منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

چطور R یاد بگیریم؟

اگر عبارت “why you should learn R” را در اینترنت جستجو کنید به مطالب ده‌‌ها نفر در اینترنت بر می‌‌خورید که دلایل فراوانی برای یادگرفتن این زبان(یا برنامه) آماری نوشته‌اند. اگر به هر دلیلی بخواهید این زبان را یاد بگیرید اولین چیزی که احتمالا متوجه خواهید شد و اکثر کاربران این زبان بر سر آن توافق دارند این است:

یاد گرفتن R {در هنگام شروع} سخت است.

خوشبختانه کاربرد R در ایران رو به افزایش است و دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی آن حداقل در شهرهای بزرگ یافت می‌شود و پیشنهاد می‌کنم اگر فرصتی دست داد حتما در یکی از این دوره‌ها ثبت‌نام کنید. برای یادگرفتن R حتما لازم نیست در کلاس آن شرکت کنید و منابع خوبی برای خودآموزی آن وجود دارد. 

کتاب‌های فارسی

کتاب‌هایی که درباره زبان R در ایران نوشته شده نسبت به نرم‌افزارها و زبان‌های مشابه اندک است. دو کتاب از این تعداد اندک را به شخصه تهیه کرده‌ام و اگر قصد یادگیری R را دارید خرید آنها را به شما هم توصیه می‌کنم. کتاب اول مقدمه‌ای نرم‌افزار آماری R نام دارد و توسط انتشارات صانعی شهمیرزادی چاپ شده است. این کتاب بسیار خلاصه است و بیشتر به عنوان یک رفرنس دم‌دستی از این زبان کاربرد دارد تا یک منبع آموزشی، اما با توجه به قیمت پایین آن، خریدش خالی از لطف نیست.(لینک کتاب در آدینه‌بوک).

material

کتاب دوم “تجزیه آماری و برنامه‌نویسی در R” نام دارد. کتاب  توسط محمد هادی پهلوانی(دانشیار گروه اصلاح نباتات وبیوتکنولوژی، دانشگاه علوم کشاورزی گرگان) و شهربانو وکیلی(دانشجوی دکتری، همان دانشگاه) نوشته شده و جهاد دانشگاهی مشهد آن را چاپ کرده است. این کتاب به نسبت کتاب قبلی منبع آموزشی بهتری است و روندی منطقی در معرفی R و تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها با استفاده از آن را دارد. البته این موضوع را درنظر داشته باشید گ اگر به قصد تحلیل داده و data mining می‌خواهید R یاد بگیرید این کتاب خیلی کمکتان نمی‌کند اما برای یادگیری مقدمات R خوب است. نکته قابل ذکر دیگر درباره‌ی این کتاب این است که بعضی از مثال‌های مطرح شده در آن مربوط به رشته‌ی کشاورزی است. برای خرید کتاب می‌توانید از اینجا اقدام کنید.

کتاب‌های خارجی

تا دلتان بخواهد کتاب خارجی برای یاد گرفتن R وجود دارد و انتخاب چندتا از آنها برای معرفی کمی مشکل است، به همین دلیل شما را به یکی از این دو لینک(یک، دو) ارجاع می‌دهم.

پکیج swirl

درباره‌ی این پکیج و نحوه‌ی نصب و کار با آن به طور مفصل در پست بعدی خواهم نوشت، فقط به همین بسنده می‌کنم که به نظر من بهترین راه یادگیری R همین پکیج است. برای نصب آن می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

دو سایت stackExchange و stachOverflow هم منابع خوبی برای یادگیری R و حل مشکلاتی که در هنگام کار با R با آنها مواجه می‌شوید هستند.



برچسب ها :