منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

معرفی NanoBSD برای پروژه های توکار و Embedded

\"\"فکر کنم حدود ۵ سال از قدمت این وبلاگ می گذرد و من بیشتر سعی کردم در مورد لینوکس و اوپن سورس و نرم افزار آزاد بنویسم. اما شاید فیلد جدید کاریم طی چند ماه گذشته باعث شده به غیر از Linux نیم نگاهی هم به Unix و BSD هم داشته باشم و بنا بر شرایط جدید کاری و پروژه های موجود باعث شده علاوه بر لینوکس با FreeBSD هم سر و کله بزنم و همین امر شاید باعث شود از این به بعد مطالبی در مورد FreeBSD هم روی این وبلاگ ببینید.  (اگر در مورد FreeBSD چیزی نمی دانید صفحه ویکیپدیای آن به دردتان می خورد)

دوستانی که در زمینه شبکه و سرور کار می کنند (چه لینوکس و چه ویندوز) برای یک بار هم که شده صد در صد گذرشان به UTM و Firewall های سخت افزاری و NAS و… کلا ابزارها و دیوایس های امنیتی خورده است. این گونه دیوایس ها بیشتر از اینکه از لینوکس به عنوان بستر نرم افزاری و سیستم عامل استفاده کنند از FreeBSD به واسطه شخصیت (!)‌ و رفتار منطقی تر آنها ٫ در اینگونه دستگاه ها استفاده می شود. این که چرا از FreeBSD استفاده می شود چند دلیل عمده دارد که از مهمترین اونها امنیت بیشتر نسبت به لینوکس و اصل KISS  و کوچک نگه داشتن آن می باشد که باز کردن این موضوع بحثی مفصل می طلبد که در پست های آتی در مورد آن خواهم نوشت.

ولی اینکه از FreeBSD هم برای دیوایس های Embedded استفاده شود کار چندان عاقلانه ای نیست و FreebSD بزرگتر و کامل تر از آن چیزی است که یک دیوایس توکار (Embedded) باید داشته باشد. مثل اینکه کسی بخواهد برای طی مسافت بین ۲ چهار راه به جای استفاده از تاکسی از کامیون استفاده کند. \':D\' . به همین دلیل نسخه ای کوچک شده از FreeBSD استفاده می شود که به آن NanoBSD گفته می شود. NanoBSD دقیقا تمام ویژگی های FreeBSD مثل کرنل و ports و امنیت و… رو به ارث برده با این تفاوت که برای عملکرد بهتر در دستگاه های توکار و Embedded این ویژگی ها را نیز دارا می باشد :

\"\"

۱) قابلیت Ports و پکیج های نرم افزاری دقیقا شبیه FreeBSD عمل می کنند و تمامی بسته های نرم افزاری آن بر روی FreeBSD هم قابل نصب و اجرا می باشد.

۲) تمام کارایی که یک FreeBSD در اختیار شما می گذارد را NanoBSD هم از نظر عملکرد و کارایی در اختیار شما قرار می دهد مگر اینکه موقع ایجاد Image از آ» حذف شده باشد.

۳) NanoBSD در حین اجرا کاملا به صورت Read-Only اجرا می شود و همین ویژگی باعث می شود که یک نسخه نصب شده به صورت portable به راحتی همه جا استفاده شود و همچنین اگر بدون Shutdown از دستگاه unmount شود و یا شرایط مطلوب برای Shutdown دستگاه وجود نداشت (مثل قطع ناگهانی برق به هر دلیلی) در پروسه بوت بعدی دیگر نیازی به استفاده از ابزار fsck نخواهد داشت.

۴) شدیدا (!)‌  ساخت و شخصی سازی آن راحت است و با یک Shell Script و یک Configuration فایل می توان یک NanoBSD شخصی سازی سازی شده برای پروژه توکار خود داشته باشید.

ساختار انعطاف پذیری که FreebSD دارد باعث می شود از بازه سرورها و دسکتاپ گرفته تا توکار و Embedded قابل استفاده باشد. البته تجربه شخصی من برای استفاده دسکتاپ چندان جالب نبوده ولی با این حال تیم توسعه آن ادعای استفاده دسکتاپی هم دارند. در کل تجربه استفاده از FreeBSD طی چند ماهه گذشته در پروژه های کاری٫ برای من تجربه جالبی بوده و به دوستانی که از دیستروهای BSD-Style مثل Arch Linux یا Gentoo استفاده می کنند شدیدا پیشنهاد می کنم.  ولی خب بدون بکگراند ذهنی قبلی از آن٫ کار چندان ساده ای نخواهد بود. پیشنهاد می کنم قبل از هر چیزی Handbook فری بی.اس.دی را از این لینک مطالعه کنید. در پست های بعدی من هم سعی خواهم کرد بیشتر در مورد آن بنویسم. \';)\'

\"Add



برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,