منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آرچ لینوکس ۱۰ ساله شد

کمی دیره برای تبریک گفتن ولی هنوز داغه ! دیروز ۱۱ مارچ , آرچ لینوکس تولد ۱۰ سالگی خود را جشن گرفت. توزیع لینوکسی که تقریبا ۲ , ۳ سالی هست که در جامعه و کامینویتی ایرانی اسمش بر سر زبان هاست و بین کاربران متوسط رو به بالا و کسانی که ترس کار با خط فرمان را کنار گذاشته اند , مجبوبیت زیادی دارد. از نظر من آرچ همواره توزیعی بوده است که بیشتر بر روی پایداری و اصل KISS متمرکز بوده و بیشتر از اینکه بخواهد با سر و صدای زیاد و هیاهو و تیتر خبرهای روز لینوکسی باشد و بخواهد کاربران را به سمت خود جذب کند, سعی بر این داشته بدون هیچ ادعا و به دور از هرگونه القاب بهترین و قدرتمندترین و پایدارترین و پرکاربرترین و… یک توزیع کوچک و مختصر تا حد ممکن به کاربر عرضه کند و این شخصیت و پرستیژ را به کاربر بدهد که شما هستید که حرف اول و آخر را می زنید و سیستم شما به آن صورت کار خواهد کرد که شما می خواهید ! نه تیم توسعه دهنده و نه هیچ کس دیگر…

\"\"اوائل سال ۲۰۰۱ بود یک برنامه نویس و هکر کانادایی به اسم  Judd Vinet با الهام گیری از توزیع Crux و بر پایه LFS یا Linux From Scratch روند توسعه آرچ لینوکس را آغاز کرد و اولین نسخه آنرا (Archlinux 0.1) در ۱۱ مارچ ۲۰۰۲ با اسم Homer یا کبوتر خانگی منتشر کرد. جالب است بدانید در نسخه های ابتدایی آرچ لینوکس فاقد هیچ گونه پکیج منیجر و مدیر بسته بود و بعدا Pacman به آن اضافه شد.  Judd تا اواخر سال ۲۰۰۷ رهبر پروژه آرچ لینوکس بود و بعد از وی تا به امروز Aaron Griffin رهبری پروژه را برعهده دارد.

در این پست قصد بازگویی تاریخچه آرچ لینوکس را نداشتم و تنها هدفم تبریک تولد ۱۰ سالگی آن بود. در مورد آرچ لینوکس بر روی این وبلاگ زیاد مطلب نوشته ام و از این لینک می توانید بیشتر در مورد آرچ لینوکس بدانید. ولی اگر هنوز در مورد آرچ چیز زیادی نمی دانید دعوت می کنم این پست و این مقاله از وبلاگ من را دنبال کنید.

به عنوان حسن ختام می توانم بگویم از این که یکی از کاربران آرچ لینوکس هستم و در توسعه و مشارکت در آن سهم خیلی خیلی کوچکی دارم افتخار می کنم.

پی نوشت ۱ : اگر شما هم تمایل دارید در بحث عمومی به مناسبت ۱۰ سالگی آرچ لینوکس شرکت کنید این تاپیک از فروم فارسی آرچ را دنبال کنید

پی نوشت ۲ : خیر کوتاه ۱۰ سالگی آرچ لینوکس بر روی سایت فارسی

\"Add



برچسب ها : , , , , , , , , , ,