منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

توزیع هایی برای راه‌اندازی فضای ذخیره سازی متصل به شبکه: Network Attached Storage

با وجود تعداد زیادی سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری تقریباً رایگان که برای انتخاب وجود دارند، مردم به نظر می‌رسد فراموش کرده اند که ذخیره‌سازی داده‌ها به صورت محلی بهترین راه برای مقابله با مسائل حریم خصوصی و مشکلات امنیتی است که با سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری همراه هستند. در پشت این ذخیره‎سازهای ابری، کامپیوترهایی هستند که سیستم‌عامل‌ها و سرویس‌هایی را اجرا می کنند که اکثر کاربران می‌توانند آن‌ها را برروی سیستم خودشان راه اندازی کنند.

پس اگر دوست دارید که یک سرور ذخیره‌سازی محلی راه‌اندازی کنید، استفاده از یک توزیع ذخیره‌ساز متصل به شبکه (NAS) راهِ انجام آن است. هر کسی می‌تواند با استفاده از یکی از این توزیع‌ها در حدود ۵ دقیقه یک سرور NAS را راه‌اندازی کند. وقتی همه چیز به درستی راه‌اندازی شد، می‌توانید برای خودتان یک سرور “ابری” محلی برای استفاده در شبکه داخلی‌تان داشته باشید. تویع‌هایی که برای این کار می‌توانید استفاده کنید در ادامه معرفی خواهند شد.

لیست توزیع‌ها بسیار کوتاه است و به هیچ کامل نیست ولی در آینده توزیع‌های دیگری را هم به این لیست اضافه خواهم کرد. توزیع‌ها براساس حروف الفبا به این ترتیب هستند:

FreeNAS : قبل از سال ۲۰۱۰، FreeNAS توزیعی NAS بود که به وسیله ی جامعه‌ی خود پشتیبانی می‌شد و فقط مبتنی بر FreeBSD بود ولی بعدها از طرف iXsystems, inc که یک شرکت ارائه دهنده‌ی راه‌حل‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در شهر سن‌خوزه‌ی ایالت کالیفرنیا در آمریکا است، پشتیبانی رسمی به دست آورد.

استفاده از فایل سیستم ZFS ویژگیِ تعریف کننده‌ی این توزیع است. نصب آن از طریق یک رابط ncurses و مدیریت آن هم از طریق یک رابط گرافیکی تحت وب انجام می‌شود. تصویر زیر گزینه‌های برنامه‌ی نصب کننده‌ی FreeNAS را نشان می‌دهد.
FreeNAS 600x333 300x166 توزیع هایی برای راه‌اندازی فضای ذخیره سازی متصل به شبکه: Network Attached Storage

این تصویر هم دسته‌بندی منوهای موجود در رابط گرافیکی تحت وب را نشان می‌دهد. اطلاعات بیشتر درباره‌ی FreeNAS را می‌توانید در این پست بخوانید.
FreeNASadmin1 600x391 300x195 توزیع هایی برای راه‌اندازی فضای ذخیره سازی متصل به شبکه: Network Attached Storage

NAS4Free : این توزیع در واقع ادامه‌ای از کدِ FreeNAS قدیمی است و تقریباً قابلیت‌های یکسانی با آن‌چه در FreeNAS پیدا می‌کنید ارائه می‌دهد. رابط نصب و رابط تحت وب مدیریتیِ آن هم شبیه FreeNAS هستند. تصویر زیر محیط نصب کننده‌ی تحت کنسول را نشان می‌دهد.
NAS4Free 600x333 300x166 توزیع هایی برای راه‌اندازی فضای ذخیره سازی متصل به شبکه: Network Attached Storage

و این هم بخشی از رابط گرافیکی تحت وب است که بعضی سرویس‌های پشتیبانی شده را نشان می‌دهد. اطلاعات بیشتر درباره‌ی NAS4Free را می‌توانید در این پست بخوانید.
NASFreeAdmin2 558x475 300x255 توزیع هایی برای راه‌اندازی فضای ذخیره سازی متصل به شبکه: Network Attached Storage

 

 

منبع: LinuxBSDos



برچسب ها : , , , , , ,