منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اوبونتو ۱۲.۱۰ اینجاست

پس از شش ماه توسعه، اوبونتو ۱۲.۱۰ با ویژگی‌هایی جذاب و متنوع منتشر شد. در ادامه تازه‌های کتسل مجرد (Quantal Quetzal) را مرور میکنیم.

تغییرات ظاهری

دو پوسته اصلی اوبونتو ۱۲.۱۰ برای پشتیبانی از GTK+ 3.6 به‌روز شده‌اند. سبک جدید نمایش Tab ها از جمله مهم‌ترین تغییرات قابل دیدن است.

\"\"

\"\"

اوبونتو ۱۲.۱۰ تصویر پس‌زمینه پیشفرض جدیدی نیز دارد که از ترکیب رنگی نسخه‌های قبل پیروی میکند.

\"\"

تغییرات داشبورد: امکان پیش‌نمایش + سه لنز جدید

یکی از ویژگی‌های جدید اوبونتو ۱۲.۱۰ امکان مشاهده پیش‌نمایشی از محتواهای مختلف با کلیک راست روی آن در داشبورد است. مثلا با کلیک راست روی آیکن Chromium در داشبورد، توضیحاتی از آن به همراه اسکرین شات و امتیاز کسب شده از کاربران نشان داده میشود. پیش‌نمایش از برنامه‌ها، تصاویر، ویدئو، موزیک و تعدادی دیگر از قالب‌ها پشتیبانی می‌کند.

\"\"

یکی دیگر از تغییرات داشبورد اضافه شدن سه لنز جدید است. لنزها نتایجی جدید را براساس جست‌جوی شما از منابع برخط گرفته و نمایش میدهند.

لنز اجتماعی که با آن می‌توان میان آخرین مطالب شبکه‌های اجتماعی مثل Facebook, Twitter و غیره که به Gwibber اضافه کرده‌اید جست‌وجو کنید. امکان تعامل با این سرویس‌ها نیز وجود دارد. مثلا یک توییت را مجدد ارسال کنید یا یک عکس را در Facebook لایک بزنید.

لنز خرید که متناسب با کلمه‌ای که جست‌وجو می‌کنید محصولاتی برای خرید از وب‌سایت Amazon نمایش میدهد.  درصدی از فروش هر محصول که از طریق این لنز فروخته شود به کنونیکال میرسد.

\"\"

از آن‌جا که این لنز می‌تواند مشکلاتی برای حریم خصوصی کاربران ایجاد کند گزینه‌ای برای خاموش کردن آن و دیگر امکانات برخط داشبورد در System Settings > Privacy درنظر گرفته شده است.

\"\"

و درنهایت لنز تصاویر که عکس‌های مرتبط محلی و برخط از سرویس‌هایی نظیر Flickr, Picasa و غیره را براساس جست‌جوی شما نشان میدهد.

\"\"

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب کتسل مجرد Webapps است که با کمک آن می‌توان وب سایت‌هایی مانند Gmail, Grooveshark, Last.fm, Facebook و بسیاری دیگر را با محیط Unity یکپارچه کرد. برای مثال با نصب webapp های مناسب می‌توانید Goovershark را با منو صدا کنترل و پیام‌ها جدید Google+‎ را با سیستم‌اعلان اوبونتو دریافت نمایید. دو Webapp فروشگاه موسیقی Ubuntu One و Amazon به صورت پیش‌فرض فعال هستند. Webapp های بیشتر از مرکز نرم‌افزاری قابل نصب هستند.

\"\"

\"\"

حذف Unity 2D و سی‌دی‌های اوبونتو

از اوبونتو ۱۲.۱۰ میزکار Unity 2D به طور کامل حذف و از مخازن نیز در دسترس نیست. برای آن دسته از کاربرانی که سخت افزار آن‌ها توان پردازش گرافیکی لازم را ندارد نسخه اصلی Unity با کمک llvmpipe اجرا میشود پس میزکار Unity برای تمام کاربران یکسان خواهد بود.

Alternate CD مورد حذف شده دیگری است که نصابی متنی داشت و گزینه‌های پیشرفته‌ای مانند Raid و LVM را در اختیار کاربران قرار میداد. برخی از امکانات Alternate CD مانند پشتیبانی از LVM به نصاب اوبونتو اضافه شده است.

از این نسخه همچنین حجم ISO به ۸۰۰ مگابایت رسیده و نمی‌توان آن را روی CD جای داد. کاربران برای نصب اوبونتو مجبور به استفاده حافظه‌های فلش یا DVD هستند.

دیگر تغییرات

دو منوی کاربر و سیستم ترکیب و منو جدید نشست (Session Menu) را تشکیل داده اند. گزینه‌هایی مانند تعویض کاربران و تنظیمات سیستمی را دراین منو پیدا می‌کنید.

\"\"

لیبره‌آفیس بلاخره امکان استفاده از منوی سراسری و HUD را بدون استفاده از افزونه‌ای خاصی پیدا کرده است.

\"\"

ابزار Jockey که برای نصب خودکار راه‌اندازهای (Driver) غبر آزاد به کار میرفت جای خود را به برگه جدیدی با عنوان Additional Drivers در  Software Sources داده.

\"\"

پشتیبانی از کدگذاری کامل دیسک و LVM به Ubiquity، نصاب اوبونتو اضافه شده.

\"\"

دریافت اوبونتو ۱۲.۱۰

آخرین نسخه اوبونتو را از Ubuntu.com دریافت کنید.

منبع



برچسب ها : , , ,