منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

۵ برتری اپن سوزه نسبت به دیگران

opensuseاحتمالا بارها شده که برای انتخاب توزیع سردرگم بمانید‌ و با سوال «مگر چه فرقی می‌کند» روبرو شوید.

در بین هزاران توزیع گنو/لینوکسی که تا کنون منتشر شده بسیاری از توزیع‌ها نه تنها در ظاهر بلکه در هدف و تفکر هم مشابه هم هستند و همین موضوع انتخاب یک توزیع مناسب را سخت کرده‌است. اما در این بین مواردی همچنان در دنیای لینوکس خاص هستند و هر کدام پرچمدار ویژگی منحصر به فردی می‌باشند. توزیع اپن‌سوزه یکی از این توزیع‌های منحصر به فرد و همین طور ریشه دار است. هر چند خیلی وقت است که سر و صدایی به پا نکرده اما ویژگی‌های خاصی دارد که با وجود گذشت مدتها در کمتر توزیعی تجمیع شده. در ادامه به بررسی ۵ مورد از این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

۱. امکان جستجوی یکجا در تمام مخازن

بی شک سرویس OBS یکی از بهترین سرویس‌های ساخت بسته‌های باینری و نگه داری از آنها است. به وسیله‌ی این سرویس شما می‌توانید به تمام مخازن و بسته‌هایی که تا کنون برای اپن سوزه (و در مواردی سایر دیستروها) به وجود آمده دسترسی داشته باشید. زحمت اضافه و کم کردن مخازن از دوش شما برداشته شده و شما با یک مخزن عظیم و واحد روبرو هستید. اگر در اپن سوزه احتیاج به نرم‌افزاری داشتید فقط کافی است نام بسته را در سایت جستجو کنید تا در تمام مخازن موجود (رسمی و غیر رسمی) به دنبال نرم‌افزار شما بگردد.

۲. نسخه‌های مختلف

معمولا یکی از راه‌های دسته بندی توزیع‌ها روش انتشار نسخه‌های جدید است. تعدادی مانند دبیان اعتقاد به انتشار‌های طولانی مدت دارند و می‌گویند «هر وقت آماده شد»، تعدادی مانند آرچ از آخرین نسخه‌ی نرم‌افزارها و انتشارهای غلطان استقبال می‌کنند و تعدادی هم مانند اوبونتو یا فدورا یک روال خاص (مثلا ۶ ماهه) برای انتشارهای خود در نظر گرفته‌اند. توزیع اپن سوزه یکی از توزیع‌هایی است که امکان انتخاب تمام موارد بالا را برای کاربر به وجود آورده. در این توزیع سه نوع مخزن عادی، با پشتیبانی طولانی مدت (ever green) و غلطان (tumbleweed) وجود دارد که بنا به نیازتان می‌توانید هر کدام را انتخاب کنید.

در مخازن عادی وقتی که زمان انتشار فرا میرسد برنامه ها به پایداری خوبی رسیده‌اند و تا ۶ یا ۸ ماه بعدی تنها موارد امنیتی و باگ‌ها رفع می‌شوند. پس از این دوره با انتشار نسخه جدید اپن سوزه، می‌توانید برای ۸ ماه دیگر همچنان همین مخازن را استفاده کرده و آپدیت‌های امنیتی دریافت کنید یا می‌توانید از مخازن نسخه‌ی جدید استفاده کنید و اسیستم خود را آپگرید کنید یا اگر از مخازن غلطان استفاده کنید خودکار به جدیدترین نرم‌افزارها می‌روید. پس از پایان این ۸ ماه اگر باز هم اصرار داشتید که به نسخه جدید آپگرید نکنید می‌توانید از مخازن طولانی مدت استفاده کنید و همچنان برای مدتی آپدیت‌های مهم را دریافت کنید. البته مخازن tumbleweed کاملا غلطان نیست و تعداد خاصی از برنامه‌ها مدام به روز می‌شوند.

۳.مرکز تنظیمات جامع و کامل

بی شک بزرگترین مزیت اپن سوزه برنامه یاست (YaST) است که نقش کنترل سنتر را بازی می‌کند. از طریق این برنامه می‌توان برای انجام تغییرات سیستمی به جای ادیت کردن فایل‌های تکست از ابزارهای گرافیکی سر راست و واضحی استفاده کرد. تنظیماتی برای بوت لودر و گراب، پشتیبانی، تنظیمات هسته، پارتیشن بندی، تنظیمات سخت افزاری، شبکه بندی، فایروال و … که در سایر توزیع‌ها به سختی انجام می‌شوند در اپن‌سوزه به راحتی آب خوردن قابل تغییر هستند. خبر خوب اینکه ظاهرا قرار است در نسخه‌ی جدید پس از مدتها این برنامه بازنویسی شود و تغییرات زیادی را به خود ببیند.

