منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آموزش اوبونتو: قسمت چهارم، فایل‌ها و دایرکتوری‌ها

نوشته شده توسط فرشید نوتاش حقیقت.

دو روش برای یافتن فایل‌ها بر روی کامپیوتر شما وجود دارد؛ آن‌ها را جستجو کنید و یا به‌طور مستقیم از دایرکتوری آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

می‌توانید یک فایل را با استفاده از Dash یا مدیر فایل جستجو کنید. همچنین می‌توانید از مدیر فایل یا Dash برای دسترسی به دایرکتوری‌های معمول استفاده شده (مانند Document، Music، Downloads) و همچنین از فایل‌های اخیراً استفاده شده، استفاده کنید.

دایرکتوری home برای ذخیره‌سازی تمام فایل‌های شخصی (به جای فایل‌های سیستم مانند برنامه‌های کاربردی) استفاده می‌شود.

به‌طور پیش‌فرض، محتویات دایرکتوری home شما قابل دسترسی است و سایر کاربران کامپیوتر شما می‌توانند آن را بخوانند. نام دایرکتوری home شما با نام کاربریتان منطبق می‌باشد.

هنگام باز کردن دایرکتوری شخصی مجموعه‌ای از چندین دایرکتوری را مشاهده خواهید کرد، از جمله Desktop (حاوی فایلی که بر روی دسکتاپ قابل مشاهده است) Documents، Download، Music، Pictures، Public، Templates و Videos. این دایرکتوری‌ها به‌طور خودکار در طول فرآیند نصب ایجاد می‌شوند. شما می‌توانید فایل‌ها و دایرکتوری‌های بیشتری را در صورت نیاز اضافه کنید.

اوبونتو همانند سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک برای فایل‌ها و دایرکتوری‌هایش دارای فایل منیجر (File Manager) است که به‌وسیله آن فایل‌ها را مدیریت می‌کند.

زمانی که میانبر فایلی را در لانچر انتخاب می‌کنید و یا بر روی یک دایرکتوری در Dash کلیک می‌کنید و یا بر روی دایرکتوری که روی دسکتاپ قرار دارد دابل کلیک می‌کنید، اوبونتو فایل را به کمک فایل منیجر باز می‌کند.

پنجره پیشفرض شامل ویژگی‌های زیر است:

Menu bar (نوار منو) در بالای صفحه قرار دارد. منوی فایل به شما این امکان را می‌دهد که طرح مرورگر را تغییر دهید، بوکمارک‌ها را نمایش داده و یا حذف یا اضافه کنید، سند راهنما را باز کنید، یک پنجره بگشایید یا به یک سرور وصل شوید یا از آن خارج شوید.

Title bar (نوار عنوان) نمایانگر نام دایرکتوری است که در حال حاضر انتخاب شده است. همچنین دارای دکمه بستن، کوچک کردن و حداکثرسازی است.

Tool bar (نوار ابزار) تاریخچه و سابقه حرکت شما را در سیستم نشان می‌دهد و نمایانگر موقعیت مکانی شما در سیستم فایل و دارای ابزار جستجو است.

در گوشه بالا سمت چپ نوار ابزار دو آیکون فلش وجود دارد که کارایی آن‌ها همانند قابلیت‌های جلو و عقب رفتن در مرورگرهای وب را دارد.

با کلیک بر روی آیکون Search یک فیلد متنی باز می‌شود که شما می‌توانید یک فایل یا دایرکتوری را بر اساس نام آن پیدا کنید.

Left Pane (ستون سمت چپ) این بخش شامل کلیدهای میانبری برای دایرکتوری‌های مورد استفاده است.

شما می‌توانید از منوبار بخش Bookmark و گزینه Bookmark this Location یک دایرکتوری را اصطلاحاً Bookmark کنید.

Right Pane (ستون سمت راست) این بخش نسبت به ستون سمت چپ عریض‌تر می‌باشد. فایل‌ها و دایرکتوری‌ها مسیری که در آن قرار دارید را نمایش می‌دهد.

باز کردن فایل‌ها

برای باز کردن یک فایل می‌توانید بر روی آیکون آن دوبار کلیک کنید. اوبونتو سعی خواهد کرد که یک برنامه مناسب برای باز کردن فایل انتخاب شده پیدا کند. در برخی از موارد ممکن است بخواهید فایل را با برنامه دیگری باز کنید تا اینکه اوبونتو آن را انتخاب کند. برای انجام این کار بر روی آیکون فایل خود، کلیک راست کرده و گزینه Open With را انتخاب کنید.

ایجاد دایرکتوری جدید

برای ایجاد دایرکتوری جدید به کمک فایل منیجر کافی است در یک فضای خالی در Right Pane کلیک راست کرده و گزینه New Folder را برگزینید. این عملکرد بر روی صفحه دسکتاپ نیز قابل اجرا است. دایرکتوری جدید با نام Untitled Folder ایجاد می‌شود. همچنین می‌توانید با کمک کلیدهای ترکیبی Ctrl + Shift + N دایرکتوری جدید ایجاد کنید.

پنهان (hidden) کردن فایل‌ها و دایرکتوری‌ها

اگر می‌خواهید فایل‌ها و دایرکتوری‌های شخصی را پنهان کنید. کافی است نقطه‌ای را در ابتدای نام آن قرار دهید. (به عنوان مثال .Personal) به راحتی می‌توان فایل‌های پنهان را به کمک منوی View و گزینه Show Hidden و یا با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl + H مشاهده کنید. پنهان کردن فایل‌ها با نقطه یک تدبیر امنیتی نیست و صرفاً راهی برای سازماندهی فایل‌ها است.

کپی و جابجا کردن فایل‌ها و دایرکتوری‌ها

اعمال Copy، Cut و Paste می‌توانید به کمک فایل منیجر با کلیک راست بر روی آیتم مربوطه و انتخاب گزینه مورد نظر انجام دهید. همچنین می‌توانید با کمک کلیدهای ترکیبی Ctrl + X، Ctrl + C و Ctrl + V به ترتیب برای Cut، Copy و Paste فایل‌ها و دایرکتوری‌ها استفاده کنید.

جستجو به کمک Dash

در Dash عبارات مورد نظر خود را در نوار جستجو واقع در بالای Dash تایپ کنید. همچنین می‌توان از لنزهای برنامه‌ها یا فایل‌ها و پوشه‌ها استفاده کرد. در اینجا می‌توان از فیلتر نیز برای محدود کردن جستجو استفاده نمود.

جستجو به کمک File Manager

در فایل منیجر بر روی دکمه بزرگنمایی کلیک کرده یا کلیدهای ترکیبی Ctrl + T را بفشارید. در این قسمت فیلد جستجو باز شده و نام فایل یا پوشه‌ای را که می‌خواهید پیدا کنید، تایپ نمایید.

منبع: کتاب Getting Started with Ubuntu 16.04 نوشته The Ubuntu Manual Team

نوشته آموزش اوبونتو: قسمت چهارم، فایل‌ها و دایرکتوری‌ها اولین بار در لینوکس سیزن پدیدار شد.



برچسب ها : , , ,