منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

بحث و بررسی: زبان‌های برنامه نویسی مدرن

در روزهایی که FIFA در تلاش است تا با اشتباهات داوری (بخوانید محاسبات داوری) تیم‌های مطرح را برای جذابیت بیشتر و کسب سرمایه در جام جهانی نگه دارد بیاید کمی به خودمان استراحت داده و راجع به چیز‌های جدید بحث کنیم خب چی بهتر از زبان‌های برنامه نویسی مدرن.

زبان‌های برنامه نویسی را به دو دسته سطح پایین و سطح بالا تقسیم میکنند. اما در سال‌های اخیر زبان‌های برنامه نویسی جدیدی آمده‌اند که اگر آن‌ها را جز سطح بالا‌ها بنامیم در حقشان کمی کم لطفی کرده‌ایم. ویژگی اصلی این زبان‌ها آن است که ظاهری شبیه به زبان‌های اسکریپی مانند JavaScript و پایتون دارند در حالی که به کد‌های دودویی (Binary) ترجمه میشوند، به بیان ساده‌تر اینکه برنامه نویسی لذت بخش و ساده در عین حال برنامه‌هایی با عملکرد بالا. در زیر چهار زبان برنامه نویسی مدرن را بررسی میکنم:

Go

زبان برنامه نویسی Go در سال ۲۰۰۹ منتشر شد و طی پنج سال گذشته توانسته نظر بسیاری از توسعه دهندگان را به خود جلب کند. Go دارای گرامری ساده و حداقلی است و از ویژگی‌های آن میتوان به زباله جمع کن، اطمینان نوع داده‌ها، زبان ترجمه سریع اشاره کرد. همچنین بسیاری Go را بهترین زبان برای برنامه نویسی موازی (parallel programming) میدانند. Go از اکثر سیستم عامل‌های مطرح مانند لینوکس، BSD، OS X، ویندوز و با کمی زحمت اندروید پشتیبانی می‌کند و از آنجا که اندروید به جاوا ۸ مهاجرت نکرد احتمال آن که در آینده نزدیک زبان Go جایگزینی برای Java در اندروید شود نیز زیاد است.

جالب است بدانید کنونیکال نیز آینده خود را به شدت به این زبان گره زده است و در نسخه بعدی Unity که هم اکنون تنها در دستگاه‌های لمسی قابل استفاده است از Go پشتیبانی خیلی خوبی میشود. در حقیقت Go به عنوان زبان پشتی Qml2 پیشنهاد کنونیکال به توسعه دهندگان اوبونتو است. جالب است بدانید به تازگی بسیاری Go را به عنوان کدهای تحت سرور در وب نیز استفاده میکنند و حاصل سایت‌هایی با سرعت خارق العاده است.

برای آشنایی بیشتر یک برنامه ساده خوش آمدگویی در Go:

package main
import "fmt"

func main() {
    fmt.Println("Hello, World")
}

Rust

Rust که از سال ۲۰۰۶ در حال توسعه است زبانی ترجمه شده و چند الگویی است که توسط Mozilla در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و توان بالقوه‌ای دارد تا با آن هر کاری را انجام دهید. در حقیقت Rust ساخته شده تا دنیای منبع‌باز را با تغییراتی بزرگ همسو کند. از پشتیبانان اصلی آن موزیلا و سامسونگ را میتوان نام برد. علی رغم ویژگی‌ها و سرعت فوق العاده Rust هنوز آنطور که باید به این زبان توجه نمی‌شود و از معایبش نبود اسناد آموزشی جامع و ساده است.

برنامه خوش آمد گویی در Rust:

fn main() {
    println!("hello, world");
}

Swift

Swift که از سال ۲۰۱۰ (هم زمان با معرفی Rust) توسعه‌ش آغاز و همین ماه گذشته توسط کمپانی اپل معرفی شد. در یک نگاه اجمالی Swift از هر نظر شبیه به Rust است! (اینجا هم اپل چیز جدیدی اختراع نکرده است) به هر حال Swift زبان فوق العاده‌ای است که ظاهرا قرار است تنها در دستگاه‌های اپلی قابل استفاده باشد و در مورد مجوز آن نیز شرکت اپل هنوز تصمیمی نگرفته است. Swift طراحی شده تا جای Objective C را بگیرد و احتمالا تا چند سال آینده شاهد مرگ Objective C خواهیم بود پس اگر برنامه نویس دستگاه‌های اپلی هستید همین امروز به Swift مهاجرت کنید.

یک برنامه خوش آمد گویی در Swift:

println("Hello, world!")

Vala

Vala زبان برنامه نویسی خود میزبان و شی گرا تحت C که از سال ۲۰۰۶ توسط گنوم در حال توسعه است. گرامر Vala بسیار شبیه به گرامر C#‎ و Java است. در Vala سعی شده است تا ویژگی‌های منفی C حذف شده و ویژگی‌های مثبتش نگه داشته شود. گنوم و همینطور تیم ElementaryOS تمام برنامه‌ها خود را با Vala نوشته‌اند و این طور که به نظر میرسد آینده Vala به شدت وابسته به موفقیت گنوم و Elementary است.

یک برنامه خوش آمد گویی در Vala:

int main () {
    print ("Hello World\n");

    return 0;
}

در نهایت فکر میکنم زبان‌های برنامه نویسی مدرن زبان‌های برنامه نویسی آینده هستند و به شخصه از میان این لیست Go را ترجیح میدهم و فکر میکنم نسبت به بقیه از آینده بسیار بهتری بر خوردار است.



برچسب ها : , , , , , , , , , ,