۴. نصب با یک کلیک

به دنبال ویژگی شماره یک که دسترسی به هر نرم‌افزاری را از طریق یک مخزن واحد و سراسری امکان پذیر می‌کرد، ویژگی دیگری به نام one click install وجود دارد که این امکان را به شما می‌دهد تا پس از یافتن برنامه‌ی خود بدون احتیاج به باز کردن نصاب بسته و اضافه کردن دستی مخزن، تنها با یک کلیک برنامه را نصب کنید. این لینک‌ها حاوی فایل‌های یک کیلوبایتی هستند که آدرس مخازن مورد نیاز را در خود دارند و پس از دانلود شدن توسط برنامه نصاب باز شده و با اضافه کردن مخازن مورد نیاز شروع به دانلود و نصب برنامه می‌کنند.

۵. آپدیت‌های کم حجم

یکی دیگر از ویژگی‌های اپن سوزه بسته‌های دلتا هستند. این ویژگی باعث می‌شود تا با متدهای خود تنها بخش‌های جدید یک بسته را دانلود کنید. با این کار حجم به روز رسانی تعداد زیادی از بسته‌ها به شدت کاهش یافته و پهنای باند کمتری مصرف می‌شود.

23 دیدگاه برای این نوشته:

  1. علیرضا:

    ۰۶ تیر ۱۳۹۲
    عالی بود ، من هیچی درباره ی اوپن سوزه نمیدونستم :)
    حالا دارم تحریک میشم که برم نصبش کنم .
  2. Mehrab SN:

    ۰۷ تیر ۱۳۹۲
    سلام دوستان، انجمن کاربران فارسی اپن سوزه مدتیه که تعطیل شده کسی از این سایت اطلاعی نداره؟
  3. علی آقا:

    ۰۷ تیر ۱۳۹۲
    اوپن سوزه رو خیلی دوست دارم. اما خب فعلا از اوبونتو راضیم.
    در مورد بسته های دلتا قبلا تو آرچ شنیده بودم. می خواستم بپرسم آیا بقیه توزیع ها مثل اوبونتو هم چنین چیزی دارن؟
  4. ممد:

    ۰۹ تیر ۱۳۹۲
    من یه مدت استفاده کردم رو لپ تاپم خیلی مشکل برام پیش اومد
    یکیش موقع logout مانیتور خاموش می شد دیگه ام روشن نمی شد :(
    یکیش ام بعضی وقتا در لپ تاپو که می بستم هنگ میکرد صفحه ام خاموش دیگه مجبور بودم فورس کنم.
    الان chakra ریختم بهتره.
  5. ali:

    ۰۹ تیر ۱۳۹۲
    من هم همین سوال رو دارم میشه یه چیزی مثل همین بسته ای دلتا رو که درون اپن سوزه هستش رو بتونیم روی اوبنتو نصب کنیم؟
    مرسی
  6. ورگ:

    ۰۹ تیر ۱۳۹۲
    چه‌طور می‌تونه اوپن سوزه رو کنار اوبونتوم نصب کنم؟
  7. ناشناس:

    ۱۰ تیر ۱۳۹۲
    فدورا هم به گمونم داره
  8. Delavar:

    ۱۱ تیر ۱۳۹۲
    سلام خسته نباشید من یه مدته اومدم ایران میخواستم بدونم کسی برنامه خوب برای رفع محدودید سراغ داره؟
    برای وی پی ان چی ؟
  9. martin:

    ۲۲ تیر ۱۳۹۲
    یکی از بدترین سیستم عاملهایی که من در طول عمرم دیدم همین Opensuse 12.3 بود که من بعد از خوندن این مقاله دانلود و نصب کردم !. به شما توصیه می کنم که این کار رو نکنید مخصوصاَ اگه تو زمینه لینوکس تازه کارید و هنوز چشمتون به سیستم عاملهای پایداری مثل debian، zorin و حتی اوبونتو با اون همه باگش ! نیافتاده.
    فکر می کنم دلیل بسته شدن سایت هواداران اوپن سوزه فارسی هم به دلیل پایین اومدن کیفیت این سیستم عامل بوده و هر کدوم از طرفداراش رفتن برای خودشون یه توزیع دیگه پیدا کردن !.
    البته من هم حیفم اومد که مدیر سخت افزاری مثل YaST تو این سیستم عامل گیر کرده ولی اون هم از باگ در امان نمونده بود.
    من که تا عمر دارم دیگه خونواده Debian رو ول نمی کنم برم سراغ یه توزیع دیگه. واقعاَ با Debian و زیر مجموعه هاش احساس راحتی عجیبی می کنم !.
  10. martin:

