منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

چه جوری بهتر از اینترنت دانشگاه استفاده کنیم!

نکته: مطالبی که دارم می نویسم روندی بوده که در ۳ سال و نیم گذشته من طی کردم تا هزینه اینترنت رو کم کنم و در عین حال بیشتر استفاده کنم.در حال حاضر من ترم ۸ هستم و دانشگاه خواجه نصیر درس می خونم.

inetnet_cost

روزهای اول با یک لپ تاپ MSI مدل GX633 رفتم دانشگاه و فهمیدم که من فقط حق استفاده ۲۰۰ مگابایت ماهانه از اینترنت رو دارم!تقریبا خیلی شانسی یکبار puff رو  اجرا کردم و دیدم وصل شد، بدون اینکه من اکانت وارد کنم، خوب تا حدود یک ترم مشکل اینترنت من حل شد:) تا اینکه این راه بسته شد!

ترم دو فهمیدم میل سرور دانشگاه داخل دانشکده خودمونه:ی، یعنی خیلی راحت می تونم بصورت local ازش دانلود کنم و خوب خیلی خبر خوبی بود! پس من یک VPS گرفتم و فایل هام رو روی اون دانلود می کردم ، بعد از اون فایل هام رو attach می کردم و به ایمیل دانشگاهم می فرستادم و از اونجا دانلود می کردم!

مزیت این روش دانلود خیلی خوب با سرعت local بود، دیگه برای local محدودیت سرعت معنی نداشت.

بعد از اون دانشگاه سیستم شبکه خودش رو عوض کرد و سیستمی مشابه امیرکبیر پیاده کرد، در سیستم قبلی DNS رو Cache می کرد ولی دیگه این اتفاق نمی افتاد! خوب اتفاق خوب اینجا تبدیل کل ترافیک سیستم به DNS و فرستادن اون به یک VPS دیگه بود و کل ترافیک دانشکده DNS شده بود، چیزی حدود ۲۵ مگابیت/ثانیه.بعد شک کردند و دوباره DNS رو Cache کردند.

یک کار دیگه هم می تونید انجام بدید ، فقط احتمالا بیشتر برای دانشجو های فوق و دکتری کاربرد داشته که دسترسی بیشتری به منابع دانشگاه دارند.
شما می تونید برای خونتون اینترانت بگیرید و بعد از اون یک node با ip valid در دانشگاه داشته باشید( به هر بهونه ای، برای انجام پروژه یا repository یا …) و بعد اون رو به یک proxy server تبدیل کنید تا اینترنت خونتون هم تقریبا رایگان بشه:)

اگر شما هم از روشی استفاده کردید خیلی خوشحال میشم بدونم:)



برچسب ها : , , , ,