منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

کار آسان با پایگاه های داده مختلف به کمک کلاس Auto_PDO

امروز میخوام کلاسیو که همین اواخر نوشتم معرفی و منتشر کنم.

این کلاس بر مبنای PDO که سر نام عبارت PHP Data Objects هست بنا شده، این پست برای توصیف PDO  نیست اما برای آشنایی در همین حد بگم که جزو  Abstraction Layers های php برای کار با دیتابیس ها محسوب میشه، به این معنا که نقش یک لایه جدا و مجرد رو بین شما و تمام دیتابیس ها بازی می کنه.

سادش این میشه که شما به زبان PDO صحبت می کنید و بهش میگین برو اینارو به Mysql بگو و یا برو اینارو به اراکل بگو!  دیگه PDO میدونه و اون دیتابیس که چه طوری با هم صحبت کنن. برای شما فقط این میمونه که بگین طرف حساب PDO کدوم دیتابیسه!

اینم لیست انواع دیتابیس هایی که در PDO پشتیبانی میشن.

خوب برگردیم سر داستان خودمون، جریان اینه که من از انجام دادن کارهای تکراری بیزارم و این باعث میشه هر از چند گاهی تو هر زمینه که تکرار ببینم سعی کنم یه راه اتوماتیک برای اون کار ایجاد کنم.

یکی از این زمینه ها چهار عمل اصلی دیتابیس هاست یا همون CRUD که سر نام عبارات Create, read, update and delete هست و حقیقتا در کارهایی که آدم از ORM یا framework استفاده نمی کنه یکی از حوصله سر بر ترینه بخش هاست.

سوالی که پیش میاد اینه که خوب چرا از این چیزایی که گفتی استفاده نمی کنی؟ و جواب من همیشه این شکلی بوده که برای بیل زدن یه باغچه، آدم بیل مکانیکی نمیاره! ;)

در نهایت سرتونو درد نیارم یک کلاس PHP نوشتم به اسم Auto_PDO که همراهش یه مثال ساده هم قرار دادم و مسلما قبل از اجرای مثال باید فایل auto_pdo.sql رو داخل دیتابیستون ببریدو فایل db.php رو تنظیم کنید :)

میتونید فایلو رو از اینجا دریافت کنید

و یا در تکمیل و تصحیح اون در این ادرس با من مشارکت کنید

در نهایت امیدوارم این کلاس به دردتون بخوره :)



برچسب ها :