    ۲۲ تیر ۱۳۹۲
    دوست عزیز. یه سرچ با عنوان Debdelta توی گوگل بکنید فکر کنم یه repository برای سیستم عامل Debian وجود داشته باشه که بسته های deb رو به اینصورت دانلود میشه کرد ازش، البته من خودم هنوز استفاده نکردم.
  11. Unix:

    ۰۴ مرداد ۱۳۹۲
    من ابدا به کسی توصیه نمیکنم اپن سوزه نصب بکنه مگر اینکه واقعا بخواد از تمامیه قدرت لینوکس استفاده بکنه …

    در مورد مشکلاتی که دوستان گفتن من اصلا یک همچین چیزی در نسخه 12.3 ندیدم این نسخه یکجور شاهکار هنری-مهندسی به حساب میاد بعضی در مورد وجود باگ در این توزیع حرف زدن که نشان از کم سوادی این افراده و بهتره سراغ توزیع های Debian و etc. برن که نیاز به maintenance کمتری داره(مثلا اوبونتو برای شما آقا مارتین گزینه مناسب تری هست)

    در مورد جامعه کاربران ایرانی این توزیع باید بگم به لطف برخی دوستان، ایران مورد تحریم قرار گرفت که البته مدت ها پیش در مجلس ایالات متحده تصویب شده بود ، در ضمن میتونید از فروم خود سایت استفاده کنید(البته اگه انگلیسی بلد هستید).

    در نهایت من این توزیع رو به افرادی که مطالعاتی در زمینه سیستم عامل و Unix/Linux دارند توصیه میکنم واقعا تستش ضرر نداره.

  12. martin:

    ۰۶ مرداد ۱۳۹۲
    عزیزم جناب آقای Unix بنده خودم 12 ساله مدرس زبان انگلیسی هستم و چهارساله که مفاهیم کامپیوتر و بخصوص لینوکس رو به زبان انگلیسی تدریس می کنم، پس لطفاَ کسانی رو که با شما اختلاف عقیده دارند بی سواد خطاب نکنید !.
    در ثانی، فکر نمی کنم سیستم عاملی در دنیا باشه که مثل Debian نیاز به دانش تخصصی خط فرمان و به قول شما maintenance داشته باشه. ولی همین دبیان با چنین پیچیدگی و ظرافتی پایدارترین توزیع لینوکس هم هست. پس ناپایداری اوپن سوزه رو به حساب شاهکار برنامه نویسی نذارید چونکه خیلی خنده داره !
  13. Hamid:

    ۰۷ مرداد ۱۳۹۲
    sallam. man 12.3 kde nasb kardam. Be nazaram paydar bood.ama nemishod zabane keybordo ba alt shift avas kard. Age kasi midoone be man ham bege
  14. abbasali:

    ۰۹ مرداد ۱۳۹۲
    سلام
    ممنون چیزهای جالبی بود
    کلا نمیدونستم این مارمولک لوگو کدوم تویع هست
    الان فهمیدم
  15. zobilla:

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۲
    من چند وقت پیش این توزیع رو امتحان کردم اما نمیدونم چرا کلا از دیستروهایی که با ردهت و RPM مرتبط هستن خوشم نمیاد.
    آقا کسی توزیعی سراغ نداره که این تکنولوژی Nvidia Optimus رو از اول کامل و بی نقص ساپورت کنه؟
    من رو آرچ با Bumblebee داشتم خوش و خرم زندگیمو می‌کردم که نمیدونم چی شد یهو آرچ بازی درآورد و یه ارور وحشتناک داد و باید یه سری فایل‌ها رو جا به جا می‌کردم که نه وقتشو داشتم نه حوصله‌شو. این بود که با لینوکس قهر کردم :( حالا هم می‌خوام با لینوکس آشتی کنم :)
  16. رها:

