منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

بررسی Pear Linux 5

Pear Linux توزیعی دسکتاپ و مبتنی بر اوبونتوست ولی برخلاف پدرش از میزکار یونیتی استفاده نمی کند، Pear Linux نسخه ای سفارشی شده از GNOME shell به نام Pear shell به عنوان میزکار به همراه دارد که شبیه میزکار Mac OS X است. البته کاملاً شبیه نیست ولی تلاش خوبی برای آن انجام شده است. آخرین نسخه ی این توزیع نسخه ی ۵ است که با اسم رمز Sunsprite، مبتنی بر اوبونتو ۱۲٫۰۴ و به همراه هسته ی ۳٫۲ منتشر شده است.
مثلِ اکثر توزیع های دسکتاپِ لینوکسی که هر روز استفاده می کنید، Pear Linux 5 هم به صورت ایمیج نصبی زنده عرضه می شود. تصویر زیر منوی بوت را نشان می دهد.
\"منوی

و مانند همه ی توزیع های دسکتاپی که از اوبونتو مشتق می شوند، Pear Linux هم از Ubiquity به عنوان نصاب استفاده می کند که بسیار کاربرپسند است ولی ویژگی های محدودی دارد. تصویر زیر روش های موجود برای پارتیشن بندیِ هارددیسک را نشان می دهد. درحالی که نسخه ی فعلیِ Ubiquity از LVM و رمزگذاریِ کامل هارددیسک پشتیبانی نمی کند اما نسخه ی پیش از انتشار Ubiquity جدید تا قسمتی از هر دوی این ها پشتیبانی می کند. پس باید انتظار داشته باشیم که پشتیبانیِ کاملی از هر دوی این ویژگی ها در اوبونتو ۱۲٫۱۰ و همچنین Pear Linux 6 صورت بگیرد.
\"روش

و این تصویر ابزار پیش رفته ی پارتیشن بندی را نشان می دهد. این رابطی است که هنگام ساختِ دستی پارتیشن ها باید از آن استفاده کنید. در نسخه ی پیش از انتشارِ Ubiquity پشتیبانی از LVM و رمزگذاریِ هارددیسک هنوز در این ابزار پیاده سازی نشده است.
\"ابزار

Pear shell میزکاری ارائه می دهد که به همراه خود یک داک (Dock) که از Docky قدرت گرفته هم در پایین میزکار دارد. این داک قابل مقایسه با چیزی که Mac OS X دارد نیست ولی به هرحال از پسِ کار خود بر می آید. حداقل به صورت پیش فرض امکان دسترسی به تعدادی از برنامه های پراستفاده را مهیا می کند. چیزی که کار نمی کند امکان دسترسی به System Settings از طریق منوی کاربری است و تلاش برای اجرایِ آن بدون هیچ پیام خطایی بی نتیجه می ماند. خوشبختانه آیکونی برای System Settings بر روی داک هم هست که این یکی درست کار می کند.
\"مشکل

در Pear Linux هیچ خبری از منوی سنتی نیست و به جای آن با کلیک بر روی آیکن لانچپد که بر روی داک قرار دارد، تمامِ محیطِ میزکار به منویی برای شما تبدیل خواهد شد. این منو دقیقاً شبیه Takeoff Launcher و یا چیزی که Mandriva و ROSA Linux تحت عنوانِ Simple Welcome به همراه دارند نیست ولی افکت ها و کاراییِ مشابهی دارد.
\"منوی

یکی از Dockletهایی (ویجتی که بر روی داکی قرار می گیرد) که می توانید به داک اضافه کنید قابلیتِ داشتنِ ۲ میزکار مجازی را به شما می دهد و یک Mission Control هم وجود دارد که دسترسیِ آسان به پنجره ی برنامه هایی که باز هستند را ارائه می دهد. همه چیزِ Pear shell خوب است و واقعاً از رابطِ پیش فرض GNOME 3  بهتر است. مشکل اصلیِ میزکار گیر کردن کوتاهی است که پس از کلیک بر روی لانچپد و قبل از ظاهر شدن آیکن برنامه ها وجود دارد که بسیار هم قابل احساس است.
\"Mission

یکی از بهترین خصوصیاتِ Pear Linux مدیریت بسته های گرافیکیِ آن است که Pear Appstore نام دارد و از مدیریت بسته های گرافیکیِ توزیع Deepin یعنی Deepin Software Center مشتق شده است. همانندِ Pear Appstore، DSC هم برای اجرا شدن نیاز به رمزعبور دارد و بعد از آن بدون وارد کردن رمزعبور می توانید هرچقدر که خواستید برنامه نصب کنید. این تصویر رابط اصلیِ آن را نشان می دهد.
\"مدیریت

درحالی که هنوز هم در صفحه ی اصلی هستید، برنامه ها به زیبایی لیست و دسته بندی شده اند و ۵ برنامه از هر دسته هم نشان داده شده است.
\"دسته

در بخشِ مخازن هم قسمتِ جست و جو  موجود است که قابلیت جست و جوی آنی(Real-Time) هم دارد. ویژگیِ جست و جوی آنی یک گیر کوتاه پس از وارد کردن کلمه ی کلیدیِ مورد نظر و قبل از به نمایش درآمدنِ نتایجِ جستجو دارد که می تواند کمی آزار دهنده باشد ولی کار می کند.
\"مخازن\"

در پنجره ی ارتقاها(Upgrades)، به روزرسانی های موجود از قبل انتخاب شده اند و فقط کافیست با کلیک بر روی Upgrade همه را ارتقا دهید. این قابلیت در DSC وجود ندارد و آن جا مجبورید یکی یکی دکمه ی Upgrade را برای هر برنامه کلیک کنید.
\"به

این تصویر هم پنجره ی ارتقاها را وقتی که به روزرسانی ها درحال دربافت و اعمال در سیستم هستند نشان می دهد.
\"دریافت

مدیریت به روزرسانی ها(Update Manager) به صورت پیش فرض نصب نیست اما وقتی آن را نصب کردید به روزرسانی ها را به صورت روزانه بررسی می کند. این برنامه همچنین امکانِ دیدن و نصب به روزرسانی ها بدونِ اجرای Pear Appstore را هم به شما می دهد.
\"Update

این تصویر تنظیماتِ پیش فرض مدیریت به روزرسانی ها را نشان می دهد.
\"تنظیمات

گذشته از مشکلات کوچکی که در این بررسی به آن ها اشاره شد، به نظرم Pear Linux 5 توزیع خوبی است و ارزش امتحان کردن را دارد. ایمیج نصبی برای معماری های ۳۲ و ۶۴ بیتی را هم می توانید از اینجا دریافت کنید.

و در آخر هم چند تصویر دیگر از محیط Pear Linux 5:

میزکار پیش فرض.
\"میزکار

تصویری دیگر از میزکار.
\"تصویری

این هم میزکار درحالی که ویجت تقویم را هم نشان می دهد.
\"ویجت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: LinuxBSDos



برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,