منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

مسابقه برنامه‌نویسی اوبونتو با جوایز ارزنده

توزیع های مبتنی بر گنو/لینوکس هر روز در حال پیشرفت هستند و در این مسیر با چالش های زیادی نیز مواجه اند به طور مثال تا همین چند سال پیش رابط کاربری توزیع ها خیلی چنگی به دل نمی زد و توانایی ضعیفی در جلب کاربران به دنیای آزاد داشت اما خوشبختانه در سال های اخیر بعد از انتشار Unity و گنوم ۳ و بهبود های فراوان در KDE به جرات می توان گفت که رابط کاربری در گنو/لینوکس اگر بهتر از OS X و ویندوز نباشد بدتر هم نیست (نظر شخصی).

اما رابط کاربری تنها چالش پیش روی توزیع ها نبودند. بدون شک امروز بزگترین مشکل کاربران گنو/لینوکس نبود نرم افزارهایی قوی و زیباست متاسفانه اغلب نرم افزارهای تجاری و غیر آزاد نسخه ای برای لینوکس ندارند و نرم افزارهای آزاد هم در بیشتر مواقع قابل رقابت با نمونه های تجاری نیستند. اینکه لینوکس به نرم افزار احتیاج دارد خبر جدیدی نیست اما راه های آمدن نرم افزارهای تجاری به لینوکس یا نوشته شدن نرم افزارهای خوب و آزاد برای آن دغدغه بسیاری از توزیع هاست.

در همین راستا اوبونتو با حمایت Qt و System76 یک مسابقه نرم افزاری ترتیب داده است تا بتواند به تعداد نرم افزارهای آزاد و خوب مرکز نرم افزاریش بیفزاید، شرح این مسابقه به قرار زیر است:

مسابقه از دوشنبه ۲۹ خرداد آغاز میشود و ۳ هفته ادامه دارد و به ۳ برنامه اول مسابقه از دید داوران رتبه اول یک دستگاه لپتاپ پیشرفته System76 و یک گوشی N9 و رتبه  دوم یک لپتاپ System76 و یک گوشی N9 و رتبه سوم هم یک گوشی N9 تعلق خواهد گرفت. همچنین به ۳ برنامه برتر از دیدگاه کاربران نیز به هر کدام یک گوشی N9 جایزه می دهند  و به تمام شرکت کنندگان نیز یک تی شرت اوبونتو داده خواد شد.

\"\"

همچنین این نرم افزار باید از پایه نوشته شود و از نرم افزار دیگری استفاده نکند، باید در اوبونتو نوشته شده باشند و در مرکز نرم افزاری نیز قرار بگیرند، این نرم افزارهای می توانند تجاری یا رایگان باشند اما باید کد منبع آنها در دسترس باشند (Open Source) و همچنین می تواند به GTK یا Qt و مونو  غیبره نوشته شوند اما باید به صورت بومی روی اوبونتو اجرا شوند. اطلاعات بیشتر

از آنجایی که برنامه نویس های خوبی در ایران خودمان داریم امیدواریم با وجود اینکه فصل امتحانات است اما شرکت کنندگانی نیز از ایران داشته باشیم همچنین از آنجایی که کنونیکال سی دی های اوبونتو را به ایران نیز ارسال می کرد بدیهی است که اگر برنده این جایزه شوید جایزه شما به آدرستان پست خواهد شد. اگر هم برنامه نویسی بلد نیستید می توانید از اینجا شروع کنید یا اینکه در کلاس های برنامه نویسی که توسط اوبونتو به صورت برخط در این ۳ هفته برگذار میشود استفاده کنید.

امیدواریم یک ایرانی برنده این مسابقه باشد.



برچسب ها : , , ,