ نرم‌افزارهای متن‌باز معمولا سرمایه‌های خود را به شیوه‌های زیر به دست می‌آورند.

  • ارائه‌ی سرویس‌های پشتیبانی (مانند کانونیکال برای اوبونتو)
  • انتشار نرم‌افزار با دو لایسنس (مانند sun که اپن آفیس را رایگان و استار آفیس را پولی منتشر می‌کرد)
  • انتشار رایگان کد برنامه و انتشار پولی فایل اجرایی
  • فروش آخرین نسخه‌ی برنامه و متن‌باز بودن اصل برنامه و نسخه‌های قبلی
  • دریافت پول بابت امکانات اضافی‌تر و شخصی سازی برنامه برای نهاد‌های گوناگون
  • از طریق دونیت کردن یا کمک‌های داوطلبانه
  • از طریق همکاری با سایر شرکت‌ها (مانند بنیاد موزیلا که با قرار دادن موتورهای جستجوی شرکت‌های دیگر در فایرفاکس)

بومی سازی

لینوکس می‌تواند کاملا با فرهنگ یک ملت همسان شود. اهمیتی این سیستم‌عامل برای زبان‌های مختلف قائل است مانند بشتیبانی از کیبورد استاندارد فارسی به صورت پیش‌فرض و یا پیاده‌سازی تقویم فارسی در KDE یا ترجمه شدن بسیاری از نرم‌افزارهای مهم مانند libreoffice , gimp و..  لینوکس را به یک بستر مناسب برای داشتن یک سیستم عامل ملی تبدیل کرده‌است که متاسفانه در ایران برخلاف سایر کشورها (حتی کشورهای آفریقایی) به این موضوع کمتر اهمیت داده شده‌است.

  1. top500.org
  2. netcraft.com
  3. نشریه‌ی عصر شبکه شماره‌ی هفتاد و سوم صفحه‌ی ۴۶ «چرا لینوکس از ویندوز امن‌تر است؟» نوشته‌ی محمد تشکری
  4. http://blog.james.rcpt.to/2012/02/13/debian-wheezy-us19-billion-your-price-free/
  5. http://linuxcost.blogspot.com.au/2011/03/cost-of-linux.html
  6. ماهنامه‌ی شبکه مهر ۱۳۹۰ شماره‌ی ۲۶ به نقل از «نت‌ورک ورلد» نوشته‌ی «جولی بورت» و ترجمه‌ی «احمد شریف‌پور »
  7. http://azadrah.net/2011/12/android-phones-spying-on-you
  8. http://en.wikipedia.org/wiki/Business_models_for_open_source_software

\"\"

60 دیدگاه برای این نوشته:

  1. \'\'محمد رضا:

    ۰۴ بهمن ۱۳۹۱
    1.در لینوکس مخزن ها یک مشکل اساسی است ، به گونه ای که اگر مخزنی مشکل دار شود در بعضی مواقع باید سیستم عامل را دوباره نصب نمود.

    2.یکی دیگر از مشکلات لینوکس ، البته در بعضی موارد درایور است. مخصوصاً درایور های کارت گرافیک اللخصوص برند ATI که شخصاً مشکلات زیادی رو تجریه کردم.

    3. در لینوکس بر خلاف ویندوز انجام یک عمل یک روند روتین ندارد که الیته این موضوع جز نقاط ضعف و قدرت این سیستم عامل محسوب می شود اما برای تازه کارها موجب دلزدگی و یاس در کار با این نوع سیستم عامل ها می شود.

    4. اگر ویندوز دچار مشکل شود ، پیدا نمودن راه حل برای مشکل ، چه از طریق اینترنت و چه از اطرافیان یا دوستان به مراتب ساده تر است گرجه برای پاسخ گویی درباره ی توزیع های مختلف لینوکس انجمن هایی وجود دارد اما وسعت و گستره ی ویندوز را هرگز در بر نمی گیرد.

    5. بدون شک برای استفاده ی روان از توزیع های لینوکس باید زبان انگلیسی را در (حد مطلوب به بالا) به کار ببیرم و از نظر بنده چون کاربران مبتدی یا متوسط و در بعضی از موارد حرفه ای این مشکل عدم آموزش زبان وجود دارد و موجب کاهش کاربران این سیستم عامل می شود.

    البته خدمت سروان بزرگوارم عرض کنم که مواردی که در بالا اشاره شد حاصل تجربه شخصی و مشاهده این موارد در جمع دوستان و محافلی که در آن بودم است .

  2. \'\'مهران:

    ۰۴ بهمن ۱۳۹۱
    عالی بود!
  3. \'\'ScienceLover:

    ۰۴ بهمن ۱۳۹۱
    عالی بود

    یکی از دلایل کم بودن کاربران خانگی گنو/لینوکس این است که افراد از ابتدا جز ویندوز سیستم عامل دیگری را نمی بینند در حدی که حتی عده ای واژه ویندوز را به جای سیستم عامل به کار می برند. راهنمایی تازه واردان و آشنا کردن آن ها به مسیر درست یادگیری سیستم عامل بسیار مفید است به عنوان مثال زمانی را که افراد صرف یادگیری ترفند های رجیستری ویندوز می کند اگر صرف یادگیری دستورات ترمینال و قسمتهای دیگر گنو/لینوکس کنند به مراتب دانسته ها و مهارت های بهتری نصیب آنها می شود.

  4. \'\'reza aghazade:

    ۰۴ بهمن ۱۳۹۱
    بسیار عالی..
    جدای از همه ی اینها
    آدم حس خوبی بهش دست میده وقتی از گنو/لینوکس استفاده میکنه
  5. \'\'زندگی بدون ماکروسافت:

    ۰۴ بهمن ۱۳۹۱
    از دیگر دلایل عدم اقبال مردمی :
    ترس از تغییر
    شکست در تجربه اول
    نگاه ب پلتغرم جدید با نجارب (و انتظارات ) پلتفرم قبلی

    ———-
    من خودم یه سری مشکلات دارم ک هنو حل نشده ولی از پوس کلفتیمه ک اینجام (یه جور حس آنتی ویندوز )

  6. \'\'علیرضا:

    ۰۵ بهمن ۱۳۹۱
    بنظر من بیشتر باید به نقاط ضعف لینوکس توجه کرد تا نقاط قوت.
    اگه این نقاط ضعف برطرف بشن، خصوصا برای کاربران ایرانی، اقبال عمومی اون روزبروز بیشتر میشه.
    مشکلاتی که آقای محمدرضا و سایر دوستان فرمودن هر کدوم به خودی خود دلیلی محکم برای ترک گنو/لینوکسه.
  7. \'\'حسین:

    ۰۵ بهمن ۱۳۹۱
    لینوکس مطمئنا از ویندوز بهتره
    ولی نقطه قوت ویندوز نرم افزاراشه. از این لحاظ لینوکس به ویندوز نمیرسه
    ایرانی هم که باشی میتونی از بهترین نرم افزارها رایگان استفاده کنی:دی
  8. \'\'بیژن:

    ۰۷ بهمن ۱۳۹۱
    در مورد ویروسهای کامپیوتری در کل موافقم، اما در لینوکس هم ویروس داریم منکر امنیت لینوکس نیستم خودم هم اوبونتو کار میکنم اما چون تعداد ویروسهای نوشته شده برای لینوکس بسیار بسیار کم است اصلا این امر ملموس نیست! مورد دیگه اینکه چون بیش از ۹۹ درصد از نرم افزارهای لینوکس کد باز هستند به همین دلیل بدافزار کمتری دارم و همچنین استفاده از مراکز نرم افزاری! و دلایلی که شما گفتی، در زیر لیستی از ویروسهای لینوکسی است:
    https://help.ubuntu.com/community/Linuxvirus
    اینم مقاله ای در خصوص ویروس در لینوکس:
    http://www.linux.com/learn/tutorials/284124-myth-busting-is-linux-immune-to-viruses
  9. \'\'سیاوش:

    ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
    این مواردی رو که بعنوان نقاط قوت گنو/لینوکس اشاره کردید، بعضیهاش در واقع 1 آیتم بیشتر نیست ولی شما به چند آیتم تقسیمش کردید! مثلا \”باز بودن سورس\” و \”انعطاف پذیری\” و \”اطلاع از کدهای سیستم‌عامل\” هر سه ی اینها تقریبا یک مقوله هستن. و این موارد برای یک کاربر عادی مهم هم نیست!
    در خصوص امنیت گرچه کنو/لینوکس بهتره، ولی با داشتن یک ویندوز اورجینال و نرم افزار امنیتیِ مناسب و آپدیت شده، کاربر میتونه از امنیت قابل قبولی برخوردار باشه. تازه شما در لینوکس برای برخورداری از حداکثر امنیت باید بصورت دستی تنظیماتی رو انجام بدید، ولی ویندوز و مک نیاز به این تنظیمات ندارن!
    در مواردی هم مثل \”آپدیت\” ، \”پیشرفت سریع\” و \”نصب درایورها\” ویندوز اگه جلوتر نباشه عقبتر نیست. بهترین درایورها برای ویندوز نوشته میشه و درایورهای یک سخت افزار اول برای ویندوز میاد و بعد برای سیستم های دیگه.
    در کل من فکر میکنم تنها مشکل ویندوز نسبت به لینوکس رجیستریِ اونه که مشکلات زیادی رو براش بوجود آورد، اما… در ورژنهای آخر ویندوز (یعنی 7 و 8) مشکلات رجیستری تا حدود زیادی بهبود پیدا کرده و تا حدود زیادی مشکلاتش رفع شده و در ورژنهای آینده بهتر هم خواهد شد.
    ویندوز و لینوکس هیچکدام بی عیب نیستن، ولی به نظر من عیوب ویندوز بسیار کمتر از لینوکسه! (حداقل از منظر یک کاربر عادی). همین که یک تیم حرفه ای و منظم و منسجم و متعهد ویندوز رو نگه داشته، همین خودش کافیه که ویندوز قابل اعتمادتر از گنو/لینوکسی باشه که بصورت دِیمی توصعه پیدا میکنه و پر از باگ و کرشه! شما فکرشو بکن که لینوکس حتی یه کدکِ مالتیمدیای درست و حسابی از خودش نداره! این که بماند، فرض کنین دوستتون یه نرم افزار رو داخل فلش میریزه و به شما میده، اگه سیستم عامل شما ویندوز باشه با دوتا کلیک میتونید نصبش کنید، ولی اگه سیستمتون لینوکس باشه دیگه به این راحتیها نمیتونید نصبش کنید! لینوکس اینهمه مشکلات آزار دهنده داره حالا شما همش از باز بودن سورسش بگو! باز بودن سورس همونطور که عرض کردم برای کاربران عادی اهمیت زیادی نداره. مایکروسافت هم تابحال نه از کسی سرقت کرده و نه از اطلاعات کسی سوء استفاده کرده، اگه اینطور بود الان 80% مردم در سراسر دنیا از ویندوز استفاده نمیکردن.
    دنیای امروز دنیای کامپیوتره و هر انسانی در هر سنی و از هر قشری ناچاره که برای انجام کارهاش از کامپیوتر استفاده کنه، پس توقع نداشته باشید که همۀ کاربران کامپیوتر برنامه نویس و دولوپر باشن! همون بهتر که هر کسی کار خودش رو انجام بده؛ نانوا نان بپزه، آشپز غذا درست کنه، بنّا ساختمان بسازه، متخصص نرم افزار روی نرم افزار کار کنه و مشتری نهایی (که مثلا یک وکیل باشه) برای خوردن غذا پول بده و غذای آماده دریافت کنه، برای ساختن خانه به بنا مراجعه کنه و برای استفاده از نرم افزار هم محصولی رو استفاده کنه که توسط متخصصان تولید شده، و بنابراین خودش هم به کارهای خودش برسه و دغدغۀ چیزهای دیگه رو نداشته باشه.
    دوستان گنو/لینوکسی، اینکه ویندوز دلتون رو زده و دنبال تنوع هستید خیلی خوبه، ولی این دلیل نمیشه که اون چیزی رو که ازش خسته شدید بد بدونید. انتقاد خوبه ولی به شرطی که واقع بینانه باشه. شما مدعی هستی که برای یک کاربر عادی لینوکس بهترین گزینه هست؟! بسیار خوب، پس به من بگید چرا 80% کاربران از ویندوز استفاده میکنن؟! و چرا اکثر متخصصان رایانه به کاربران عادی ویندوز رو توصیه میکنن؟؟! حتما یه علتی داره دیگه، مگه نه؟! حالا شما مزایای لینوکس رو زیر هم بنویس و قطار کن، کاربر عادی وقتی لینوکسو نصب کنه و ببینه که یه کدک درست و حسابی وجود نداره و حتی یه نرم افزار رو نمیتونه از داخل فلشش نصب کنه همونجا قید لینوکسو میزنه! از قدیم گفتن با حلوا-حلوا دهن شیرین نمیشه؛ اگه این مشکلات لینوکس برطرف شد که هیچ، وگرنه امیدی نداشته باشید. خواهشا یه مقدار تعصب رو بذارید کنار و واقع بین باشید، مطمئن باشید ضرر نمیکنید.
  10. \'\'حامد سپهر:

    ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
    درمورد کدک قوانین کپی رایت (تااونجا) که من میدونم نمیذارن که توزیعات گنو/لینوکس همراه خودشون کدک رو داشته باشن، که البته کم هم نیستن توزیع‌هایی که همراه خودشون تمام کدک‌ها رو دارن، مثل مینت. و در مورد نصب نرم افزار هم من همیشه نرم افزارها رو با یک کلیک از تو سافتور منیجر نصب میکنم. اگر هم لازم باشه برنامه ای رو از اینترنت دانلود نکنم فایل deb. رو دقیقا با دوتا کلیک روش نصب میکنم!!! دلیل این هم که ۸۰٪ از ویندوز استفاده میکنن اینه که کامپیوتر رو با ویندوز میشناسن و تعداد افرادی که فکر میکنن ویندوز=سیستم عامل خیلی خیلی زیاده!
  11. \'\'محمد:

    ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
    نویسنده خوبی های لینوکس رو گفته و خیلی از انتقادات شما به اون وارد نیست. هروقت نوشت ۱۵ دلیل که از ویندوز استفاده نکنید، شما می تونید بیایید و بگید ویندوز فلانه و بلانه و من چرا استفاده نکنم. شما اگه دوست دارید هر نرم افزاری رو که دوستتون تو فلشتون میریزه رو نصب کنید، هیچ کس ویندوز رو از شما نگرفته هر چند این ایرادتون هم وارد نیست مثلا اگه من یه فایل deb. تو فلشتون بریزم میتونید تو ویندوز نصبش کنید؟ نرم افزار مخصوص هر سیستم عاملی برای اون سیستم عامل طراحی میشه اگه خیلی نرم افزارهای ویندوز رو دوست دارید و آزادی نرم افزار هم براتون مهم نیست ویندوز بخرید و نصب کنید هیچ کس هم کاری به شما نداره اصلا هر دو رو نصب کنید کسی کاری به شما نداره.
    یک نکته هم در مورد امنیت که اصلا اینطور نیست که شما با آنتی ویروس خیالتون راحت باشه. وقتی تو خونه از کامپیوتر استفاده می کنید شاید متوجه نشید ولی اگه کامپیوتر رو ببرید یه جای پرخطرتر مثلا دانشگاه که پشت سر هم فلشهایی رو که به سیستم های دانشگاه وصل هستن رو میارن و به سیستمتون وصل می کنن متوجه میشین بهترین آنتی ویروس ها هم گاهی بعضی ویروس ها رو نمیشناسن حتی ممکنه تا ۲ ماه هم طول بکشه تا یه ویروس خیلی جدید رو به آپدیت هاشون اضافه کنن. برای گنو/لینوکس هم من هیچ وقت نیاز به تنظیم دستی امنیتی نداشتم. در مورد کدک هم الان اکثر فرمت ها رو سیستم من اجرا میشن نمیدونم منظور شما از نبودن کدک چی هست.
  12. \'\'سیاوش:

    ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
    معلوم شد کامنتم رو با دقت نخوندی!
    1- من نگفتم لینوکس بدون کدکه، من گفتم: \”از خودش کدک نداره\”. و به خاطر همینه که توزیعهای لینوکس از نظر قوانین کپی رایت در تنگنا هستن و اجازه ندارن کدکها رو بصورت دیفالت در خودشون قرار بدن چون صاحب اصلیِ این کدکها شرکتهای دیگری هستن. توزیعهایی مثل مینت هم به این دلیل که توسط شرکت خاصی مدیریت نمیشن میتونن یواشکی کدکها رو داخل ایمیج قرار بدن که همون هم با کلی اگر و مگر همراهه.
    2- معلوم شد تاحالا هیچ فایلی رو خودت عملا با دابل کلیک در لینوکس نصب نکردی! چون اگه این کار رو کرده بودی فهمیده بودی که نتنها فایلهای .deb ، بلکه هیچ فایلی رو با دابل کلیک تنها نمیشه توی لینوکس نصب کرد و نیاز به وارد کردن دستور در ترمینال داره! یک بار امتحان کن و ببین.
  13. \'\'مهران:

    ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
    قرار نیست توی لینوکس همه چیز با دابل کلیک کردن نصب بشه توی لینوکس مخازن نرم افزاری داریم که از طریق اینترنت میتونیم ازش برنامه نصب کنیم و بعضی از برنامه‌های مثل کروم و اپرا هم بسته دبیان دارن که به قول دوستمون فقط با دابل کلیک نصب میشن !
  14. \'\'حامد سپهر:

    ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
    ۱ توزیع gnewsense (اگه اشتباه نکنم) همراه خودش کدک‌ها رو داره که توسط پروژه گنو کدک‌ها واسش نوشته شدن و کدک‌ها رو از خودش داره. درباره مینت هم دلیل اینکه کدک‌ها رو همراه خودش داره قوانین اون کشور هست نه اینکه هیچ شرکتی پشتش نیست!!!
    ۲ خب مهران هم این قسمت رو تایید کرد
  15. \'\'مسعود آموزگار:

    ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
    سیاوش جان شما تقریبا توی تمامی کامنت هاتون شخص مخاطب رو میکوبی و کاری میکنی که کسی تمایلی نداشته باشه منطقی با شما بحث کنه. لطفا تجدید نظر کن.
    لینوکس کدک‌های مخصوص خودش رو داره کی گفته نداره؟ بسیاری از کدک‌ها منبع باز هستن… نظیر ogg و png و بسیار بسیار کدک هایی که به شدت توی ویندوز هم استفاده میشه. ولی کدک‌های انحصاری بدلیل اینکه باید حق امتیاز براشون خریداری بشه قرار ندارن بصورت پیش فرض. که البته یکی از ساده ترین کارها این روزها توی گنو/لینوکس نصب کدک‌ها هست.
    شما همینطور توی نصب با دابل کلیک گیر کردی… پای هر مطلب همینو میگی… خوب عزیز روش نصب برنامه ها توی لینوکس این نیست بصورت رسمی… و صدها مزیت برای شیوه رسمی نصب پکیج توی لینوکس برای شما ذکر شده ولی دوست داری همه چی رو بچپونن تو لینوکس تا از نظر شما خوب بشه. اصل KISS بسیار مهمه. طراحی و ساختار مینیمالیست اهمیت زیادی داره.
    بنا بر بسیاری دلایل از جمله موردی که اول ذکر کردم ترجیح میدم وارد بحث نشم بیش از این.
  16. \'\'سیاوش:

