منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اگر اقتصادمان بر پایه ارز رمزپایه بود، چه می‌شد؟


بیت‌کوین، اتریوم و ... اسم‌هایی هستند که این روزها زیاد می‌شنویم. من هم به واسطه درس و علاقه مدتی هست که در رابطه با تکنولوژی‌ های ارزهای رمزپایه تحقیق می‌کنم. اجازه بدید یک تئوری را باهم بررسی کنیم. اگر اقتصادمان بر پایه ارزهای رمزپایه بود و تحریم می‌شدیم، چه اتفاقی برای ما می‌افتاد؟

هدف بیت‌کوین به عنوان یک سیستم مالی، تمرکز زدایی بود. یعنی قدرت اصلی از دست بانک‌ها و سیستم‌های مالی قدیمی بیرون بیاد و این قدرت به‌صورت نامتمرکز بین افراد (ماینرها) توزیع بشه. با فرض بر اینکه اگر ۵۰٪ + ۱ از توان محاسباتی توسط افراد راستگو کنترل بشه، این ارز مطمئن خواهد بود. اما این اتفاقی واقعا عملی شد؟

c24cd76e1ce41366a4bbe8a49b02a028smfh4MX-RZhQUK0XsmlmAdrDkMSm4QebNeEei_BebRD-dBalfiGvCCGInO.png
نمودار Hash Rate بیست‌ و چهار ساعت گذشته در شبکه بیت‌کوین

نمودار بالا نشان دهنده توان محاسباتی ماینرهای بیت‌کوین در ۲۴ ساعت گذشته است. همونطور که پیداست بیش از ۵۰٪ از توان محاسباتی توسط سه pool کنترل می‌شوند. سه پول اصلی BTC.com ، AntPool و BTC.top. شاید براتون جالب باشه که هر ۳تا pool چینی هستند.

حالا فرض کنید که اقتصادمان بر پایه بیت‌کوین بود و تمام مبادلات ارزی خارجی و داخلیمون رو بر این اساس رقم می‌زدیم، آیا تحریم روی ما اثر می‌گذاشت؟

احتمالا اگر این سوال رو از کسی که شیفته ارزهای دیجیتال باشه بپرسید، خیلی خوشبینانه به شما جواب بده نه! چنین اتفاقی نمی‌افتاد. این حرف درسته ولی با یک فرض اولیه! ۵۰٪ از توان شبکه درستکار باشند. اینجا بازهم پای Big Brother به قضیه باز میشه و اعمال نفوض به فقط ۳ تا از pool های اصلی می‌تونه کاری کنه که هیچ کدام از تراکنش‌هایی که قصد واریز وجه به حساب ایران رو داشتند در blockchain قرار نگیرند و یا حتی بدتر از اون مسیر اصلی blockchain منحرف بشه تا حتی تراکنش‌های قبلی هم از مسیر منحرف بشند (البته مورد دوم بدبینی زیادی نسبت به بیت‌کوین میاره و ارزش اون رو پایین میاره، به همین دلیل بعید به نظر می‌رسه که این اتفاق می‌افته).

این اتفاق قبلا هم افتاده و یکی از همین pool ها با توان پردازشی زیادی که کاربرها در اختیارش قرار دادند، مسیر زنجیره بلوکی اصلی یکی از فورک‌های بیت‌کوین رو منحرف کرده بود و عملا باعث نابودی یک ارز شده بود.