منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

چرا گنو/لینوکس رو دوست دارم؟ چون میتونم باهاش برم به اعماق

فروشگاه سیتوی دوست‌داشتنی که هر چند وقت، یک ایده عالی با هدف گسترش فرهنگ استفاده از نرم‌افزارهای آزاد و گنو/لینوکس در بین جامعه و آدم‌ها پیاده میکنه، اخیرا یک مسابقه‌ برگزار کرده با این ایده که آدم‌ها بیان و بگن چرا گنو/لینوکس رو دوست دارن؟ من هم با خوشحالی مثل دفعه پیش ازش استقبال کردم و سعی کردم توی چند خط  بگم که چرا گنو/لینوکس رو دوست دارم؟ برای دل خودم مینویسم؛
وقتی شروع کردم به نوشتنش، چند بار نوشتم و پاک کردم تا اینکه بتونم توی چند خط، بدون گفتن حرف‌های تکراری بگم که چرا گنو/لینوکس رو دوست دارم و چرا بهش عشق می‌ورزم. راستش انقدر حرف‌های تکراری در این باره از افراد در جاهای مختلف شنیدم که یه جورایی بهش آلرژی پیدا کردم! البته این حرف‌ها برای تازه وارد‌ها ممکنه تازه و جذاب باشه ولی بهتره یه مقدار روحیه رو عوض کنیم. وقتی گنو/لینوکس دنیای تنوعه و انتخاب حرف اول رو توش میزنه چرا همش حرف‌های تکراری بزنیم؟ موافقید؟ :)

ما به  آدم‌ها میگیم که از گنو/لینوکس استفاده می‌کنیم چون که امنه یا بخاطر اینکه Free (به هر دو معنی آزاد و رایگان) است یا بخاطر اینکه به شدت قابل سفارشی کردنه با کلی تنوع برای سلیقه‌های مختلف یا از طرف جامعه کاربری بی‌نظیری که داره پشتیبانی عالی میشه و هزاران نفر همیشه از راه‌های گوناگون وجود دارن تا بدون چشم‌داشت و بصورت داوطلبانه به شما برای حل مشکلاتتون کمک میکنن و دلایل مختلف شبیه به این‌ها که بارها و بارها گفتیم و شنیدیم و نوشتیم…

\"whyهمه اینها کاملا درست. من هم همه اینها رو قبول دارم و به همشون بخصوص فلسفه نرم‌افزار آزاد ایمان دارم و معتقدم که هرچقدر هم تکرار بشه باز هم کمه. ولی از مهم‌ترین دلیل یعنی فلسفه نرم‌افزار آزاد و لزوم گسترش اون در بین آدم‌ها برای داشتن دنیایی بهتر و انسانیت بیشتر که بگذریم، بقیه دلایل یک مشت حرف‌های تکراری برای بازاریابی و جذب تازه وارد‌ها به سمت گنو/لینوکسه. اینها رو به غیر گنو/لینوکسی‌ها میگیم بخاطر اینکه اونها، دلیل اصلی رو به راحتی درک نمیکنن. باید بریم سراغ گفتن چیزهای قابل لمس تا بگیم که اینجا چه خبره. و وقتی ما به اندازه کافی این دلایل رو براشون آوردیم و دائم اون‌ها رو تکرار کردیم، ممکنه بر اثر این تکرارها خودمون هم فقط همین‌ها رو به عنوان دلایل اصلی استفاده‌مون از گنو/لینوکس قبول کنیم. دلایل قشنگیه اما بیاید بریم به اعماق و ببینیم اون پایین چه خبره! پس به قول جادی با آهنگ در اعماق میریم پایین! دلیل اصلی هنوز باقی مونده :)

چرا من گنو/لینوکس رو دوست دارم؟ چرا ازش استفاده میکنم؟ چون  فان‌ه! یه جور فان از همه نظر در عین سادگی. در همه جنبه‌های کاربردی و کارکردی \"Gnulinux\"سیستم. از سر هم کردن هزاران قطعه و قسمت‌های مختلف به همدیگه و ساختن چیزهای هیجان انگیز گرفته تا فان برای تغییر دادن همه تنظیمات سیستم. شکستن و خراب کردن سیستم و بعد تلاش برای درست کردنش با یه عالمه ابزار عالی که در دسترس ماست. و یه جور فان برای اینکه بین هزاران توزیع یکی رو بنا به نیاز خودت انتخاب کنی و فان برای استفاده از خط فرمان! دنیای گنو/لینوکس پر از جنبه‌های فان و شاده و در عین حال ساده، و همینه که قشنگش میکنه. چی از این بهتر؟ هم تفریح میکنیم و هم کارهامون رو به بهترین شکل انجام میدیم :)