    ۰۹ بهمن ۱۳۹۱
    من یادم نمیاد کسی رو کوبیده باشم، بلکه همواره مودبانه حرف غلط رو رد کردم. البته اگه منظور شما از کوبیدن اینه که دلایلم به شدت منطقیه و جوابی نداره، بله از این نظر شاید مخاطبم رو میکوبم.
    ogg و png رو میدونم عزیز، ولی خداوکیلی ogg چقدر استفاده میشه در مقابل فرمتی مثل mp3؟! چرا همین کاربرای لینوکس اولین اولویتشون بعد از نصب لینوکس نصب همین کدک mp3 و سایر فرمتهای انحصاریه؟! تنها علتش اینه که گنولینوکس فرمتهایی که بتونه بطور کامل جایگزین اینها بشه رو نداره. دروغ میگم؟!
    -اینکه من هنوز پای نصب دابل کلیک گیر کردم یا نکردم مهم نیست، مهم اینه که این مورد توی لینوکس یه مشکل جدیه (از نظر سهل الاستعمال بودن) و تقریبا مشکل تمام کسانیه که به لینوکس مهاجرت میکنن، نه مشکل من یکی. حالا خوبه باز حداقل شما منکر این واقعیت نیستی، چون سایر دوستانتون مدعی هستن فایلها در لینوکس با دابل کلیک نصب میشه!! که نشان از این داره که تابحال امتحان نکردن!
    -بله ظاهرا روش نصب در لینوکس اینجوریه، ولی باز هم یادآور میشم، قرار دادن قابلیت نصب ویزاردی در لینوکس به معنای شبیه شدن لینوکس به ویندوز نیست، چون اصولا ویزاردِ انجام یک پروسه در همۀ سیستم عاملها وجود داشته و ارث و میراث ویندوز نیست که شما بترسین و فکر کنین که با این کار لینوکس شبیه ویندوز خواهد شد. مثل دگمۀ start menu روی کیبرد نیست که متعلق به ویندوز باشه، بلکه مثل دگمۀ ENTER میمونه که به هیچ سیستم خاصی تعلق نداره و میتونه به عنوان یک روش برای راحتیِ کاربر مورد استفاده قرار بگیره. من تعجب میکنم، توی همین توزیعهای معروف گنولینوکس (مثل اوبونتو، فدورا، اُپن سوس)، اکثر فرایندها بشکل ویزاردی انجام میشه، مثل اکسترکت کردن یک فایل فشرده، نمایش فایلهای صوتی و تصویری که با یه دابل کلیک به نمایش در میان، و خیلی موارد دیگه، یا حتی نصب خود این سیستم عاملها بصورت گرافیکی و ویزاردیه! همۀ اینها با ویزارد انجام میشه ولی نمیدونم جریان چیه که شما لینوکسیها فقط و فقط برای نصب نرم افزار از روی سورس لج کردین و حاظر نیستین ویزاردی بشه! این یه مقدار عجیبه!
    – اتفاقا همون فلسفۀ KISSـه که خیلیها رو از لینوکس فراری داده! البته عده ای رو هم جذب کرد، ولی خودتون بهتر از من میدونید که اکثر مردم حاظرن سیستمشون یه اپسیلون سنگین بشه ولی در عوض راحت باشن. بابا شما بلد هستی و خوشت میاد که با ترمینال کار کنی، خوب خیلیها بلد نیستن، خیلیها خوششون نمیاد! اون پزشکی یا اون کارگری که صبح تا شب سر کاره و خسته و کوفته میشینه پای سیستم، اومده که فقط کارهای خودشو انجام بده، نه اینکه بخاطر یه کار ساده دنبال دستور ترمینال بگرده! اصلا شما لینوکسیها مثل اینکه فراموش کردید که \”کامپیوتر برای راحتیِ انسانه، نه انسان برای راحتیِ کامپیوتر\”! ویندوز و مک همۀ کارها رو بصورت ویزاردی کردن برایی تحقق همین هدف که انسان در موقع کار با کامپیوتر راحت باشه و فقط و فقط به کارش برسه، ولی گویا فلسفۀ KISS برعکسشه، میخواد انسان زجر بکشن و دستورها رو توی ترمینال وارد کنه تا کامپیوتر راحت باشه!!!!!!!!!!!!!!!
    کلام آخر اینکه: اگه لینوکس همینجوری باقی بمونه و تغییر نکنه، اوضاع و احوالش هم تغییر نخواهد کرد، یعنی با این خصوصیاتی که در حال حاظر داره تنها عده ای خاص جذبش خواهند شد (مثل ادمینهای سرور و مهندسان نرم افزار و کاربرانی که میخوان از مایکروسافت فرار کنن) که تعداد این افراد از 10% فراتر نمیره. اگه لینوکس میخواد کابران عامه هم مجذوبش بشن باید خصوصیاتی رو که مطلوب یک کاربر عام هست رو هم در خودش بگنجونه. لینوکس تنها سیستم عامل موجود در بازار نیست، آلترناتیوهای دیگری هم وجود داره، پس نمیتونه کاربران رو وادار کنه که خودشون رو با اون وفق بدن، بلکه این سیستم عامل هست که باید خودشو با کاربران وفق بده، در غیر این صورت با عدم استقبال مواجه خواهد شد.
    \”خواهشا یه مقدار واقع بین باشید، مطمئن باشید ضرر نمیکنید!\”
  17. \'\'محمد رضا:

    ۰۹ بهمن ۱۳۹۱
    با سلام خدمت دوستان عزیز
    فقط چند نکته رو متذکر میشوم :
    1. بحث در مورد لینوکس ، ویندوز ، مکینتاش ، سولاریس و یا انواع مختلف سیستم عامل ها، نیست چون هر کدام نقاط ضعف و قوت خودشان را دارند . با دقتی که در نظرات دوستان داشتم متوجه تقسیم بندی کاربران به 3 گروه مبتدی ، متوسط و پیشرفته شدم که هر کدام از آنها دارای ویژگی هایی هستند.
    کاربران مبتدی : که می توان به جرات گفت که بخش قابل توجی از جامعه هستند، که به عنوان مثال از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنند و شاید اصلاً اسم سیستم عامل های دیگر رو تا به حال نشنیده باشند و همینطور در استفاده روان از ویندوز هم احتیاج به کمک و راهنمایی دارند و در کار با این سیستم عامل به مشکلات عدیده ای برخورد می کنند، چه برسد که بخواهند با خط فرمان لینوکس کارهای روزمره را انجام دهند. علاوه بر این در سیستم عامل مک هم اوضاع شبیح ویندوز است البته با معماری خاص مک که در مواردی قوی تر از ویندوز است.

    2.کاربران متوسط :این نوع کاربران نیز جمعیت کمتری از جامعه را در بر می گیرند و اغلب از دانشجویان و اغلب از رشته کامپیوتر و یا اساتید دانشگاهی می باشند. اغلب کاربران این گروه از چند سیستم عامل به صورت تلفیقی استفاده می کتتد (ویندوز در کنار لینوکس ، مک و یا شاید سولاریس)، این نوع کاربران نیز از سیستم عامل ویندوز یا مک به عنوان سیستم عامل پایه استفاده می نمایند و در کنار آن از توزیع های مختلف لینوکس استفاده می کنند، و درصد قابل توجهی از کارهای روزمره و حتی حرفه ای شان را در محیط ویندوز و بااستفاده از نرم افزارهای تحط این سیستم عامل انجام می دهند.
    کارشناسان شبکه و امنیت ، مهندسین انفورماتیک را می توان در این زمره تقسیم بندی نمود.

    3. کاربران حرفه ای :این بخش ازافراد جامعه بسیار اندک می باشندو می توان به جرات گفت که گنو / لینوکس بهشت کاربران حرفه ای است و اغلب از نخبه های جامعه انفورماتیک به شمار میروندو در نوبه خود پیشرو و سد شکن و خلاق می باشند ، در تایید این سخن باید متذکر شوم که اغلب کاربران این گروه، در رشته های مختلف علمی از جمله رباتیک در دانشگاه های دنیا واز جمله ایران( شریف ، امیر کبیر)و یاسایر رشته ها پیشرو در دنیا از جمله هوا و فضا از گنو/لینوکس استفاده می کنند. گنو لینوکس بستر مناسبی برای رشد علمی و همینطور بروز خلاقیت های فردی این نوع از کاربران میباشد.این نوع از کاربران به دلیل متن باز بودن این سیتم عامل خلاقیت و نبوغ خود را بهترآشکار می سازند و به همین دلیل است که یک غرور خاصی در این نوع کاربران مشاهده می شود که صد البته از نبوغشان نشات گرفته و از دیگران هم نتظاری را دارند که در خود مشاهده می نمایند.

  18. \'\'حامد سپهر:

    ۰۹ بهمن ۱۳۹۱
    فعلا شما اینو نگاه کن تا ببینی که نرم افزار با دابل کلیک راحت نصب میشه!!
    http://uplod.ir/9x053lxfe5nk/1.htm
  19. \'\'محمد:

    ۰۹ بهمن ۱۳۹۱
    نمیدونم چرا هر موقع یه گنو/لینوکس کار میاد از گنو/لینوکس تعریف می کنه همه انتقادها روانه اون میشه که چرا مثل ویندوز نیست.
    هیچ کس ادعا نداره گنو/لینوکس راحت تر از ویندوزه ولی اونقدر هم سخت تر نیست که همه از اون هراس دارن. در مورد ترمینال که الان بدون ترمینال هم میشه از اون استفاده کرد و تو کارهای حرفه ای یا بعضی رفع ایرادهای بدقلق هست که کاربر مجبور میشه از اون استفاده کنه. در این مورد حتی کاربران ویندوز رو هم می بینید که برای رفع بعضی از مشکلات حاد به cmd ویندوز رو میارن (البته cmd با ترمینال گنو/لینوکس فرق داره ولی برای کاربر مبتدی هر دو یه صفحه سیاه و مبهمه) به عنوان مثل وقتی ویروس فایل ها رو سیستمی میکنه با دستورات cmd میشه اون رو از حالت سیستمی خارج کرد. یا اگه یه نرم افزار dll مورد نیازش رو نداره باید بگردید و پیدا کنید مثل مشکلات وابستگی ها در گنو/لینوکس البته تو گنو/لینوکس به خاطر مینیمال بودن سیستم عامل این مشکل بیشتره.
    در حال حاضر دو مشکل هست که اگه رفع بشه کاربران مبتدی هم میتونن به گنو/لینوکس رو بیارن:
    ۱- ساخت رابط های گرافیکی راحت تر برای کاربران مبتدی (به عنوان مثال نرم افزارهای مولتی مدیا و کانورتورها)
    ۲-ایجاد توزیع هایی که مشکل وابستگی های نرم افزاری نداشته باشن یعنی برای نصب یه برنامه کاربر مجبور نباشه به دنبال وابستگی ها بگرده. هرچند در این صورت حجم سیستم عامل بسیار بالاتر میشه ولی کاربر مبتدی حجم زیاد سیستم عامل رو به مشکل بودن کار ترجیح میده.

