منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

کارهای لازم بعد از نصب کوبونتو

۱- اول نصب فونت ها
فونت های فارسی مورد نیاز و فونت tahoma, arial, times و چند تا دیگه از فونت های مایکرسافت رو برای دانلود در این فایل قرار دادم. میتونید اون رو دانلود کنید و به روش های موجود نصب کنید. (توی همین وبلاگ آموزش نصب فونت وجود داره)

۲- نصب ابزارآلات پخش موزیک و ویدئو
بسته ی kubuntu-restricted-extras رو نصب کنید. اگر تمایل داشتید میتونید VLC یا smplayer رو هم نصب کنید. پیشنهاد من vlc هست. در حال حاضر smplayer مناسب‌ترین رابط گرافیکی برای mplayer در KDE هست. kplayer و kmplayer چندان جالب به نظر نمی رسند.

۳- mount کردن درایو ها به صورت خودکار
آموزش این کار به اندازه ی کافی در اینترنت (از جمله وبلاگ خودم) هست.

۴- اضافه کردن یوز خودم به عنوان کسی که حق داره از دستور sudo بدون پسورد استفاده کنه.
این کار هرچند از لحاظ امنیتی ایراد داره، اما برای من مهم نیست. و با این کار خیلی راحت تر میتونم در لینوکس کار کنم.
در ترمینال تایپ کنید su و اینتر بزنید. پسورد کاربر root رو بدید. حالا دستور زیر رو اجرا کنید. توجه کنید که به جای عبارت usernameshoma شما باید یوزرنیم خودتون مثلا amin رو بذارید.
sudo echo /etc/sudoers usernameshoma ALL = NOPASSWD: ALL

۵- تغییر پسورد کاربر root
نمیدونم چرا پسورد کاربر root رو در کوبونتو موقع نصب نمیپرسه. به هر حال بعد از نصب با این کار میتونید پسوردی رو که میخواید اعمال کنید.
sudo passwd root
حالا پسورد رو دوبار وارد میکنید و موضوع حل میشه.

۶- غیر فعال کردن درایور nouveau
در نسخه های دیگه وقتی عبارت blacklist nouveau رو در فایل etc/modprobe.d/blacklist.conf/ مینوشتیم، ماژول nouveau دیگه موقع بوت فعال نمیشد. چون وقتی که فعال باشه برای من suspend عمل نمیکنه. اما در کوبونتو این روش کارساز نیست. نمیدونم چرا. عجیبه. خیلی جست و جو کردم. تا بالاخره چاره را جستم.
راه گرافیکی و ساده اش اینه که شما بسته ی kde-config-grub2 رو نصب کنید. و بعد در منوی برنامه ها، با جست و جوی grub، برنامه ی GRUB2 Bootloader رو اجرا کنید. در قسمت advanced جلوی Normal Entries این خط رو کپی کنید: quiet splash nouveau.blacklist=1 و ok کنید و تمام.

۷- نصب کردن و پاک کردن یک سری چیزها
من از dragon player و amarok اصلا خوشم نیومد. dragon که هیچی نداره. واقعا برای پخش فیلم مناسب نیست. و amarok هم که از اون طرف افتاده. این قدر شلوغش کرده که آدم وقتی چشمش بهش میفته میخواد بالا بیاره. بنابراین این دو تا رو حذف میکنم. برای پخش فیلم که vlc رو دارم. و برای پخش موزیک ها، هرچند vlc مناسبه، اما یه موزیک پلیر ساده و سبک هم خوب میشه. من بعد از نصب چندین موزیک پلیر، bangarang رو انتخاب کردم. خیلی ساده و شیک هست.
برای رابط گرافیکی cron هم بسته ی kcron رو نصب میکنم. که اجازه میده دستورات خاصی رو در زمان های خاصی اجرا کنم.
دیکشنری opendict هم جایگزین فوق العاده بهتری برای stardict هست. این رو هم نصب میکنم.
gimp و فایرفاکس و kget هم برای من ضروری هستند.

۸- بازی با تم ها!
KDE نصب تم های مختلف رو خیلی ساده کرده. نصب window decorator، splash screen، login screen، icons و ...
نکته ی مهمی که وجود داره اینه که برای نصب login screen باید برنامه ی system settings رو با کاربر root اجرا کنید. وگرنه login screen ها نصب نمیشن.

۹- فعال کردن یک سری افکت های خاص دسکتاپ
اگر شما نمیتونید تعدادی از افکت ها رو فعال کنید، احتمالا با این کار مشکلتون برطرف میشه. system settings رو باز کنید و به قسمت deskto effects برید. در قسمت advance به جای Xrender از OpenGl استفاده کنید. و scale method رو روی Crisp قرار بدید. و اون دو تا تیک پایینی رو هم بر دارید. حالا افکت هایی مثل wobbly windows فعال میشن.

۱۰- تقویم فارسی
من یادمه که از نسخه های شش هفت سال پیش KDE هم تقویم فارسی توش وجود داشت. برای داشتن تقویم فارسی چیز خاصی نیاز نیست نصب کنید. در هر کدوم از تقویم هایی که دارید، حالا چه به صورت ویجت چه هرچی، در قسمت تنظیماتشون، در قسمت calendar، برای calendar system، گزینه ی jalali رو انتخاب کنید. و برای اینکه رویداد های تقویم رو هم داشته باشید، تیک display events رو بزنید. و بعد در بین کشورها ایران رو پیدا کنید و برای تقویم Farsi بذارید روی information باشه. کشور america رو هم پیدا کنید و اون رو Not Used کنید تا رویدادهای آمریکا وجود نداشته باشند.

۱۱- آپدیت کردن سیستم
احساس کردم چند تا باگ کوچولو وجود داشتند که با آپدیت کردن سیستم برطرف شدند.