باید بگم که با گنو/لینوکس کار خارق‌العاده‌ای نمیکنم. فقط اینکه گنو/لینوکس بهترین و ایده‌آل‌ترین و منطقی‌ترین پاسخ برای برطرف کردن نیازهای منه. از سر جوگیری و یا اینکه مود شده انتخابش نکردم. وقتی انتخابش کردم که تجربه‌اش کردم و  دیدم که میتونه نیازهای من رو به بهترین شکل برطرف کنه و ذهن کنجکاو من رو ارضا کنه. گنو/لینوکس رو دوست دارم چون چیزی رو به زور به خورد من نمیده و کسی به جای من تصمیم نمیگیره از چی استفاده کنم و از چی نکنم و اجازه انتخاب رو به خودم واگذار میکنه. مهم نیست که غیر گنو/لینوکسی‌ها این رو درک نمیکنن چون در این صورت از لذت فان با یک سیستم عالی خودشون رو محروم میکنن. مهم نیست به ما بگن جماعت حداقلی یا حتی زامبی که اینجا درباره‌اش گفتم! نقطه اشترکی که بین همه‌ فن‌های گنو/لینوکس وجود داره اینه که ما از گنو/لینوکس استفاده میکنیم بخاطر دل خودمون چون نیازمون رو برطرف میکنه و با فان بودنش زندگی ما رو شاد میکنه :) ما دوست داریم کارهامون انجام بشه البته از راه درست‌ و منطقی و راحت. بدون دردسر و بدون تلف کردن وقت برای چیزهای بیخود و هزینه بر. البته این‌ها هم برای ما مهمه که از شر بدافزارهایی مثل ویروس‌ها، تروجان‌ها و کرم‌ها و هزارتا بدافزار مهمل دیگه در امان باشیم و اینکه دوست داریم پول‌هامون رو بیشتر پس‌انداز کنیم. اما اینها دلایل فرعی استفاده از گنو/لینوکس برای ماست. این‌ها برای ما دیگه عادی شده و دیگه فراموش کردیم که مفهومی مثل ویروس اصلا چی بوده :))

\"linux-world-map-large\"

نقشه دنیای گنو/لینوکس (تصویر بزرگتر با کلیک روی عکس)

اون چیزی که باعث میشه به گنو/لینوکس عشق بورزیم و دوستش داشته باشیم، جدای از بحث‌های قشنگ فلسفه نرم‌افزار آزاد و کمک به آدم‌ها و انسانیت و رفاقت  و جامعه کاربری عالی و اینجور چیزها، اینه که ما از بازی کردن با سیستم و تلنگر زدن بهش و انگولک کردن همه قسمت‌هاش و کشف حقایق جالب درباره نحوه کار کردنش و یاد گرفتن کلی چیز جدید در هر لحظه موقع کار با سیستم لذت میبریم. هر وقت دلمون خواست و یا لازم شد، لباس غواصی‌‌مون رو میپوشیم و از توی کشتی تفریحی‌مون، شیرجه میزنیم در اعماق دریای نرم‌افزارهای آزاد تا هم زیبایی‌های کف دریاچه رو ببینیم و لذت ببریم و هم اگر مشکلی بود با استفاده از ابزارهای عالی که داریم کشتی‌‌مون رو تعمیر می‌کنیم و منتظر گروه نجات نمی‌مونیم تا بیان و به داد ما برسن. از طرفی میتونیم بریم به اعماق هر قسمت از دریای نرم‌افزارهای آزاد و ببینیم اون زیر چه خبره و کلی بچرخیم و چیز یاد بگیریم، خرابشون کنیم، دوباره بسازیم، تغییر بدیم، به دیگران یاد بدیم و از زندگی لذت ببریم. ولی یه قسمت‌های بزرگی هم وجود داره که مال یه سری آدم‌های خبیثه که جلوش نوشتن “منطقه نرم‌افزارهای انحصاری! شنا کردن اکیدا ممنوع!” یه وقت هوس نکنید اونجا شیرجه بزنید چون اونوقت با مخ میرید توی دیوار! ((:

و من گنو/لینوکس رو دوست دارم چون:

\"windows7-dont-copy\"

یک دیسک ویندوز که کپی‌کردن و دادنش به دوستاتون یک کار غیر قانونیه

\"iloveubuntu\"

آرشیو دیسک‌های قدیمی اوبونتو که قدیما همه‌شون رو مجانی گرفتم و روش نوشته که میتونم ازش کپی کنم و به هر کسی دوست داشتم بدم تا ازش استفاده کنه با خوشحالی :)

این هم یک ویدئوی کوتاه که چند وقت پیش دوبله‌اش کرده بودم: لینوکس چطور ساخته میشود

http://www.youtube.com/watch?v=E3UHTgtW2Sg

 

\"\"

با نرم‌افزارهای آزاد، همیشه آزاد زندگی کنید و با گنو/لینوکس زندگیتون رو شاد کنین و کارهاتون رو دقیق و عالی انجام بدین. دنبال این نباشین که مثل هکرها حتما کارهای خفن باهاش بکنید. فقط ازش برای انجام کارهاتون استفاده کنید. فرصت‌ها توی زندگی کمه. پس ازش خوب، دقیق و هدفمند استفاده کنید… :)

 

مطلب مرتبط: مسابقه زیباترین دسکتاپ گنو/لینوکس و دسکتاپ من

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اگر این مطلب را دوست داشتید می‌توانید مشترک خوراک‌خوان رایت‌وب شوید تا از این پس همه مطالب بعدی رایت‌وب را در خبرخوانتان،بخوانید... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

18 دیدگاه برای این نوشته:

\"ارسال | مشاهده‌ 13 نظر دیگر

  1. \'\'MOJTABA:
    ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ با سلام و خسته نباشید امکانش هست لینک مستقیمی از این ویدیویی که دوبله کردید رو بذارید ممنون
  2. \'\'محمود:
    ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ @MOJTABA, ممنون.میتوانید از اینجا دانلود کنید http://ur1.ca/ct6sl
  3. \'\'مجتبی:
    ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ بسیار بسیار ممنونم
  4. \'\'مژی:
    ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ خیلی شیرین و جذاب نوشتی خوشمان آمد جایزه ات ................... P:
  5. \'\'Dalton:
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ matlab khobi bod man ke alan daram ino minevisam daram ba linux in kaaro mikonam



برچسب ها : , , , , ,