    در کل ایده ها بسیار زیادن ولی توجه داشته باشید تغییرها یک باره اتفاق نمی افتن و سازنده های گنو/لینوکس هم دارن هرروز برای راحت تر شدن اون تلاش می کنن و نمیشه انتظار داشت با تغییر دو تا نسخه همه چی راحت بشه. مسلما توسعه دهنده ها بیشتر از بسیاری از ما میدونن چطور یک سیستم عامل رو توسعه بدن و چه چیزهایی مقدور و چه چیزهایی غیرمقدوره.

    یک ایراد هم در اینجا به مردم وارده که حاضرن کلی پول برای یه نرم افزار انحصاری بدن و مستجر اون نرم افزار و سیستمشون بشن ولی حاضر نیستن همونقدر پول به یک توسعه دهنده نرم افزار آزاد یا اپن سورس بدن تا تغییر دلخواهشون رو در نرم افزار اعمال کنه و برای استفاده همه منتشر کنه.

  20. \'\'GG:

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۱
    دو تا سوال در باره مجوز GPL دارم حالا شاید جاش نباشه شرمنده…

    /1 طبق قوانین GPL اگه من در سیستم عاملم فقط از هسته لینوکس استفاده کرده باشم آیا مجبورم که اون رو با مجوز GPL منتشر کنم(چون هسته لینوکسه) یا میتونم اونو با هر مجوزی که میخواهم منتشر کنم؟

    /2 آیا میتوانم کد های یک برنامه (تحت مجوزه GPL) را آن طور که میخواهم تغییر بدهم و بعد تحت مجوز جدیدی منتشر کنم؟

  21. \'\'مسعود آموزگار:

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۱
    1. باید سورس کد بخشی که تحت جی پی ال هست رو تحت جی پی ال منتشر کنید. همینطور باید دقت کنید چه مجوزی امکان ترکیب با چه مجوزی رو داره. کدهای انحصاری نمیتونن با جی پی ال ترکیب بشن.
    2. خیر. باید تحت جی پی ال منتشر بشه. مجوزی که این امکان رو میده آپاچی و ام آی تی هستن…
  22. \'\'amirHP:

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
    به خاطر اینکه ogg یه فرمت تجاری نیست و آزاده. همین یعنی اینکه دنبال این نیست که به زور جایی رو تو دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌ها بگیره اما mp3 یه فرمت تجاریه و برای همین هم با بیزینس خودش توی اکثر دستگاه‌ها و رایانه‌ها جا باز کرد. اصلا این دوتا رو نمیشه از این نظر با هم مقایسه کرد چون اهدافشون فرق داره.همین مورد درباره‌ی ویندوز هم صدق می‌کنه. ویندوز با بیزینس خودش زیاد شد. همون طوری که مک با بیزینس ضعیف‌تر خودش که اجازه‌ی نصب سیستم‌عاملش رو به رقیه نمیداد نتونست خوب پیشرفت کنه. و یادتون باشه زیاد بودن یک چیز دلیل بر درست بودن اون نیست. خب!
    ببین عزیز من! خوب گوش بده! من کروم رو از سایت گوگل دانلود می‌کنم روش «یک کلیک» (نه حتی دابل کلیک) می‌کنم بعد با software management باز میشه و بعد accept رو می‌زنم. این شیوه برای اکثر برنامه‌ها جواب میده (من دراپ باکس و اسپایدراک رو به همین روش نصب کردم) دیگه نمی‌دونم شما به کار سهل الاستعمال چی میگین یا کجای این کار گیر کردین. اون ویزارد هم که تو ذات ویندوز نیست که. خود برنامه‌نویس تو برنامه‌اش قرار میده. اینجا هم مثلا برنامه‌ی songbird, blueJ و یه سری برنامه‌های دیگه که خود نویسنده‌اش حال کرده، به صورت ویزارد نصب میشن.خب!
    این رو هم بگم که نصب ویزاردی فقط برای ویندوزه و تو همه‌ی سیستم‌عامل‌ها وجود نداره. که البته ویندوز ۸ هم (مثل مک) دیگه اکثر برنامه‌هاش از یه مخازن نصب میشن دقیقا کاری که توزیع‌های گنو/لینوکس خیلی وقته دارن انجام میدن.خب اگه این روش بدی بود که بعد این همه وقت به سمتش نمیومدن!
    الان حل شد اون مشکلات بزرگی که ذکر فرمودین!
  23. \'\'linux:

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
    در مورد مساله شماره یک! عمرا احتیاجی نیست لینوکس را از اول نصب کنی آنهم بخاطر مخازن. مشکل شما از یک جای دیگری بوده و شما نمی دانستید که چطور رفع مشکل کنید.
    در مورد درایور ها این و ATI بازهم مشکلی نیست بسته akmod , xorg-x11-drv-catalyst را نصب کنید به مشکل بر نخواهید خورد.
    در لینوکس برای خیلی از کارها تکراری شما می توانید با استفاده از دستوران شل یا یکی از زبانهای مفسری مانند پرل script های خوبی بنویسید.
  24. \'\'linux:

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
    عجیبترین حرفی هست که می شه در مورد لینوکس زد.اکثر نرم افزارهای خوب یک نسخه لینوکسی هم دارند، اگر هم نداشته باشند نرم‌افزاراهای معادل بسیار خوبی در لینوکس موجود هست
  25. \'\'سیاوش:

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
    در جواب آقای امیرHP:
    -فقط بحث ogg هم نیست عزیز، خیلی از فرمتهای پُراستفاده هست که لینوکس با پلاگینهای خودش قادر به پخششون نیست! آخه چرا نمیخواید موضوع به این تابلویی رو قبول کنید؟!
    -منظور شما از بیزنس ویندوز و مک چیه؟! اگه منظورت سیاستهای انحصار طلبانه هست که کاملا درست میگی و من هم موافقم، اما… نقاط مثبت ویندوز و مک انقدر برجسته و جذابه که حتی اگر سیاست انحصاری هم پشتشون نمیبود باز هم بیشترین سهم رو در بازار از آن خودشون میکردن! نشون به اون نشون که خیلیها حاظرن پول بدن و ویندوز بخرن اما با گنولینوکس حال نمیکنن! و این حالت در خارج از ایران خیلی خیلی بیشتر مصداق داره چون اونجا کپی-رایت اجرا میشه. بگذارید از یه زاویۀ دیگه به موضوع نگاه کنیم؛ مکینتاش حتی از ویندوز هم انحصاری تره و فقط روی سخت افزارِ خودش نصب میشه، مسلما کاربر دوست داره همونطور که سیستم عاملش رو خودش انتخاب میکنه قطعات سخت افزاریش رو هم به سلیقۀ خودش انتخاب کنه، ولی وقتی اسم مکینتاش میاد وسط، حاظره از انتخاب سخت افزار دلخواهش چشم پوشی کنه، یه پول کلفت هم بده و مک بخره! چون مک حتی از ویندوز هم ساده تر و راحتتره. و همونطور که اطلاع دارید سهم مک در بین کاربران بیشتر از لینوکسه. آیا این کاربری که مک خریده نمیتونست یه سیستم جمع کنه و روش لینوکس نصب کنه؟ مسلما میتونست، براش ارزونتر هم تمام میشد، اما از اونجایی که مک راحته و تمام نیازهاشو به خوبی برآورده میکنه حاظر شده محدودیتها و قیمت بالای مکینتاش رو بپذیره. اینها نشون میده که علت اصلیِ جا افتادن ویندوز و مک سیاست انحصارطلبانۀ کمپانی هاشون (یا به قول شما بیزنسشون) نیست، بلکه علت اصلی اینه که این سیستم عاملها دقیقا با نیازهای کاربران همخوانی دارن. اصلا همینکه یه عده مثل شما لینوکس رو به کاربران عادی توصیه میکنن واقعأ جای تعجب داره!، اصلأ گنو/لینوکس برای کاربر عادی طراحی نشده که عزیز من! اون جملات دلنشین و آرمانگرایانۀ آقای لینوس ترووالز موقع نوشتن کرنل لینوکس رو ولش، واقعیت اینه که سیستم عامل گنولینوکس در مسیری رشد کرد که مطلوب برنامه نویسان و متخصصان نرم افزار و سخت افزار و امثال اینها بود، نه کاربران عادی! شما حساب کن کاری رو که توی ویندوز و مک با یک drag&drop میشه انجامش داد توی لینوکس باید مثل 30 سال پیش خط فرمانو باز کنی و شروع کنی به تایپ کردن! این نشانۀ اینه که این سیستم عامل به درد عامۀ مردم نمیخوره! یا لااقل باید گفت هنوز خیلی کار داره و هنوز خیلی زوده تا بتونه جای خودش رو میان مردم عادی باز کنه.
    -دیدم عزیز، خوب هم گوش دادم! عزیزم نصب از سورس یکی از مصیبتهای معروف لینوکسه! و چیزی نیست که شما بتونی به این راحتیها روش ماله بکشی! خداوکیلی توی همین سایت شما چند نفر از این موضوع نالیدن؟! حداقل صفحات سایت خودتونو یه مرور بکن! حالا شاید کروم اینجوری بوده شما فرمودی (که اگه واقعأ اینطور باشه باعث خوشحالیِ منه)، ولی شما برو مثلأ نرم افزار virtualbox رو از سایت اصلیش دانلود کن، یه فایل با پسوند .run به شما میده، یا اگه گرافیکت AMD هست به سایت AMD برو و درایور کارتت رو دان کن اونم یه فایل .run هست بعد روشون دابل کلیک کن ببینم نصب میشه؟!!! یا اگه توزیعت دبیین-بیسه، یه فایل .deb رو دانلود کن و روش دابل کلیک کن اگه نصب شد جایزه داری!!! خوب یه بار امتحان کن ضرر نداره که!
    – شما از یه طرف میگی ویزارد تو ذات ویندوز نیست و خود برنامه نویس داخل فایل قرار میده، بعد از این طرف میای میگی \”نصب ویزاردی فقط مخصوص ویندوزه\”!!! اگه ویزارد رو خود برنامه نویس داخل فایل میزاره پس توی هر سیستم عاملی میتونه وجود داشته باشه. درسته؟!
    – اینکه ویندوز 8 نرم افزارها رو بصورت دیفالت از مرکز نرم افزاری نصب میکنه دلیل نمیشه که شما سعی کنی ضعفهای لینوکس رو به ویندوز بچسبونی، چون توی همون ویندوز 8 میشه مثل ورژنهای قبلیِ ویندوز نرم افزار رو از داخل هارد نصب کرد، فقط قبل از اجرای ویزاردِ نصب، یه آلارم به شما میده و میگه که این نرم افزار از windows store نیست، شما هم اون پیغام رو می بندی و نرم افزار رو نصب میکنی. به همین راحتی.
  26. \'\'linux:

