منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

فدورا ۱۶ منتشر شد

Red Hat و گروه پروژه‌ی فدورا امروز صبح بطور رسمی انتشار نسخه‌ی ۱۶ از توزیع پرطرفدار فدورا را اعلام کردند. این انتشار، با نام مستعار «Verne»، تعداد بسیار زیادی از تغییرات و بهینه‌سازی‌ها را در فضای کاری لینوکس و سرورها معرفی می‌کند.

\"\"

فدورا ۱۶ اکنون از آخرین نسخه‌ی میزکار پرطرفدار گنوم، نسخه‌ی ۳.۲، استفاده می‌کند. گنوم در این نسخه اکنون در پنل مدیریت سیستم، امکان Online Accounts را اضافه کرده است که جهت مدریت حساب‌های آنلاین کاربران نظیر فیس‌بوک و گوگل و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک برنامه‌ی مدیریت آشنایان برای مدیریت شماره‌های تلفن، آدرس‌های پست‌های الکترونیکی و… که با برنامه‌های امپاتی و اوولوشن یکپارچه است، و یک برنامه‌ی مدیریت اسناد از دیگر تغییرات گنوم بوده‌اند.

در طرف دیگر با استفاده از KDE 4.7 امکانات زیادی نیز به این میزکار اضافه شده است. DigiKam 2.0 با قابلیت‌های تشخیص چهره و تگ جغرافیایی، بهینه‌سازی بیشتر KWin، منوی خاموش کردن جدید و…

پشتیبانی از آخرین نسخه‌ی زبان برنامه‌نویسی D که قدرت و سرعت زبان‌های C و ++C را با قابلیت‌های برنامه‌نویسی زبان‌هایی مانند Ruby و Python ادغام کرده است. استفاده از GRUB2 به عنوان پیش‌فرض، بهینه‌سازی‌های بیشتر بر روی systemd، بهینه‌سازی‌های زیاد بر روی مجازی‌سازی (نظیر سیستم‌های OpenStack و Aeolus)، و تغییرات و بهینه‌سازی‌های بسیار زیادی که توسط برنامه‌نویسان رد هت بر روی فدورا عمال شده است.

انتشار نسخه ۱۶ فدورا به عنوان یادبودی برای دنیس ریچی، خالق زبان C، که به تازگی فوت شده بود، اهدا شده است. اعلامیه‌ی انتشار فدورا به همراه لینک‌های دانلود در لیست پستی قابل مشاهده است.



برچسب ها : , , , ,