منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

چه کارهایی را بعد از نصب اوبونتو ۱۱٫۱۰ باید انجام دهیم؟ (قسمت اول)

اوبونتو ۱۱٫۱۰ با اسم Oneiric Ocelot منتشر شده است. همانطور که شما هم میدانید اوبونتو محبوب ترین توزیع لینوکس که هدف آن قابلیت استفاده و سهولت نصب است. یونیتی "unity" میزکار اوبونتو تغییرات اندکی را داشته است. اول از همه LightDM مدیر جدید ورود به سیستم است. Places به Lenses تغییر نام داده است. این قابلیت در حال حاضر نیز گزینه های فیلترینگ پیشرفته مانند رتبه بندی، محدوده ها و موضوعات می باشد. ورژن جدید اوبونتو با طراحی جدیدی از ubuntu software center آمده که به شما این امکان را میدهد که به هزاران برنامه دسترسی داشته باشید. شما میتوانید برنامه هایی  که رتبه های بالاتری دارند را مشاهده کنید، نرم افزارها را بوسیله رتبه بندی و نظرات کاربران با هم مقایسه کنید و در نهایت برنامه مورد علاقه تان را پیدا و نصب نمایید. خوب تا اینجای کار اگر اوبونتو را دانلود و نصب کردید اجازه دهید تا چند ترفند و نکاتی را به شما آموزش دهیم تا از این سیستم عامل قدرتمند لذت بیشتری ببرید ;).
توجه : جهت اجرای دستورات باید از خط فرمان استفاده کنید به همین خاطر باید وارد ترمینال "Terminal" شوید.
  • نصب Restricted Extras
برنامه ها و قابلیت هایی که توسط Restricted Extras نصب و ایجاد میشوند عبارتند از:
Adobe Flash Player, Java Runtime Environment (JRE) (sun-java-jre), Firefox plug-ins (icedtea), set of Microsoft Fonts (msttcorefonts), multimedia codecs (w32codecs or w64codecs), mp3-compatible encoding (lame), FFMpeg, extra Gstreamer codecs, the package for DVD decoding (libdvdread4, but see below for info on libdvdcss2), the unrar archiver, odbc, and cabextract

تمام قابلیتهای بالا با دستور زیر نصب میشوند: 
sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras 

  • نصب Gnome Tweak Tool
در واقع این ابزار برنامه جهت کانفیگ راحت و آسان اوبونتو است. این برنامه بسیاری از گزینه های مفید جهت دسکتاپ و سیستم فراهم میکند.

sudo apt-get install gnome-tweak-tool
 پس از نصب، Gnome Tweak Tool باید با نام Advanced setting در منو باشد. علاوه بر این میتوانید با استفاده از ابزار فونتها، تم و ... را تغییر دهید.

  • Multimedia
 جهت اجرای فایل های صوتی و تصویری بایستی این قابلیت ایجاد شود. بعد از نصب restricted extras  شما هنوز قادر به مشاهده فایل های DVD نیستید که برای رفع این مشکل باید بسته libdvdcss2 رو از لیست مخازن اوبونتو نصب کنید . برای این کار 2 دستور زیر رو در ترمینال وارد کنید.

sudo apt-get install libdvdread4
 sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh
  • پیکربندی unity
 به طور پیشفرض گزینه ای جهت پیکربندی یونیتی در اوبونتو نصب نیست. از این رو شما جهت این کار بایستی CompizConfig  را نصب نمایید. پس از این که این برنامه را نصب کردید شما میتوانید Launcher، کلیدهای میانبر و... را تنظیم کنید. (یادتان باشد جهت اجرای قابلیتهای این ابزار بایستی کارت گرافیک شما قابلیت اجرای 3D را داشته باشد). 
sudo apt-get install compizconfig-settings-manager
مثلا شاید دوست داشته باشید Launcher (همون نوار ابزار سمت چپ) در سمت چپ ثابت باشه و حرکت نکنه. برای این کار ابتدا برنامه compizconfig رو در قسمت Dash سرچ سپس بر روی  اون کلیک کنید تا از بشه. سپس در قسمت Desktop بر روی ubuntu unity plugin کلیک کنید تا به قسمت مربوطه وارد بشید. سپس در تب Behaviour در قسمت Hide launcher گزینه Never را انتخاب کنید.
  • نصب درایورها
جهت این کار برنامه Additional Drivers را اجرا کنید سپس هر درایوری را که احتیاج به نصب دارد بر روی Active کلیک کنید تا درایور مربوطه نصب شود.



برچسب ها : ,