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
    دوست عزیز توزیع های مختلف لینوکس برای افراد مختلف با نیازهای مختلف هست برای یک سرور یک توزیعی مثل centos وجود داره و هیج آدم عاقلی روی سرور کدک نصب نمی کنه و یک توزیعی مثل Mint دقیقا نیاز افراد عادی را برطرف می کنه که کدک هارا بصورت پیش فرض نصب می کند.
    در مورد کدک ها بعضی از کدکها پتنت دارن بخاطر همین توزیع هایی که در آمریکا تولید می شوند نمی توانند بخاطر قوانین آمریکا از کدکها استفاده کنند ولی در صورت نیاز برای توزیع های مبتنی بر rpm از سایت rpmfusion میتوانید نصب کنید.
    در مورد امنیت حرفی نمی زنیم ولی در مورد مک! مک یک سیستم عامل مبتی بر BSD هست که از خانواده یونیکسها هست و مک رسما یک یونیکس هست و تمام توانایی های لینوکس را داره.
    توسعه لینوکس و نرم‌افزارهای آزاد کاملا بر اساس مباحث مهندسی نرم افزار هست و دیمی و کشکی هم نیست. وگر نه ۷۰٪ سرورهای دنیا با لینوکس کار نمی کردند.
    اینکه دوستمون یک نرم افزاری روی فلش می ریزه و میده ما کپی کنیم در دنیای لینوکس مسخره هست. این نرم افزار اگر نرم‌افزار پرکاربردی باشد قطعا در مخازن موجود هست و با یک دستور ساده روی کامپیوتر شما نصب می شود. در غیر این صورت نصب این نرم افزار همینطوریش خطرناک هست و یا اگر دوستتان نرم افزار را خودش نوشته بحث جدا هست. برای مثال الان دو نرم افزار فارسی ساغر و starcal در مخازن موجود هست.اگر نرم افزار دوست شما هم استاندارد هارا رعایت کند می تواند در مخازن قرار بگیرد.
    دوست عزیز لینوکس سیستم عاملی هست که برنامه نویس ها و هکر ها برای رفع نیاز خودشان تولید کردند. ولی به مرور آنقدر پیشرفت کرد که به زندگی مردمان عادی هم وارد شده.دیگه مثلا گوشی های اندرویدی که دسته همه جور آدمی هست سخت هست کارکردن باهاش؟
    در کشور ما ملت کامپیوتر را با IBM و Microsoft شناختند و تا همین اواخر هم چیزی از بقیه سیستم عامل های نمی دونستند در دنیا هم همینطور ولی این روند در حال معکوس شدن هست بازار به نفع سیستم عامل های لینوکسی در حال تعییر هست.
    و این داستان نصب نرم افزار از روی فلش داستانی هست، چه نرم افزاری می خواهید در لینوکس بگید تا بگم اصلا فلش لازم دارید یا نه.
  27. \'\'linux:

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
    دوست عزیز!
    محیط شل یک همون cmd که فرمودیددر ویندوز مسخره هست و در ویندوزهای جدید برای رفع این کمبود چیزی به اسم powershell اضافه شده در صورتیکه اکثر سرورهای لینوکسی بدون محیط گرافیکی نصب می شوند و از همین محیط متنی تمام کارها را می شه انجام داد. اگر بدونید با ssh چه کارها که نمیشه کرد!
    رابط گرافیکی الان نزدیگ به ۵ رابط گرافیکی خوب و کاربردی وجود داره. gnome shell و KDE و … برای وابستگی نرم افزار، در rpm ها yum هست و در deb ها دستور apt-get . شما برای مولتی مدیا اگر vlc نصب کنید خیلی از مشکلات حل هست و لینوکس بدون اینترنت هم معنی نداره!
  28. \'\'عرفان طباطبائی:

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    سیاوش جان شما طوری حرف میزنی انگار ما اومدیم یقه تمام کاربرا رو گرفتیم میگیم باید بیاین گنو/لینوکس استفاده کنین!
    کاری که ما می‌کنیم اینه که از مزیتاش صحبت می‌کنیم و از آزادی نرم‌افزار حرف می‌زنیم. در کل کاربر رو تشویق می‌کنیم از گنو/لینوکس استفاده کنه.

    شما از یه روش سخت خواستی درایور AMD و VirtualBox رو نصب کنی دلیل نمی‌شه که نصب از طریق دبل کلیک بشه غیر ممکن. اولا فایل‌های با پسوند ‎.run برای توزیع‌هایی قرار داده شدن که بسته‌ی مورد نظر در مخازن نیست. اگه به همون سایت VirtualBox نگاه کنی بسته‌ها رو کاملا طبقه بندی کرده برای توزیع‌های مختلف. حالا من نمی‌دونم شما رو چه حسابی اومدی ‎.run رو دانلود کردی. درایور AMD هم به صورت پیشفرض توی مخازن اکثر توزیع‌ها هست. کسی که توزیعی رو انتخاب می‌کنه که نیاز به دانش بیشتری داره،‌ حتما میدونه چطوری فایل‌های ‎.run رو نصب کنه، در غیر این صورت در زمینه توزیع، انتخاب کاملا اشتباهی داشته. مشکل نصب از طریق ترمینال هم باز برمی‌گرده به نوع توزیع.

    بعد طوری از امنیت ویندوز حرف میزنی انگار که هر کسی که ویندوزش ویروس میگیره، مشکل از اصلی نبودن ویندوزشه و ویندوز اصلی ویروس نمیگیره! خیر عزیز اینطوری نیست. اگر اینطوری باشه فقط ایرانیا ویندوزشون ویروس میگیره، چون نسخه اصلی نصب نمی‌کنن!

  29. \'\'xubuntu4iran:

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    فروم چی مرگش شده؟!!!
  30. \'\'سیاوش:

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    دوست عزیز یه مقدار واقع بین باش تا سایر دوستان صحبتهات رو جدی بگیرن. اینجوری فقط داری واسه خودت صحبت میکنی.
  31. \'\'سیاوش:

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    عرفان جان من کِی گفتم شما یقۀ کسی رو گرفتید یا کسی رو مجبور کردید؟! اصلأ چجوری میشه از طریق این سایت کسی رو وادار به انجام کاری کرد؟! :D نه عزیز، من هرگز چنین منظوری نداشتم، شما از صحبتهام بد برداشت کردی و فکر کنم دومین باریه که از صحبتهام اینطور برداشت میکنی :) موضوع اینه که شما میگید برای کاربران عادی بهترین گزینه لینوکسه، من میگم این حرف حرف درستی نیست و به دور از واقعیته. درواقع تقابل بین نظراته، کسی هم کسی رو مجبور نکرده.
    -من نگفتم نصب از سورس غیر ممکنه، گفتم یکی از مشکلترین کارها توی لینوکسه. (ای کاش کامنتهام رو با دقت بیشتری میخوندی)
    عرفان جان دیگه ما انقدم شوت نیستیم که عزیز، این virtualbox و درایور AMD رو روی مینت 13 تست کردم، virtualbox رو ورژن اوبونتوش رو دانلود کردم و درایور AMD هم که برای همۀ توزیعها مشترکه. هردوی اینها هم با پسوند .run بودن ولی با دابل کلیک نصب نشدن. توزیعم هم که عرض کردم مینت بود که جزء راحتترین توزیعهاست. در ثانی کاربر که نمیتونه مدام چشمش به مخازن باشه که، گیرم یه نرم افزار توی مخازن وجود نداشت یا هنوز وارد مخازن نشده بود یا اصلا کاربر چند روز کانکشن اینترنت نداشت، یعنی این کاربر بیچاره باید اینقدر مصیبت بکشه؟!
    -بله بنده بازهم حرفی رو که زدم تایید میکنم و روش وایستادم، شما با داشتن یه ویندوز اورجینالِ 7 یا 8 (نه XP) و آپدیت نگه داشتنش + یک نرم افزار internet security خوب و اورجینال میتونید از امنیت بالایی برخوردار باشید بدون اینکه به مشکلی بر بخورید (کاری که خودم کردم و بعد از سه سال گشت و گذار توی اینترنت هیچ مشکلی واسم پیش نیومده). منتها استفادۀ درست از ویندوز و سالم نگه داشتنش هم شرطه، من اگه میخواستم هر چرت و پرتی رو روی سیستمم نصب کنم یا هرجور درایور و تولباری رو نصب کنم یا از نرم افزارهای کرک شده استفاده کنم تاحالا ویندوزم نابود شده بود. به خاطر همین از نرم افزارهای رایگان استفاده میکنم. نکتۀ دیگه اینکه خیلیها از ویندوزی که روی لپتاپشونه بکآپ میگیرن و بعدأ که خواستن ویندوزو عوض کنن دوباره همون ایمیج بکآپ رو نصب میکنن، ولی نمیدونن که همون روز اولی که این لپتاپ رو خریدن هزارجور نرم افزار بدردنخور و مزاحم روش نصب شده بوده و این ویندوز اصلأ ارزش بکآپ گرفتن نداشته و میبایست از روی یک دیسک اورجینال ویندوز رو از نو نصب کرد. بله دوست عزیز، اونهایی که ویندوز اورجینال دارن ولی و ویندوزشون زود خراب میشه بخاطر اینه که یه سری نکات رو رعایت نمیکنن.
  32. \'\'سیاوش:

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    البته از اونجایی که موضوع مال چند ماه پیشه دقیق یادم نیست که پسوند virtualbox که دانلود کرده بودم .run بود یا .deb ، ولی یادمه ورژن اوبونتوش رو گرفته بودمم که با دابل کلیک نصب نشد.
  33. \'\'مسعود آموزگار:

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    بابت مشکل پیش اومده عذر میخوام.
    بزودی حل میشه… پیگیرش هستیم.
  34. \'\'مسعود آموزگار:

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    والا من که ندیدم کسی بگه بهترین سیستم عامل برای کاربر عادی لینوکسه. هرکی گفته بگین منم خبردار شم… اصلا بهترین معنی نمیده. هر کسی بر اساس انتظارات و نیازهاش بهترین براش معنی داره. ولی نظرات شخصی هم وجود دارن. مثلا من میگم مینت از ویندوز برای کاربری که اصلا تا حالا کامپیوتر ندیده بسیار قابل استفاده تره. :) شما مثلا میگی نه ویندوز بهتره. خوب اینا نظر شخصی و بر اساس تجربه هست… بهترین مطلق که نداریم که. ولی حرف ما اینه که از بسیاری جهات از جمله اینا و اینا و اینا… لینوکس انقدر قدره که هیچ کس نتونسته جلوش حرفی داشته باشه ولی خیلی ناشناخته مونده…
  35. \'\'مسعود آموزگار:

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    مشکل برطرف شد…
  36. \'\'amirHP:

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
    «پلاگین‌های خودش» یعنی چی!! شما فکر کردین اینکه مثلا ویندوز mp3 رو پخش می‌کنه تو ذاتش این بوده. نخیر کار بزرگی نکرده. اون لایسنس پخش mp3 رو از شرکت مالکش خریده. برای این خرید هم پول داده و پول این لایسنس‌ها رو هم روی قیمت سیستم‌عاملش یا هزینه کلش حساب کرده. حالا اکثر توزیع‌های لینوکس هم این کار رو نکردن چون مشکلات حقوقی داره. این یه بحث قانونیه نه یه بحث فنی که بگیم لینوکس از پسش بر نیومد.

