منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

توقف Unity و شکست Ubuntu Phone هم عقب نشینی هم تسلیم!

چند روزیه که Mark Shuttleworth  بنیانگذار کانونیکال، شرکتی که پشت محبوب ترین سیستم عامل دنیای آزاد یعنی اوبونتو ایستاده با انتشار خبری همه رو شکه کرده. دروغ چرا؟!  ۶ سال کار بر روی پروژه Ubuntu touch ، میزکار جدید Unity 8 و Mir یعنی Display Manager اختصاصی کانونیکال برای ساخت گوشی ای که قرار بود کار یک کیس کامل کامپیوتری رو انجام بده و از طریق یه داک به هر مانیتوری وصل بشه ما رو هم حسابی خسته کرده بود. وقتی هیچ نتیجه‌ای حاصل نمی‌شد.

convergence

حسرت داشتن یک گوشی اوبونتو به دلمون موند و تازه، تمرکز روی این پروژه ها اوبونتو رو کاملا به یک توزیع مرده و طرد شده تبدیل کرد. ۵ آوریل، مارک بالاخره تصمیم سختی که باید میگرفت رو گرفت. اوبونتو در این سال ها به خوبی در حوزه های Cloud و اینترنت اشیا پیشرفت کرده ولی به همون میزان در Desktop عقب نشینی داشت مسلما تلاش های زیادی انجام شده و این شرکت برای تحقق رویاهاش به هر دری زد ولی خب نشد که نشد:

من درباره Ubuntu Phone اشتباه می کردم

مارک معتقده که تیم یونیتی ۸ کارش رو به خوبی انجام داده و یک جایگزین آزاد برای تولیدکنندگان گوشی های موبایل ساخته اما این شرکت ها هستن که اهمیتی به این موضوع نمی دهند و علتش هم واضحه. مردم  تصمیم میگیرن از چی استفاده کنن! البته اگر کانونیکال بودجه بیشتری داشت شاید خیلی چیزها رو می تونست عوض کنه. شاید! اما نه درایور گرافیکی برای Mir آماده شد و نه هیچ تولیدکننده ای به سیستم عامل اوبونتو علاقه نشون داد. برنامه های پیش فروش هم برای تولید Ubuntu -Edge گوشی رویایی اوبونتو شکست خورد.

اوبونتو اج

یونیتی

اوبونتو برای ساخت یک سیستم عامل همگرا با دستگاه های مختلف (موبایل، تبلت، PC) به اون شکلی که خودش میخواست از پروژه گنوم جدا شد و میزکار اختصاصی خودش یعنی unity رو توسعه داد. گرچه یونیتی در ابتدا باعث شد اوبونتو تعداد قابل توجهی از کاربرانش رو از دست بده اما در این سال ها به برندی برای اوبونتو حتی برای دسکتاپ گنو/لینوکس تبدیل شد. اگه جستجویی در گوگل درباره لینوکس انجام بدید همه جا رنگ بنفش ترمینال اوبونتو-یونتی رو خواهید دید. مردم یونیتی رو دوست دارند نه به خاطر باگ ها و کرش هاش! بلکه به خاطر کاربردپذیری، بهترین استفاده از فضای صفحه نمایش، کلیدهای میانبر و البته زیبایی و تفاوتش!

یونیتی

اوبونتو ۱۸.۰۴ با میزکار گنوم عرضه می شود.

وقتی این پروژه ها متوقف شدند متاسفانه دیگه دلیلی نمی مونه که توسعه میزکار اختصاصی ادامه پیدا کنه. یونیتی سال هاست که دست نخورده مونده و آماده کردن اون برای Wayland هم کار آسونی نخواهد بود. بنابراین اوبونتو دوباره با میزکار گنوم عرضه خواهد شد. هر چند ۱۶.۰۴ با یونیتی ۷ تا سال ۲۰۲۱ پشتیبانی داره و مارک گفته که یونیتی رو از مخازن حذف نمی کنه اما وقتی Wayland به طور کامل جایگزین X.org بشه دیگه کار تموم شده است.

بعد از این خبر شاهد واکنش های زیادی از طرف کاربران اوبونتو بودیم و البته قدیمی تر ها خوشحال بودند چون همکاری دوباره تیم اوبونتو و گنوم شاید باعث بشه گنوم تبدیل به میزکار کاربردی تری بشه البته مارک گفته که میزکار رو مطابق با سلیقه تیم گنوم ارائه میده اما از همین الان کاربران شروع به استفاده از افزونه های گنوم برای تبدیل ظاهر اون به یونیتی کردن.

سمت چپ، گنوم شل!

آینده Mir و Snap

Snap ( قرار بود آینده ی اوبونتو باشه. نرم افزارهایی که تحت Snap پکیج میشن ویژگی هایی مثل اجرا بر روی نسخه های مختلف لینوکس بدون ایجاد اختلال در وابستگی های نرم افزاری، به روزرسانی های کم حجم و ایجاد لایه امنیتی بین برنامه های مختلف رو برامون فراهم کنن. کاری که Flatpak هم به طور موازی انجام میده. به دنبال اولین اعلام کانونیکال برخی احتمال توقف اسنپ را دادن اما snap و اوبونتو کور کماکان آینده اینترنت اشیا و کلود هستن و به گفته مارک از کدهای Mir کماکان استفاده خواهد شد!

مسیر جدید اوبونتو: توسعه Clould و IoT

وقتی شرکتی متوجه زیان در برخی بخش های تشکیل دهنده اش میشه حتما باید کاری براش انجام بده. هر روز خبر شکست پروژه های مختلف به گوش میرسه که بعضی هاشون واقعا ناراحت کننده هستن ولی این یه واقعیته و نمیشه کاریش کرد و اوبونتو کماکان سره قولش برای توسعه بهترین میزکار ممکن گنو/لینوکس می مونه و از طرفی بخش هایی که در اون شاهد سودآوری و پیشرفت بوده رو قوی تر میکنه. البته خبر تعدیل نیروهای بخش یونیتی ۸ هم منتشر شد که قابل درک هست. امیدواریم که اوبونتو بتونه تجربه خوبی رو با همکاری اوبونتو-گنوم و خوده تیم توسعه گنوم برامون بسازه و از طرفی روی بخش هایی دیگه ای برای بهبود دسکتاپ لینوکس کار کنه. تصور کنید اگر همه هزینه ها و کارهایی که کانونیکال انجام داد بر روی پروژه های فعلی مثل Wayland و گنوم پیاده میشد دنیای گنو/لینوکس چقدر جلو اومده بود و البته که اگر خوده همین پروژه ها نتیجه میدادن معرکه بود اما خب نشد.

کاربران بدون شک به تغییرات عادت خواهند کرد. System76 هم اعلام کرد که به تولید لپ تاپ ها و سیستم های سازگار با اوبونتو ادامه خواهد داد. به امید آینده ای بهتر

 

نوشته توقف Unity و شکست Ubuntu Phone هم عقب نشینی هم تسلیم! اولین بار در تاکسی پدیدار شد.



برچسب ها : , , ,