منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

کد webOS 3.0.5 توسط HP منتشر شد

webOS یک سیستم عامل تلفن همراه/تبلت برپایه لینوکس است. نام رسمی آن (بدون W بزرگ) به شکل webOS است، اما به شکل WebOS بیشتر به کار می‌رود. نسخه‌های مختلفی از این سیستم‌عامل بر روی تلفن‌های همراه Palm و HP و بر روی تبلت تاچ‌پد توسط HP به بازار عرضه شد. بعد از آن‌که HP اعلام کرد که دیگر به توسعه این پلتفرم نمی‌پردازد سهام این شرکت در بازار افت کرد و باعث شد این شرکت ضرر هنگفتی را متحمل شود؛ اکنون به نظر می‌رسد نظر HP تغییر کرده است و قصد دارد با متن‌باز کردن پلتفرم webOS آن را بطور مجدد بازسازی و در برابر اندرویدِ به نسبت! متن‌باز قرار داده و توسعه سریع‌تری را برای پلتفرم خود به ارمغان آورد.

\"\"

حال HP اولین گام را برداشته است و کد این پلتفرم را در نسخه ۳٫۰٫۵ برای عموم عرضه کرده است، پیش از این نیز HP در اظهارات خود اندروید را پلتفرمی غیر آزاد خوانده بود و توجه کاربران را به سمت webOS جلب کرده بود و وعده داده بود که این پلتفرم آزادی عمل بیشتری برای توسعه‌دهندگان و کاربران نسبت به اندروید به ارمغان خواهد آورد و خواهد توانست سهم اندروید را در این بازار کاهش دهد. این شرکت به خریده شدن موتورولا توسط گوگل نیز اشاره کرده بود و با ذکر این نکته که شرکت‌های تولیدکننده سخت‌افزار نگران آینده‌ی اندروید هستند قصد به چالش کشیدن این سیستم‌عامل و آینده‌ی این پلتفرم را داشت. پیش از این گوگل این نگرانی را که اندروید برای موتورولا انحصاری شود رد کرده بود؛ با این وجود همچنان نگرانی‌هایی از سوی شرکت‌های تولید کننده وجود دارد که برای نمونه می‌توان نمودِ آن را در همکاری سامسونگ با اینتل و بنیاد لینوکس در ارائه Tizen مشاهده کرد.

توسعه‌دهندگان این پلتفرم در وبلاگ Developer‌های شرکت HP، هیجان خود را از این امر ابراز داشته‌اند و در متنی که منتشر کرده‌اند به ادامه حیات webOS به صورت متن‌باز تاکید کرده‌اند. HP از ماه ژانویه اعلام کرده بود که کد برنامه‌ی webOS را منتشر خواهد کرد. همچنین توسعه‌دهندگان قول داده‌اند که تقریبا در پایان این ماه هسته‌ی این پلتفرم به لینوکس ۳٫۳ ارتقا داده شود که باعث بهبودهای فراوانی در کارایی و عملکرد سیستم از جمله درایورها، شبکه و حافظه خواهد شد.

علاقه مندان می‌توانند سورس بسته‌هایی که در این پلتفرم به کار‌رفته است را از این صفحه دریافت کنند.

دیگر منابع :  +

6 دیدگاه برای این نوشته:

  1. \'\'مسعود:

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
    وب‌او‌اس هم قسمت‌های مربوط به خودش رو تحت مجوز آپاچی منتشر میکنه. پس من بهش امیدی ندارم که بخوام روش حساب کنم.
  2. \'\'احسان:

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
    من که منتظر Tizen هستم!خوبی webOS اینه که انحصار شکن می تونه باشه و نزاره اندرویید یا هر پلتفرم دیگه بتونن نبض بازار رو به دست بگیرن. و اگر نه Tizen بسیار از نظر مجوز و غیره بهتر از webOS می تونه باشه. من منتظرم تایزنم تا پلاسما اکتیو بعدی هم بیاد با tizen نصبش کنم!
  3. \'\'امیرحسین:

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
    چطوری می تونم روی پی سی (روی VirtualBox ) نصبش کنم؟!
  4. \'\'hadi:

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
    راستی این ربطی به متن نداره ها
    ظاهر جدید مبارک
    قضیه ی هستهی جدید لینوکس که نارنجی نوشته چی هه؟
  5. \'\'مسعود:

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
    متشکر از لطفتون :)
    توی نسخه جدید لینوکس کدهای اندروید به لینوکس اضافه شدن (برگشت به اصل :) ) و این باعث میشه راه برای اجرای برنامه‌های اندروید روی لینوکس هموار بشه. البته من کاملا متحیرم چطور این اتاق افتاده چون نسخه دوم GPL که لینوکس ازش استفاده میکنه با مجوز آپاچی که مربوط به اندروید هست تداخل داره و این کدها نمیتونن ترکیب بشن. نسخه سوم مجوز GPL این مشکل رو حل کرده ولی لینوکس از نسخه دوم استفاده میکنه.
    شاید هم من اشتباه میکنم.
    بزودی خبرش رو هم پوشش میدیم. :)
    موفق باشید
  6. \'\'مسعود:

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
    من هی بیشتر شک میکنم به صحت این خبر… نارنجی چیزی گفته عجیب! تحقیق میکنم نتیجه رو پوشش خبری میدیم.

\"ارسال



برچسب ها : , , ,