منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

گم شدن گوشی

دو روز پیش گوشیم را گم کردم. یا بهتر بگم تو تاکسی جا گذاشتم و یکی قبل از اینکه من تاکسی را پیدا کنم گوشی را به عنوان غنیمت برده بود. خوب بر خود دیدم که به روش وسواس گونه آقا استالمن یه چک لیست در دو بخش پیش از دزدیدن و قبل از دزدیدن برای این موضوع تهیه کنم.

قبل از دزدیدن

یه کارایی را بهتره دایم انجام بدید. انجام منظم پشتیبان گیری از داده ها باعث آرامش خاطر و بی اهمیت شدن موضوع گم شدن می شه. چون برای کسانی مثل من که گوشی مهمترین ارزشش داده های ارتباطی توشه، واقعا گم شدن خود گوشی نیست که آزار دهنده است – چون واقعا جدای از دزدیدن و گم شدن هر لحظه ممکنه بلایی سرش بیاد مثلا بسوزه یا آب بریزه روش – دادهای روی گوشی هست که داره آزات می ده. خوب پس قبل از ، از دست دادن داده ها کارهای زیر مرتب انجام بدید

۱- گرفتن پشتیبان از Contacts 

خوب الان یه عده می‌گن خوب Contacts را با google سینک کن. راستش من از اونهایی هستم که خیلی از نگهداری آنلاین داده ها خوشم نمی‌یاد.
برای پشتیبان گیری از Contacts هم خیلی ساده می تونید، در Android برید به Contacts و بعد وارد Setting بشید و اونجا Import/Export contacts را بزنید. بعد از اون می تونید گزینه Export را بزنید. برای شما یک فایل contacts.vcf ذخیره می کنه که می تونید اون را جایی نگه دارید تا در زمان مورد نیاز بتونید از همینجا Import اش کنید.

۲- گرفتن پشتیبان از SMS ها

این هم یکی از چیزایی که برای من خیلی مهم بود و الان از دست دادمش. برای بک آپ از SMS ها هم می تونید از نرم افزارهای مثل Super Backup استفاده کنید.

۳- خالی کردن عکس ها و فیلمها

و یکی از کارهای دیگه ای که باید انجام بشه خالی کردن عکس و فیلمهای شخصیه. خدارا شکر من فقط عکس هایی که می خوام اینستا گرام بزارم را تو گوشیم داشتم و هیچ عکس خصوصی نداشتم. ولی مطمئنا خیلی از ماها عکس های شخصی هم داریم و نمی خوایم دست کسی بیافته.

بعد از دزدیدن

۱- سوزوندن سیم کارت

اولین گزینه بعد از اینکه می بینید گوشیتون دیگه تو دستتون نیست، این هست که برید در کوتاهترین زمان سیم کارت جدید بگیرید.

کارت ملیتون را بردارید به اولین دفتر دولت الکترونیک، و سیم کارت جدید بگیرید. کار یک ربع هست، ولی خیالتون راحت می‌شه . چون استفاده از خط تلفن شما از همه داده ها خطر ناک تره. چون خیلی از حسابهای اینترنتی و بانکی به شماره تلفن شما وابسته است.

۲- حساب‌های اینترنتی

من همه سایت های اینترنتی که عضویت داشتم دارای app روی گوشی هم بودندو همه فعال اولین کار باید می کردم تغییر پسورد اونها بود تا کسی که گوشی دستشه نتونه از اون حسابها استفاده کنه.

مهمترین این حسابها، حساب email ای است که برای اکانتهای اینترنتی تون استفاده کردید. من اول از همه اکانت ایمیل های یاهو و جی میلم را پسوردشون را عوض کردم. کافیست پسورد ایمیلتون را عوض کنید، تمامی session های فعال مجبور به login مجدد می شوند.

اکانت‌های دیگری که باید به آنها رسیدگی بشه:
Telegram:  تو تلگرام کاری که می تونی بکنی اینه که بری تو web client تلگرام و در قسمت setting در بخش active session ، اونجا کلاینت های فعالی که نمی خوای را بندازی بیرون
Instagram:  برید پسورد تون را عوض کنید
Linkedin:  تغییر پسورد کافیه
Dunro: تغییر پسورد کافیه

فکر می کنم بعد ها باید این چک لیست را کامل تر کنم. ولی تا اینجا کافیه.



برچسب ها :