    نه خیر منظور من سیاست‌های انحصاری و این چیزا نیست. منظور من تجارته. نرم‌افزارهای آزاد هیچ وقت نمی‌خواست تجارت کنه. در تمام طول این بیست سال وقش رو روی توسعه گذاشت. در حالی که اپل بیشتر از نیمی از سرمایه و وقت خودش رو روی معرفی و مشهور کردن محصولاتش گذاشت تا توسعه. کسی که مک می‌خره ممکنه به این فکر کنه که خب این ماله اپله و اپل هم مشهوره تبلیغاتش رو دیده پس خوبه. اما همون آدم ممکنه نیاد از گنو/لینوکس استفاده کنه چون میگه مشهور نیست چون احتمالا تا حالا اسمش رو نشنیده. و نکته‌ی دوم دوم اینکه خیلی‌ها از تغییر کردن میترسن خیلی‌ها از رفتن به سمت چیزهای جدید میترسن بدون اینکه حتی درباره‌ی اون چیز جدید فکر کنن یا بشناسنش. این دقیقا اتفاقیه که تو دنیای حقیقی داره میفته.
    آقا جان کی گفته لینوکس برای کاربرای عادی طراحی نشده. کافیه یه نفر که تو عمرش دست به کامپیوتر نزده رو بشونی جلوی اوبونتو تو کمتر از یک ساعت کارهاشو باهاش انجام میده.
    و کی گفته باید برای هر کاری با خط فرمان کار کرد من به شخصه هیچ کدوم از کارهام رو با خط فرمان انجام نمی‌دم.

    درباره‌ی نصب برنامه من مثال هم زدم اسم برنامه‌ها رو هم اوردم. خیلی از برنامه‌ها رو هم همون طوری که گفتم نصب می‌کنم حتی ویرچوال باکس. حالا شما نمی‌تونی یا اصرار داری بگی نمیشه … یکم تلاش کن موفق میشی.

    بله همون طور هم که مثال زدم تو لینوکس هم برنامه‌هایی هستن که به صورت ویزاردی نصب می‌شن.

    مطمئن باشین اون نصبی که مد نظر شماست هم به زودی از ویندوز حذف میشه.

  37. \'\'سیاوش:

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
    نقل قول: \”«پلاگین‌های خودش» یعنی چی!! شما فکر کردین اینکه مثلا ویندوز mp3 رو پخش می‌کنه تو ذاتش این بوده؟\”
    امیرجان ما رو گرفتیا! داری با کلمات بازی میکنی؟!! خوب یه کودک شیر خواره هم میدونه که کدک mp3 مال مایکروسافت نیست، منظورم این بود که اگه کدکها رو به دو دستۀ آزاد و غیر آزاد تقسیم کنیم کدکهای آزاد حرفی برای گفتن ندارن. و ویندوز هم صد در صدِ سرویسها و خدماتش از خود مایکروسافت نیست که، سخت افزارشو اینتل و AMD و ARM و … میزنن، امنیتشو شرکتهای آنتی ویروس به عهده گرفتن، کدکهاشم که معلومه؛ ولی از اونجایی که ویندوز ادعای آزاد بودن نداره میتونه هر کدک یا سرویسی رو خریداری کنه و در خودش جای بده بدون اینکه به اصطلاح خودشو آلوده کرده باشه، چون اصولأ یه سیستم عامل انحصاریه و ادعایی هم در زمینۀ آزادیِ نرم افزار نداره. کاربر عادی هم که نمیاد گیر بده که چرا فلان کدک رو فلان شرکت ساخته، او میبینه همه چی سر جاشه، پول همه چیز هم پرداخت شده پس با خیال راحت استفاده میکنه. ولی گنولینوکس به دلیل اینکه ادعای آزادیِ نرم افزار و اینجور چیزها داره حتی اگه حق استفادۀ کدکها رو پرداخت هم کنه بازم وجهۀ خوبی واسش نداره. از طرف دیگه کدکهای آزاد پاسخگوی نیاز مردم نیست، نتیجش میشه همین بحرانی که لینوکس توش گیر کرده. توسعه دهنده های لینوکس هم که قربونشون برم به جای اینکه بشینن چهارتا کدک بدرد بخور بنویسن فقط بلدن چپ و راست توزیع فورک شده بدن بیرون! گنجشکو رنگ میکنن و جای قناری به مردم میندازن. این شده هنرشون!
    نقل قول: \”همین مورد درباره‌ی ویندوز هم صدق می‌کنه. ویندوز با بیزینس خودش زیاد شد. همون طوری که مک با بیزینس ضعیف‌تر خودش\”
    همونطور که عرض کردم درسته که سیاستهای مایکروسافت و اپل در همه گیر شدن محصولاتشون نقش داشته، ولی عامل اصلی در فراگیر شدن محصولات این دو شرکت یکی کیفیت بالای محصولاتشون بوده و دیگری توجه به نیاز کاربران. ایندفعه دیگه سیستم عاملو مثال نمیزنم، همون آفیس مایکروسافت 10تا لیبِرآفیسو میخوره! و برخلاف گفتۀ شما خیلیها از وجود سیستم عامل گنولینوکس خبر دارن ولی بعد از یک بار تست کردن توبه میکنن و متواضعانه برمیگردن به همون ویندوز یا مک!
    \”آقا جان کی گفته لینوکس برای کاربرای عادی طراحی نشده. کافیه یه نفر که تو عمرش دست به کامپیوتر نزده رو بشونی جلوی اوبونتو تو کمتر از یک ساعت کارهاشو باهاش انجام میده\”
    فعلا شما همون مصیبتِ نصب از سورس و کدکها و باگها و کرشها رو داشته باش تا برم یه چایی بخورم و بیام!… (اومدم، خوب کجا بودیم؟ آها!) نتنها یه کاربر تازه کار، بلکه خیلی از کاربرای کهنه کار هم با چند روز تست کردن لینوکس دو پای دیگه غرض کنن و با سرعت نور از لینوکس فرار کنن! (اونایی هم که روی لینوکس میمونن یا خیلی خیلی نابغه اند و راه-به-راه نرم افزار اختراع میکنن و کد مینویسن (که تعداد این عده خیلی کمه)، یا از روی بیکاری به لینوکس رو میارن، یا از کینۀ مایکروسافت، یا از (به قول خودشون) پوست کلفتیشونه که تاحالا روی لینوکس موندن!
    \”درباره‌ی نصب برنامه من مثال هم زدم اسم برنامه‌ها رو هم اوردم. خیلی از برنامه‌ها رو هم همون طوری که گفتم نصب می‌کنم حتی ویرچوال باکس\”
    باز که شما مخازن رو با دانلود مستقیم اشتباه گرفتی گُلم! عرض کردم فایرفاکسو باز کن، برو به https://www.virtualbox.org و ورژنِ توزیعتو دان کن، بعد روش دابل کلیک کن تا خودت ببینی که من دارم پرت و پلا میگم یا دارم راست میگم.
    \”مطمئن باشین اون نصبی که مد نظر شماست هم به زودی از ویندوز حذف میشه\”
    مطمئن باشین یا هرگز حذف نمیشه یا اینکه ابتدا بسترها و مقدماتش فراهم میشه و بعد حذف میشه. چون مایکروسافت خودشم میدونه که اگه بیگدار به آب بزنه توی این بازار به شدت رقابتی فاتحۀ ویندوزش خوندست!
  38. \'\'ScienceLover:

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
    آقا سیاوش شما خودتون پاسخ سوالاتتون رو دادین وقتی نوشتین:
    \”ولی از اونجایی که ویندوز ادعای آزاد بودن نداره میتونه هر کدک یا سرویسی رو خریداری کنه و در خودش جای بده بدون اینکه به اصطلاح خودشو آلوده کرده باشه، چون اصولأ یه سیستم عامل انحصاریه و ادعایی هم در زمینۀ آزادیِ نرم افزار نداره\”

    ویندوز ادعای آزاد بودن نداره ولی گنو/لینوکس داره پس انتظار نداشته باشین مثل اون رفتار کنه. کسیانی که برای آزادی نرم افزار ارزش قائل هستند از اون استفاده می کنند و سختی های اون رو هم تا حد توانشون تحمل میکنن تا تکامل پیدا کنه حالا چه کاربر حرفه ای باشه چه عادی باشه چه مبتدی هرکس در حد توانش.

