منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

یک فنجان قهوه با طعم جاوا اسکریپت و روبی لطفا!

در این پست، قصد دارم تا در مورد کافی اسکریپت بنویسم. کافی اسکریپت، یک پیاده سازی از جاوااسکریپت در روبی است. در واقع، شما کدتون رو در یک سینتکس بسیار نزدیک به روبی مینویسید، و با اجرای یک دستور، کدی که دریافت میکنید، جاوااسکریپت خواهد بود. یکی از بزرگترین مزایای کافی‌اسکریپت، اینه که این زبان، بر خلاف جاوااسکریپت سینتکس پیچیده ای نداره، چرا که سینتکس مشابه روبی هست و فقط بعضی جاها، تفاوت های اندکی داره. بهرحال، در عصری زندگی میکنیم که زندگی بدون زبانهایی همچون جاوااسکریپت سخته، ولی اگر حال و حوصله جاوااسکریپت ندارید، بهتون توصیه میکنم همین کافی اسکریپت رو یاد بگیرید. در اینجا چند قطعه کدش رو آوردم :

سلام دنیا

قطعا این کد، ساده ترین و اولین کدی هست که در هر زبان برنامه نویسی ای، یاد میگیریم. این کد در کافی اسکریپت به این شکل هست :

کد   
alert "Hello, World!"

این کد، یک پنجره پیام باز میکنه و پیام Hello World رو به کاربر نشون میده. بعد از اجرای دستور :

coffee --compile ./path/to/coffee/file

کد رو به این تبدیل میکنه :

کد   
alert("Hello, World!");

حالا قطعه کد پیچیده تری رو بررسی میکنیم.

تابع فاکتوریل

این تابع، یک تابع بازگشتی هست که عمدتا در آموزش همه زبان های برنامه نویسی، ازش استفاده میکنیم. این تابع در کافی اسکریپت به این شکل هست :

کد   
a = (x) -> 
    if(x == 0)
       return 1
    else
       return x * a(x-1)

و این کد، همین تابع در جاوااسکریپت :

کد   
var a;
 
a = function(x) {
  if (x === 0) {
    return 1;
  } else {
    return x * a(x - 1);
  }
};

اجرای دو کد، با یک عدد خاص (مثلا ۴) ، یک نتیجه رو به ما بر میگردونه، چرا که کافی صرفا یک رابط نوشته شده با روبی برای جاوااسکریپت به حساب میاد.

در این پست، سعی کردم خیلی خلاصه و مختصر و مفید، در مورد زبان کافی اسکریپت توضیح بدم. امیدوارم وقت و مشغله این اجازه رو بهم بده که بعدا بیشتر در موردش (چه در خود وبلاگ، چه در پایگاه توسعه دهندگان روبی) بنویسم.

موفق و پیروز باشید.

FacebookTwitterGoogle+Share



برچسب ها : , , , , ,