منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

گنوم ۳.۶ میزکار محبوب لینوکس منتشر شد

گنوم میزکار محبوب لینوکس است که اکثر توزیع‌های شناخته شده از آن استفاده میکنند و بیشتر کاربران، لینوکس را با ظاهر آن می‌شناسند. این میزکار دوره انتشار ۶ ماهه دارد و نسخه جدید آن امروز منتشر شده است.

گنوم ۳.۶ به طرز غیرمنتظره‌ای امکانات جدید به‌همراه دارد و به گفته سایت گنوم ۱۱۱۲ نفر در توسعه آن مشارکت داشته اند. نام بردن از تمام تغییرات گنوم ۳.۶ غیرممکن است پس سعی می‌کنم به مهمترین آن‌ها اشاره داشته باشم.

در این نسخه سینی پیام (Message Tray) و اعلان‌ها تغییرات زیادی داشته است. برای باز شدن قسمت پیام‌ها، لازم نیست نشانه‌گر را به پایین سمت چپ بزنید و تمام قسمت پایین میزکار، سینی پیام‌ها را فعال می‌کند. همچنین آیکن برنامه‌ها در آن قسمت بزرگتر شده و اضافه شدن دکمه x به اعلان‌ها امکان بستن سریع آن‌ها را ممکن کرده.

\"\"

یکی دیگر از قسمت‌ها با تغییرات پرشمار Activities Overview است. لیست برنامه‌ها از Activities Overview حذف شده و برای مشاهده آن‌ها لازم است بر روی آیکن شبکه مانندی که به اجراگر اضافه شده کلیک کنید.

\"\"

صفحه قفل (Lock Screen) از ویژگی‌های است که آن را برای اولین بار در گنوم ۳.۶ می‌بینیم. در این صفحه که با قفل سیستم فعال میشود، ساعت و تاریخ با اندازه درشت نشان داده میشود و امکان کنترل پخش موسیقی فراهم شده تا برای چنین کار ساده‌ای لازم نباشد به سیستم وارد شوید.

\"\"

رکورد دار تغییرات گنوم ۳.۶ مدیرفایل Nautilus است که حالا با نام Files شناخته میشود. Files ظاهر جدیدی دارد و در همسویی با دیگر برنامه‌های گنوم، منوی آن حذف و جای خود را به آیکنی با علامت چرخ دنده داده. جست‌جوی درجا، آیکن‌های نمادین و اضافه شدن «قسمت‌های اخیر» (که آخرین دایرکتوری‌هایی که سر زده‌اید را نشان میدهد) از دیگر تغییرات Files است.

\"\"

با انتشار گنوم ۳.۶ برنامه جدیدی به جمع برنامه‌ها اضافه شده که Boxes نام گرفته. Boxes قرار است با کمک Xen و Quemo ساده‌ترین راه‌حل مجازی سازی را در اختیار کاربران قراردهد.

\"\"

اپیفانی مروگر وب گنوم تغیراتی داشته که قابل دیدترین آن‌ها صفحه نمای کلی است که هشت تا از وب سایت‌هایی که بیشترین بار به آن‌ها سرزده‌اید را نشان میدهد. تغییر مهم دیگر پشتیبانی اولیه از Webkit2 API است که یکی از مزیت‌هایش جدا شدن پردازه (Process) رندر صفحات و رابط گرافیکی مرورگر است و انتظار میرود در انتشار بعدی به صورت پیش‌فرض فعال گردد.

\"\"

تغییرات دیگر:

  • ظاهر جدید برنامه Disks
  • پشتیبانی از Microsoft Exchange, Windows Live و Facebook در حساب‌های برخط
  • انیمشن جدید برای پنجره‌های Modal
  • ترجمه‌های جدیدتر

دریافت گنوم

برای آزمایش گنوم ۳.۶ می‌توانید آخرین انتشارهای فدورا ۱۸ و مگیا ۳ را نصب کنید. کد منبع گنوم از این آدرس قابل دریافت است.



برچسب ها : , , , , ,