  39. \'\'سیاوش:

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
    به نظرم لازمه باید برای شما دوست عزیز یه موضوع رو توضیح بدم تا اینقدر لقمه رو دور سرت نچرخونی؛ اینی که میخوام بگم فقط یک مثاله و هیچ اشاره ای به هیچ دولتی نداره، فقط یک مثاله:
    دوست عزیز، اون آزادی ای که یک دولت از مردمش سلب میکنه (مثلأ حکومت کرۀ شمالی) با آزادیِ نرم افزار زمین تا آسمان تفاوت داره! آزادی ای که دولت از مردم سلب میکنه طبق قوانین بین المللی محکومه و میتونه منجر به تحت تعقیب قرار گرفتن مقامات اون دولت از سوی سازمانهای بین الملل بشه! ولی وقتی یک شرکتی مثل مایکروسافت یه نرم افزار مینویسه طبق همون قوانین بین المللی حق داره که کد نرم افزار رو برای خودش محفوظ نگه داره! البته میتونه بذل و بخشش کنه و کد نرم افزارش رو در اختیار دیگران قرار بده که اگه این کارو بکنه خیلی خیلی خوبه، ولی اگه این کارو نکرد نمیشه بهش ایراد گرفت چون خرده-بُرده ای از من و تو نداره! پس دیگه معنا نداره که من و تو در این چند سالِ عمرمون زجر بکشیم و نرم افزار بی کیفیت استفاده کنیم که مثلأ آزادیِ نرم افزار رو رعایت کرده باشیم! جامعۀ اُپن سورس نرم افزار مینویسه، شرکتهای تجاری هم نرم افزار مینویسن، هرکدوم بهتر بود کاربر استفاده میکنه. این زجری که شما برای (به قول خودت) آزادیِ نرم افزار داری میکشی نه به درد دنیات میخوره نه به درد آخرتت!
  40. \'\'amirHP:

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۱
    متاسفانه شما اصلا به حرفای من و دیگران گوش نمی‌دید و همش دارید حرفای خودتون رو می‌زنید.
    من اصلا نمی‌فهمم به چه زبونی بگم که من بسته رو دانلود می‌کنم و با یک کلیک نصبش می‌کنم حتی ویرچوال باکس رو. میرم توی سایتش بسته رو می‌گیرم… اصلا کی از مخزن حرف زد. وقتی می‌گم میشه میشه. چون شما نمی‌تونی دلیل بر نشدن نیست!
    «فعلا شما همون مصیبتِ…»
    تا به حال تو هیچ کدوم از این موارد برای من مشکلی پیش نیومده و سیستم من توی لینوکس یک صدم ویندوز کرش کرده. لطفا اگه بلد نیستید با سیستمی غیر از ویندوز کار کنید و این همه مشکل و درد سر برای خودتون به وجود میارید خب چه کاریه از همون ویندوز استفاده کنید.
    و مورد آخر اینکه لطفا از طرف دیگران صحبت نکنید. همون طور هم که گفتم همه گیری ویندوز به خاطر کیفیت نیست بلکه به بیزینس مدل شرکت بر می‌گرده. این یه موضوع بدهی است.
  41. \'\'amirHP:

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۱
    نرم‌افزار بی‌کیفیت! یادمون نره که خیلی از مهمترین کارهای دنیا داره با همین نرم‌افزارهای به قول شما بی‌کیفیت انجام میشه. از ابر کامپیوترها بگیر تا رایانه‌هایی که تو مراکز بزرگ علمی استفاده میشه تا سیستم‌هایی که تو سازمان‌های امنیتی استفاده میشه تا بهترین نرم‌افزارهای داده کاوی و…
    آزادی نرم‌افزار مثل تمام آزادی‌های دیگه یه حقه و مثل آزادی‌های دیگه خیلی‌ها به نداشتنش عادت کردن.
  42. \'\'محمد رضا:

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۱
    1- بنده اصلاً صحبتی از نصب کردن یا نکردن این توزیع ها نکردم که شما این جواب رو دادین
    بحث این است که در 15 الی 16 توزیع لینوکس که امتحان کردم این مشکل رو دیدم .
    2- مورد دوم برند Ati مواردی رو که جنابعالی فرمودید رو امتحان کردم ولی اون جوابی رو که باید بگیرم رو نگرفتم.
    3- مورد سوم که شما اشاره کردین یکی دیگر از مواردی است که موید آن است که کاربران تازه کار رو از این توزیع ها فراری میده.
  43. \'\'ronaldo:

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۱
    من مدتیه به طرف لینوکس اومدم ولی بدجوری تو ذوقم خورده. خیلی چیزا رو ساپورت نمیکنه خیلی باگ داره.اصلن تو محیط لینوکس آدم حوصلش سر می ره. تنظیماتشم خیلی کمه آدم احساس می کنه یه سیستم عامل توخالیه.
  44. \'\'مهدی:

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    فلسفه آزادی و اخلاق به نظر من بزرگترین مزیت لینوکس هستش
  45. \'\'حامد:

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    چه باگی دیدین؟
    از کدوم نسخه لینوکس استفاده کردین؟
    چه چیزی میخواستی که نشده؟
  46. \'\'محمد حسین:

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
    جا داره از مقاله 101 دلیل برتری لینوکس بر ویندوز که توسط مهرداد مومنی دوست عزیز مشهدی مون ترجمه شده بود یاد کنم. اون زمانها این مقاله واقعا جای هیچ سوالی رو باقی نمی زاشت. تمامی منابع ذکر می شد.عنوان می شد ویندوز تا این حد مثلا خطرناکه ولی بعدش می یومد لینک استناد می داد. نه مثل اینجا که ما دوستان جونمون رو می بینیم! که به جون هم می افتن. البته بیشتر انتقادها بر می گرده به عدم اطلاع دقیق و یا تفکر ویندوزی همون چیزی که در اوایل تشکیل جامعه های لینوکسی در ایران ما با نام بردگی ذهن در مقابل ماکروسافت یاد می کردیم.

    قرار نیست تو ویندوز شما یه راه اسون رو رفتی اون رو توی لینوکس هم داشته باشی مثل همین نصب. لینوکس دنیای جدای داره. تجربه جدیدیه حتی برای منی که الان اگه اشتباه نکنم 5 ساله لینوکسی هستم. کاربران لینوکس هیچ وقت سیاه مطلق و یا سفید نیستند. عده ای تفکر اصلی لینوکس رو دنبال می کنند. عده ای به دلایل گوناگون از قسمت هایی از سیستم عامل انتظارات تجاری دارند و همینطور الی اخر.

    اینکه بگیم لینوکس فلان و بهمان در مقابل ویندوزی که مثل اب خوردنه. اصلا درست نیست. این چیزی که در مقابل شماست یه شاهکاره. یه شاهکاری که تمام مردم تو اون نقش دارن. قرار نیست گسترش دهنده باشی تا لینوکس رو گسترش بدی حتی یک فرد عادی هم می تونه قدم های بزرگی در راه گسترش لینوکس برداره.

    ما به دانشنامه ازاد ویکی به عنوان یک شاهکار از فعالیت های اجتماعی و مشترک بشر نگاه می کنیم. همین دید رو در لینوکس داریم در مقیاسی بزرگتر. شما وقتی خودت می یای انتقاد می کنی از یک قسمت این احتمال رو بده از لینوکسی که الان سنش بزرگتر از شماست و یا حتی رابط گرافیکیش از شما بزرگتره تا الان چند نفر روش کار کردن. به قول معروف این افراد متوجه چنین مشکلی نشدن؟ نه پشت این روند کار کردن لینوکس فلسفه های زیادی هست از امنیتش گرفته تا زیبایی شناسی.
    بد قضاوت نکنیم. در گیر تعصب ها هم نشیم چیزی که اوایل راه لینوکس در ایران بود. لینوکس ازاده پس شما هم اگه اون رو دوست دارید باید ذهن ازاد داشته باشید.

    پر چونگی کردم ببخشید.

    یادش بخیر یه موقعی ای دی اس ال نبود. بازهم اینجوری جنگ و دعوا سر لینوکس و ویندوز بود

  47. \'\'hojy:

    ۰۴ اسفند ۱۳۹۱
    خوشم اومد خواستم ذخیره کنم برا دوستم
    اما عکساش پریده!!!
  48. \'\'محمدعلی داوودنژاد:

    ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
    ببینید عزیزان به نظر من یکم در مورد لینوکس چاپلوسی شد

    زیبایی فوق العاده!!!!!!! پس ویندوز 8 راندیدید.ازقضا یکی از ایرادات اساسی که به لینوکس میگیرند همین دسکتاپ ضعیفشه.
    چه کسی گفته لینوکس ویروس نمیگیرد.جمله را اصلاح کنید: لینوکس کمتر ویروس میگیرد.

    بروزرسانی سریع!!!!!!!!!تاحدی موافقم ولی گاهی این بروزرسانی ها خیلی زیاد و وقت گیر میشه.
    متاسفانه لینوکس در نرم افزارهای تازه و پویا و کاربردی مشکلات زیادی داره.
    شرعا استفاده از نرم افزار کرک شده حرام و یک نوع دزدی هستش.ولی فکر میکنید مایکروسافت از این موضوع که در ایران یک ویندوز رایگان دست به دست میشه مطلع نیست؟ مطلع نیست و ویندوز را مدام آپدیت میکنه؟؟؟ چرا هست این خودش اسراری داره وگرنه مایکروسافت اگر بخواد در سه شماره میتونه هیچ نوع خدماتی به ایران نده.
    نصب ویزاردی یک نعمت الهی هستش.وگرنه خط فرمان به قول دوستی قاشق را دور سرچرخاندن و خود آزاری هستش.
    توزیع های بی هدف و فراوان نه تنها حسن نیست بلکه اضافه و بیهوده کاریه.لینوکس 200 توزیع داره!!!!!!!!! خوب که چی؟؟؟ ببینید کدومش واقعا بدرد میخوره.
    اما اوپن سورس بودن بسیار خوبه.ومایکروسافت هم نمیدانم تاکی بتواند به این نوع انحصارطلبی ادامه بده ولی گاهی منبع باز میتونه خطرناک هم باشه.دستکاری در نرم افزار توسط.50 50 هم خوبه و هم مشکل دار.
    اول باید لینوکس را یاد گرفت بعد ازش استفاده کرد واصلا نباید آن را در مقابل ویندوز قرار داد وگرنه هر تازه کاری که دانش کافی نداره در بار اول تو ذقش میخوره و برای همیشه با لینوکس قهر میکنه.
    ضمنا من خودم ویندوزی هستم و از ویندوز 8 بهره میگیرم و در هفته اول عاشقش شدم.