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    در اینجا وزیر این مطلب هم باید بگم که باز هم ویندوز یه چیز دیگه هست و با وجود ویندوزهایی مثل وهفت و هشت و بخصوص ویندوز 8.1 اصلا نمیشه از سیستم عاملهای مثل لینوکس حرف زد
    اگر امروز شاهد کم و بیشی رو اوردن به لینوکس هستیم بخاط اینه فقط مفتی هست ولی هیچ چیز مفتی هم بی دلیل نیست و این فقط بخاطر اینه واقعا ارزش نداره که اگر ارزشی داشت مطمئنا رایگان نبود
    ولی ویندوز که امروزه براحتی و کرک نرمافزار ها به وفور دم دسته اصلا جایی برای استفاده از لینوکس نمیزاره
    اگر به دنبال سیستم عامل و نرمافزار های رایگان هستید پیشنهاد میکنم از سایت گردو حتما دیدن کنین
    البته ساخت کرک هم با کمی اشنایی اگر به زبانهایی نظیر #C داشته باشید که خودتون هم میتونین اقدام کنین
    پس اینهمه واسه هم بدست اوردن یه نرم افزار و سیستم عامل رایگان خودتون رو به دردسر نندازین
    البته این فقط یه توصیه دوستانه هست و هر کسی در انتخاب مختاره
    اما ویندوزه 8.1 ر. حتما یک بار امتحان کنین
    پشیمون نمیشین
  17. ali:

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    باید خدمت شما عرض کنم که آدم مختاره از چی استفاده کنه منم تا نصفه با نظرات شما موافقم :)
    مشکل بزرگ من با ویندوز تو اینترنت هستش یه جورایی گیر بازی در میاره با اینترنت مخصوصا با نرم افزارهای مخصوص تورنت آخه من از تورنت میخوام دانلود کنم همیشه سرعت رو میزنه رو 130 بعد که چک میکنم میبینم فایل ها رو با سرعت کمتری دانلود میکنه تبلیغات نرم افزار منو دیوونه کرده البته این تقصیر ویندوز نیست بعدیش دانلود منجر هستش من با دانلود منجرهای ویندوز مخصوصا IDM زیادی کار کردم سرعتش خوبه اما ….اما زمانی هست که از طرف مخابرات سرعت میاد پایین باور نمیکنید من با prozilla تو اوبونتو امان از سر مودم و مخابرات میبرم یعنی با سرعت زیاد دانلود میکنم
    از اون طرف هم نمیشه دست از سر گیم های گرافیک بالا و نرم افزار آفیس 2013 دست کشید
    خلاصه من از هر دو استفاده میکنم هر کدوم که کارام رو راه بندازه از همون استفاده میکنم
    در ضمن فایل منجیر های لینوکس یه سر و گرردن از ویندوز به نظر من بالاترن
  18. martin:

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
    من هم خیلی وقت پیش اون موقعی که با لینوکس آشنا نشده بودم فکر می کردم ویندوز بهترین سیستم عامل دنیاست ولی یه چند تا چیز تو لینوکس هست که ویندوز نمی تونه بهش دست پیدا کنه:
    1. به دلیل وجود توزیعات بسیار زیاد و به دلیل همین مجانی بودن که شما ذکر کردید هیچ برنامه نویسی وقتشو برای ساختن ویروس برای لینوکس تلف نمی کنه چرا که نه میتونه برای اینهمه توزیع ویروس بسازه و نه چیز دندون گیری گیرش میاد ! (تو افکار عمومی کاربران لینوکس آدمهای فقیری هستند و پول تو بساطشون پیدا نمیشه) !
    2. به دلیل باز بودن منبع لینوکس کسی keylogger و برنامه های مختلف جاسوسی دولتی رو نمی تونه جاسازی کنه و مثل ویندوز و مک به مردم قالب کنه !. در واقع کاربران غیر ایرانی ویندوز هم پول میدن و هم کل اطلاعات زندگیشونو !. (گفتم غیر ایرانی چونکه ایرانیها سه چهار هزار تومن بیشتر بابت ویندوز پول نمیدن !)
    3. فایلهای سیستمی ویندوز جوری طراحی شدن که هر از گاهی دچار fragmentation میشن و باید با یه برنامه ای مثل diskeeper اونها رو defragment کرد تا سرعت سیستم رو پایین نیارن در صورتی که لینوکس به دلیل ساختار ویژه ای که داره به هیچوجه دچار fragmentation نمیشه. مایکروسافت هنوز نتونسته واسه این مشکل راه حلی پیدا کنه.

