منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

۵ کاری که پس از نصب اوبونتو ۱۳.۱۰ انجام دهید

اوبونتو ۱۳.۱۰ منتشر شد و شما آن را نصب یا اوبونتو فعلی خود را به آن ارتقا دادید. اما حالا نمی‌دانید که قدم بعدی چیست. نگران نباشید؛ در ادامه این نوشته، پنج کاری که لازم است بعد از نصب اوبونتو ۱۳.۱۰ انجام دهید را لیست کرده‌ایم.

ایده اصلی این مطلب، نزدیک‌تر کردن سیستم عامل تازه نصب شده به سطحی قابل استفاده‌تر است.  البته شما در اجرای هرکدام از آن‌ها اختیار کامل دارید.

اطلاع از وضعیت جابه‌جایی بین ورودی‌های زبان

اوبونتو ۱۳.۱۰ به همراه باگی منتشر شده که امکان جابه‌جایی بین زبان‌های ورودی را از کار انداخته است. این مشکل با نصب آخرین به‌روزرسانی‌ها برطرف می‌شود.

اضافه کردن زبان ورودی جدید مانند سابق است؛ کافیست به

System Settings ‫→‬ Text Entry

رفته و زبان جدید را اضافه کنید.

ورودی‌های زبان ۱۳.۱۰

اما کلید ترکیبی پیشفرض Super + Space یا کلید ترکیبی متداول Alt + Shift زبان ورودی را عوض نمی‌کند. با به روز آوری اوبونتو از طریق Software Updater این مشکل به طور کامل برطرف میشود.

درایورهای اضافه را فعال کنید

اگرچه اوبونتو با وجود دایورهای آزاد و کارا، از مجموعه گسترده‌ای از سخت افزارها پشتیبان می‌کند اما ممکن است هنگام اجرای بازی یا پخش ویدئوهای HD متوجه شوید که کارایی آن آن‌طور که باید نیست.

درایورهای غیر آزاد اوبونتو

برای دیدن لیست درایورهای غیر آزاد مرتبطت با سخت افزارتان و نصب آن‌ها به برگه Additional Drivers از Software and updates مراجعه کنید. اگر چیپ گرافیکی Nvidia یا شبکه بی‌سیم Broadcom دارید توصیه میکنم به این قسمت سری بزنید.

نصب کدک‌ها چند رسانه‌ای

به لطف سیستم سرمایه‌داری و Patent های بی‌مصرف ایالت متحده، اوبونتو توانایی اجرای اکثر قالب‌های چند رسانه‌‌ای متداول را ندارد و نصب آن‌ها به دوش کاربران افتاده است.

اگر هنگام نصب اوبونتو، زدن تیک Enable Restricted Formats را فراموش کردید، هنوز برای انجام دادنش دیر نشده.

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

البته بسته ubuntu-restricted-extras تنها محدود به کدک‌های چند رسانه‌ای نیست و برنامه‌های به دردبخوری همچون Java و Adobe Flash را نیز نصب می‌کند.

شخصی سازی میزکار

برخلاف باور عمومی، میزکار Unity تا حد زیادی قابل شخصی سازی است. Unity Tweak Tool ابزاری است که به شما امکان سفارشی سازی Unity را با توجه به نیازتان میدهد.

سفارشی سازی یونیتی

گزینه‌های این برنامه شامل:

  • تنظیم شفافیت اجراگر
  • انتخاب پویانمایی آیکن اجراگر
  • فعال کردن فضاهای کاری
  • جابه‌جایی کنترل پنجره‌ها

فقط با صرف پنج دقیقه زمان موفق شدم میزکار را تا حد زیادی شخصی سازی کنم.

اوبونتو ۱۳.۱۰ سفارشی شده

حفاظت از حریم خصوصی

کنونیکال نه تنها از انتقادات وارده به جست و جوی آمازون که اضافه شدنش در انتشار قبلی حاشیه ساز شد درس نگرفت بلکه تعداد بیشتری از این سرویس‌ها را نیز تحت نام حوزه‌های هوشند به ۱۳.۱۰ اضافه کرده است.

حریم شخصی اوبونتو ۱۳.۱۰

این منابع برخط جست و جو را کند می‌کنند، نتیجه موثری ندارند و حریم شخصی شما را نیز در معرض خطر قرار میدهند. بهتر آن‌ها را از

System Settings ‫→‬ Security & Privacy → Search

غیر فعال کنید.



برچسب ها : ,