منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

چگونه زبان انگلیسی یاد بگیریم؟

چگونه زبان انگلیسی یاد بگیرم؟

این سؤالی است که به خاطر رشته تحصیلی من زیاد ازم پرسیده میشه.

روشهای مختلفی برای یادگیری زبان هست که در کلاس زبان و یا در خونه میشه پیاده کرد و هر کدوم از روشها خودش داستانی داره.

اما یک نکته مهم این وسط وجود داره که اگر درک نشه، همه روش‌ها بی اثر یا کم اثر میشن،

و اگر درست درک بشه میشه با انواع روشهای آموزشی موجود زبان رو یاد گرفت. پس چه کلاس میرید و چه تو خونه مطالعه می‌کنید، به این نکته کلیدی دقت کنید:

یادگیری فعال

اون نکته کلیدی اسمش رو میگذارم «یادگیری فعال» یا اکتیو.

به این معنی که شما باید به شکل فعالانه و به معنی واقعی کلمه «درگیر» زبان‌اموزی بشید و مثل یک فعالیت ورزشی انرژی صرف کنید.

همونطور که کسی با تماشای تمرینات بدنسازی از تلویزیون، عضلاتش رشد نمی‌کنه، با روشهایی که «فشار» به زبان‌آموز وارد نمی‌کنن یادگیری زبان اتفاق نمی‌افته.

حالا با درنظر گرفتن این اصل می‌تونیم بفهمیم چه روشهایی مؤثر نیستند و وقتمون رو الکی برای اونها هدر نمیدیم.

چند تا مثال می‌زنم تا بحث روشن‌تر بشه:

تماشا کردن فیلمِ انگلیسی زبان روش موثری نیست و منفعلانه یا passive هست.

ولی همین تماشا کردن اگر همراه با تمرین و تکرار باشه، یعنی شما فیلم رو جمله به جمله متوقف کنید و هر جمله رو بعد از درکِ کامل (و مراجعه به دیکشنری) چند بار تکرار کنید، تبدیل میشه به یک فرایند اکتیو و موثر.

گوش کردن فایلهای صوتی آموزش زبان: passive و بی اثر

گوش کردن همراه تکرار و جستجوی معنی کلمات نا آشنا در دیکشنری: فعال و مؤثر

کلاس زبانی که فقط معلم حرف میزنه و شاگردها گوش می‌دن: passive و بی اثر

کلاس زبانی که در اون معلم شما رو به چالش می‌کشه و مجبورتون می‌کنه با اون یا همکلاسی‌ها بحث فعال داشته باشید؛ اکتیو و مؤثر

ارتباط معنا دار

یکی از عواملی که فرایند یادگیری رو تبدیل به یک فرایند مؤثر و اکتیو می‌کنه «ارتباط معنادار» یا meaningful communication هست. میگن زبان وقتی یادگرفته میشه که از اون برای ارتباط معنادار، جدی و واقعی استفاده بشه. یعنی باید سعی کنید حرفها و افکار واقعیتون رو به انگلیسی بیان کنید و همون حرفهایی که به فارسی می‌زنید، و واقعا براتون مهمه، رو به انگلیسی بگید، بخونید و بشنوید.

یک راه خوب برای ایجاد ارتباط معنادار: شما باید سعی کنید زبان رو با چیزهایی که در زندگی واقعاً براتون مهم هستن پیوند بزنید. مثلاً اگر خوره کامپیوتر یا ماشین یا فوتبال هستید باید سعی کنید در باره اون مسایل به زبان انگلیسی مطالعه کنید و به زبان انگلیسی حرف بزنید. برای دوستاتون یا حتی برای خودتون سخنرانی کنید. برید روی اینترنت و شبکه‌ها و سایتهای مرتبط با علاقه‌تون رو پیدا کنید و با افراد خارجی که علایق مشابه شما دارن حرف بزنید. علاقه شما به اون موضوع باعث میشه که مطالعه شما به یک فرایند اکتیو و معنادار و هدفمند تبدیل بشه و واقعاً به پیشرفت زبانتون کمک کنه.

امیدوارم این نوشته بتونه به کسی کمک کنه.