    توضیحات تکمیلی: البته با وجود اینهمه مزایای لینوکس باید واقع بین بود. این روزها ویروس نویس ها دیگه از platform خاصی برای انتقال ویروسهاشون به کامپیوتر قربانی استفاده نمی کنن و سعی می کنن از برنامه هایی مثل flash و java برای انتقال ویروس استفاده کنن. خودتون هم که می دونین این برنامه ها روی تمام مرورگرهای اینترنتی مثل فایرفاکس و کروم و… وجود دارن و بنابراین تو هیچ سیستم عاملی دیگه نمی شه احساس امنیت کرد.

  19. رها:

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
    در مورد عدم وجود ویروس برای لینوکس که این حرف بطور کلی اشتباهه
    چون خیلی از سایتهایی که روی سرور های لینوکس نصب هستن بخصوص قالبهای ورد پرسی
    که این روزها شاهد هک شدنشون هستیم نمونه بازر وفور ویروس برای لینوکس هاست
    حتی خیلی ها معتقد بودن که برای مک هم ویروسی وجود نداره که همین هفته پیش
    بود که سایت اپل هک شد
    وقتی سرور لینوکس هک میشه پس مطمئنا هسته لینوکس هم چندان پایداری وامنیتی در برابر
    ویروس نداره
    ولی در مورد ویندوز هنوز برتری کلی که نسبت به سیستم عامل های دیگه داره
    وفور نرم افزاره که هر ساله با اماری که شرکت های بزرگ میگیرن مشخصه که ویندوز هنوز رقیبی در میدان نداره
    مثلا سال گذشته 2012 میلادی
    93% کاربران که در نظر سنجی شرکت کرده بودند ویندوز رو بعنوان سیستم عامل خودشون
    معرفی کردند که اززاین بین فقط 2% سهم لینوکس و توزیع هاش بوده
    و جالبه بدونین که از این 93% هنوز43% ویندوز XP رو استفاده میکنن
    و تازه قسمت جالبش اینه که این نظر سنجی ها اگر افرادی که ویندوز استفاده میکنن
    همه حضور داشته باشند فکر میکنم سهم سیستم عاملهای دیگه از 1% هم کمتر باشه
    چون هنوز خیلی ازکسانی که خودشون رو کاربر لینوکس میدونن برای کارهای مهم
    وابزاری از ویندوز در کنار لینوکس استفاده مکیکنن
    یا در این بین میلیونها کاربر هستند که اصلا در این نظر سنجی ها شرکت نمیکنند
    که اگر اضافه بشن مطمئنا هیج جایی برای لینوکس وجود نداره
  20. مسعود آموزگار:

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
    هک شدن سایت هیچ ربطی به ویروس نداره :| شل اسکریپت هایی که بصورت اشتباهی توسط کاربر آپلود میشن اغلب باعث تغییر سطح دسترسی ها میشن. ضمنا کرنل لینوکس رو الان از نظر امنیت زیر سوال بردید؟ سرور از پایین ترین لایه هم که هک بشه در حقیقت وب سرور و یا دیتابیس هست که هک شده که نرم افزارهایی روی لینوکس هستن :|
    لینوکس خیلی داغون بشه چارتا دونه بدافزار برای برنامه هاش نوشته بشه… چیزی به اسم ویروس نداریم. کلا سطح دانشتون خیلی توپ به نظر میاد و با استدلال های سطح پایین خودتون همه چیز رو زیر سوال میبرید به نحوی که یه نفر که از جریان خبر داشته باشه فقط خنده ش میگیره. الزامی به انقدر تکرار یه مبحث زیر پست های مختلف نیست دوست من…
    در مورد بقیه بحث هایی که مکررا مطرح میکنید هم پاسخ داده شده و دیگه نظری ندارم.
  21. amirHP:

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۲
    الان شما با این کامنت به صورت غیر مستقیم اعتراف کردین که دارین دزدی میکنین و در کمال تعجب بقیه رو هم به دزدی کردن دعوت کردین!
  22. amirHP:

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۲
    البته ویروس نگرفتن دلیل دیگه‌ای داره که می‌تونید تو این لینک کمی دربارش بخونید.
  23. amin:

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۲
    رها این که گفتی “چون هنوز خیلی ازکسانی که خودشون رو کاربر لینوکس میدونن برای کارهای مهم
    وابزاری از ویندوز در کنار لینوکس استفاده مکیکنن”.

    حرفتون درست نیست. من موقعی که در ویندوز بودم از نرم افزار ازاد استفاده می کردم ولی موقعی که امدم لینوکس خبری از برنامه های ویندوزی نبود. حداقل برای من.

ارسال نظر سریع



برچسب ها : , , , , , ,