  49. \'\'عرفان طباطبائی:

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۱
    خوشِت باشه! ;-)
  50. \'\'Vampir3:

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۱
    :)
    اصولا آدم رکی هستم و اگه اینجا این دیدگاه رو ندیده بودم مطمئنا به همون رک بودن همیشگی پاسخ میدادم ( کاملا درسته، :) کاملا یک :) نمایشی هست )
    *زیبایی فوق العاده!!!!!!! پس ویندوز ۸ راندیدید.ازقضا یکی از ایرادات اساسی که به لینوکس میگیرند همین دسکتاپ ضعیفشه.*
    :) شما دیدی، خوشت اومد. یعنی تمام مردم باید خوششون بیاد؟ چه استناد حوبی. من که حالم از مترو به هم میخوره :)
    *چه کسی گفته لینوکس ویروس نمیگیرد.جمله را اصلاح کنید: لینوکس کمتر ویروس میگیرد.*
    :) کاش بجای خوندن کلمات ضخیم شده، کل متن رو میخوندید :)
    *بروزرسانی سریع!!!!!!!!!تاحدی موافقم ولی گاهی این بروزرسانی ها خیلی زیاد و وقت گیر میشه.*
    :) اطلاعات کمی داری در مورد توزیع ها، مخازن بروزی تو آرچ هست که از بروز هم بروز تره :)
    *شرعا استفاده از نرم افزار کرک شده حرام و یک نوع دزدی هستش.ولی فکر میکنید مایکروسافت از این موضوع که در ایران یک ویندوز رایگان دست به دست میشه مطلع نیست؟ مطلع نیست و ویندوز را مدام آپدیت میکنه؟؟؟ چرا هست این خودش اسراری داره وگرنه مایکروسافت اگر بخواد در سه شماره میتونه هیچ نوع خدماتی به ایران نده.*
    دزدی از مردم شرعا حرام است اما فکر میکنید ملت نمیدونند از اونخا دزدی میشه؟ پش واسه چی هی لوازم جدید میخرن؟؟؟ این خودش اسراری داره و گرنه مردم اگه بخوان توی سه شماره میتونن هیچ چیزی نخرن که ازشون دزدی نشه :)
    *نصب ویزاردی یک نعمت الهی هستش.وگرنه خط فرمان به قول دوستی قاشق را دور سرچرخاندن و خود آزاری هستش.*
    :) هیچ چیز، دقیقا ***هیچ چیزی*** در مورد قدرت خط فرمان نمیدونید :)
    *اما اوپن سورس بودن بسیار خوبه.ومایکروسافت هم نمیدانم تاکی بتواند به این نوع انحصارطلبی ادامه بده ولی گاهی منبع باز میتونه خطرناک هم باشه.دستکاری در نرم افزار توسط.۵۰ ۵۰ هم خوبه و هم مشکل دار.*
    :) لازم به پاسخ دادن نیست :)
    *وگرنه هر تازه کاری که دانش کافی نداره در بار اول تو ذقش میخوره و برای همیشه با لینوکس قهر میکنه.*
    فکر کنم اصلا آدمی وجود نداره که 3 سال پیش بدون هـــــــــــــــــــیچ پیش زمینه ای از گنو/لینوکس، فدورا رو نصب کرده و از روز اول عاشقش شد. اووپس. حدس بزنید چی شده؟! واسه من اتفاق افتاد :)
    *ضمنا من خودم ویندوزی هستم و از ویندوز ۸ بهره میگیرم و در هفته اول عاشقش شدم.*
    Good for YOU :)
  51. \'\'علی آقا:

    ۰۶ فروردین ۱۳۹۲
    شما کی و از کدوم نسخه لینوکس استفاده کردی که چنین تجربه ای داری؟ من الان (۶ فروردین ۱۳۹۲) دارم از اوبونتو ۱۲.۰۴ استفاده میکنم و برای نصب نرم افزار (۹۹درصد) اصلا نیازی به خط فرمان ندارم.
    لپتاپ من ویندوز ویستا اوریجینال داشت اما من پاکش کردم و الان اوبونتو جاش ریختم. راضی هم هستم. البته هیچ کس منکر برخی ضعف های لینوکس نیست همونطور که کسی نمیتونه منکر برخی ضعف های ویندوز و یا مک بشه. همه ما آزادیم که از هر سیستم عاملی که میخوایم استفاده بکنیم و اونو به دیگران هم توصیه کنیم.
  52. \'\'علی آقا:

    ۰۶ فروردین ۱۳۹۲
    راستی من همین الان (۶ فروردین ۱۳۹۲) فایل deb نرم افزار virtualbox-4.2 رو از سایتش دانلود کردم و با یک دابل کلیک + یه کلیک برای پذیرش + وارد کردن پسورد، تو اوبونتو نصبش کردم. شما از کجا و چطور میگی امکان نداره؟ البته اگه دابل کلیک مطلق به معنای فقط ۲ تا کلیک منظور شما باشه حرف شما درسته چون من سه تا کلیک کردم (یه دابل کلیک و یه کلیک) و بعد هم پسورد وارد کردم که در این صورت تو ویندوز هم هرگز فقط با ۲ تا کلیک نمیشه نرم افزار نصب کرد.

    بنظر میرسه شما خیلی دلت از لینوکس پره که اینطور اینجا اطلاعات غلط میدی به ملت!

  53. \'\'sajjad:

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۲
    هر وقت کسی پیدا بشه که برنامه متلب رو برا دانلود بزاره(دانلود مستقیم که سرعت خوبی داشته باشه مثل متلب ویندوز که میشه از سایت های ایرانی مثل آب خوردن دانلود کرد) من 100% ویندوزم رو از سیستمم پاک میکنم!!!
    با معادل متلب(مثل Octave) هم زیاد حال نکردم متلب یه چیز دیگه اس!
  54. \'\'محسن:

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۲
    در مورد ویندوز سرور هم حرف همه ی لینوکسیا یه جوره.همه از هم کپی میکنن.
    ولی مثلا هیچکدوم نمیدونن(یا رو نمیکنن) که چیزی معادل اکتیو دایرکتوری (که قویترین و جامع ترین ابزار مدیریت شبکه های بالای 10000 کلاینته) اصلا تو لینوکس وجود نداره.
    سرورهای تمام ادارات و شرکت های بزرگ ایران و دنیا ویندوزیه.فقط میمونه سرورای کاستومایز شده که برا مصارف خاصه(مثل روت هینزهای دی.ان.اس)
    در مورد ویروس هم اگه لینوکس به اندازه ویندوز فزاگیر شد میشه مقایسه کرد وگرنه فعلا دیکته ننوشته س که بی غلطه
  55. \'\'سیاوش:

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۲
    علی جان والله من اوبونتو رو نصب کردم و همون virtualbox رو نتنها با دابل کلیک، بلکه حتی با 1000 کلیک هم نتونستم بنصبم. هرکی شک داره خودش امتحان کنه. شاید شما روی اوبونتوت یه چیزای اضافی نصب بوده که این قابلیتو بهش اضافه کرده، وگرنه اوبونتویی که تازه نصب شده باشه این قابلیتو نداره، امتحان کردم که میگم.
  56. \'\'سیاوش:

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۲
    امیرجان اینکه گفتم بی کیفیت، منظورم از نظر یک کاربر عادی بود، چون واقعأ چنین کاربرانی تو محیط لینوکس اذیت میشن وگرنه لینوکس برای کاربرای حرفه ای خوراکه. و خدمتی که یونیکس وشبه یونیکس به بشر کرده، ویندوز هرگز نکرده.
  57. \'\'علی:

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    به نظر من اگه بخوایم لینوکس و ویندوز رو با هم مقایسه کنیم ویندوز مثل زبان بیسیک هستش که یادگیری و استفاده ازش راحته و برای هر کاری یک کلمه داره و با اون کلمه کلیدی کارهاتون رو راحت انجام میدین و به مبتدی ها توصیه میشه ولی انعطاف پذیری کمتری داره و کارهای ماهرانه رو نمیشه به راحتی انجام داد.
    ولی لینوکس مثل زبان C میمونه که یادگیریش خیلی سخت تر از بیسیکه ولی بسیار انعطاف پذیره و هر کاری که به فکرتون برسه میشه با هاش انجام داد.
  58. \'\'داریوش:

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
    اگر از تعصب دوری کنیم، منطقی و انتقادپذیر باشیم (یعنی همان چیزی که در دنیای آزاد توصیه می شود) باید بگویم که گنو-لینوکس به هیچ وجه کاربردی برای کاربران عادی، متوسط و متخصصین (در رشته هایی غیر از نرم افزار) ندارد. دوست عزیز، شما هم بهتر است در توصیه ی استفاده از لینوکس به جای ویندوز به کاربران عادی تجدید نظر کنید. من به عنوان یک طراح وب، که برای تجربه ی یک چیز کوچک ساعت ها با آن ور می روم، از چند توزیع لینوکس استفاده کردم و هر بار تبدیل به کابوسی برایم شده. وقتی برای من این طور است از کاربر عادی یا متخصصی که می خواهد کارهای روزانه اش را با سیستم عامل انجام دهد چه انتظاری می شود داشت. لینوکس مانند ماشینی است که هر روز باید کاپوتش را بالا بزنی و با آن کلنجار بروی. این ماشین فقط به درد مکانیک ها می خورد. لینوکس فقط برای کسانی که کارشان مرتبط با خود سیستم عامل است کاربرد دارد. البته اگر بخواهم عادلانه قضاوت کنم باید یک حسن بزرگ لینوکس را هم بگویم که باعث می شود قدر ویندوز را بیشتر بفهمی و اگر از آن خسته و دلزده شدی با چند روز استفاده از لینوکس، وقتی به ویندوز برگردی نفس راحتی می کشی و از فضای دلگشایش لذت می بری. امیدوارم به زودی فرصت کنم مطلبی راجع به تجربه ی وحشت آورم با لینوکس (که مرا به یاد نسخه های اولیه ویندوز می اندازد) در چند ماه اخیر بنویسم.
  59. \'\'علیرضا:

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۲
    اینطور که از نظرات دوستان برمیاد، به نظر میرسه برای کاربرای معمولی، لینوکس دردسرش بیشتر از منفعتشه.
  60. \'\'علی آقا:

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۲
    فکر نکنم. برای یه کاربر معمولی اتفاقا لینوکس میتونه تمام و کمال جایگزین ویندوز بشه.

\"ارسال



برچسب ها : , , , , , , ,