منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

افزونه های گنوم شل – بخش سوم

\"Tweakیکی از ویژگی های جذاب و کاربر پسند گنوم ۳، وجود افزونه های (Extensions) زیبا ی گنوم شل هست. افزونه هایی که برای زیباتر و همچنین راحت تر کردن کار با این محیط طراحی و عرضه میشن.

در بخش های اول و دوم عرفی افزونه های گنوم شل افزونه های پر کاربردی معرفی شد که شاید کاربران احتیاج بیشتری به نصب آنها داشتند، اما حالا نوبت به افزونه های کوچک و ساده میرسه. افزونه هایی که امروز قصد معرفیشون رو داریم کار های ساده اما تاثیر گذاری رو بر روی محیط شل انجام میدهند. در ضمن لازم به ذکر هست بجز یک افزونه، تمامی افزونه های معرفی شده در مخازن موجود هستند و سعی ما بر این بوده که افزونه های خارج از مخازن رو معرفی نکنیم.

CPU Temperature

\"CPU

افزونه ی CPU Temperature ، همانطوری که از نام خودش و تصویری که قرار دادیم پیداست، دمای لحظه ای CPU رو به ما نشان میده. با نصب این افزونه خیلی راحت از دمای CPU مطلع میشیم و زمانی که دمای اون به بیش از حد مجاز برسه میتونیم به سیستم استراحت بدیم.

کد زیر برای نصب این افزونه به کار میره:

#yum install gnome-shell-extension-cpu-temperature

Dock

\"Dock

این افزونه یک ستون به سمت راست محیط دسکتاپ شما اضافه می کنه کارائی شبیه به ستون Favoriutes محیط Activities داره و علاوه بر نمایش تمامی نرم افزار هایی که در ستون Favotiutes وجود دارد، نرم افزار های باز رو هم به شما نشان خواهد داد. این افزونه برای دسترسی هر چه سریعتر به نرم افزار های مورد علاقه کاربران نوشته شد.

برای نصب این افزونه میتونید از کد زیر استفاده کنید:

#yum install gnome-shell-extension-dock

Windows Navigator

\"Windowsدر محیط گنوم شل، وقتی وارد محیط Activities میشیم پنجره های باز به ما نمایش داده میشوند. بعد از نصب این افزونه، اگر در این محیط کلید Alt رو نگه دارید، شماره ی هر پنجره به شما نمایش داده میشود و با انتخاب اون عدد از صفحه کلید پنجره ی مورد نظر برای شما نمایش داده میشود.

#yum install gnome-shell-extension-windowsNavigator

Drive Menu

\"Muntاین افزونه امکان مشاهده درایور های مونت شده در سیستم رو به ما میده. همانطور که در تصویر میبینید، در هنگام گرفتن تصویر از این افزونه  دی وی دی فدورای ۱۴ در سیستم من مونت شده به راحتی و بدون استفاده از File Manager میتونم اون رو باز کرده و مشاهده کنم. افزونه ی کوچک اما خوبیه \':)\'

برای نصب اون از کد زیر استفاده کنید:

#yum install gnome-shell-extensions-drive-menu

تا این جا افزونه هایی رو معرفی کردیم که امکاناتی رو به محیط شل اضافه می کردن. اما اگه بخوایم یه سری از امکانات پیش فرض محیط شل رو حذف کنیم چی؟؟؟

جای نگرانی نیست، توسعه دهندگان و برنامه نویسان برای این مساله هم امکاناتی رو فراهم کرده و افزونه هایی رو نوشتن که ما اون ها رو معرفی میکنیم:

No IM

این افزونه نام و همچنین امکان تعویض وضعیت رو از منوی کاربری حذف می کنه:

#yum install gnome-shell-extensions-noim

No Ripple

تو محیط گنوم شل وقتی به گوشه سمت چپ دسکتاپ بریم ( که به آن Hot Corner گفته میشود ) محیط Activities به ما نمایش داده میشود. این امکان برای جلوگیری از کلیک های اضافه فراهم شده. اما گاهی واقعا عذاب آور میشه اون هم وقتی هست که نا خود آگاه نشانگر ماوس به اون گوشه میره. برای حذف این قابلیت میتونید از این افزونه استفاده کنید ( بعد از نصب این افزونه برای ورود به محیط Activities باید بر روی گزینه ی آن کلیک کنید )

#yum install gnome-shell-extensions-noripple

ٔNo Accessibility Icon

اسم این افزونه کاملا خودش رو معرفی می کنه. برای حذف آیکون Accessibility از پنل بالائی دسکتاپ استفاده میشه.

#yum install gnome-shell-extensions-remove-accessibility-icon

No Bluetooth Icon

این افزونه هم آیکون بلوتوث رو از پنل بالایی حذف میکنه

#yum install gnome-shell-extensions-remove-bluetooth-icon

No Volume Icon

و در نهایت آخرین افزونه ای که امروز معرفی میکنیم افزونه ای هست که آیکون مدیریت صدا رو از پنل بالایی دسکتاپ حذف می کنه

#yum install gnome-shell-extensions-remove-volume-icon

امیدوارم که این افزونه ها برای شما کارایی لازم رو داشته باشه \':)\'

مطالب مرتبط :

  1. افزونه های گنوم شل – بخش اول
  2. افزونه های گنوم شل – بخش دوم



برچسب ها : , , , , , , , , , , ,