منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آموزش رایتر: قسمت سوم، نحوه نمایش نوارابزارها

نوشته شده توسط فرشید نوتاش حقیقت.

رایتر نوارابزارها را به روش‌های مختلف نمایش می‌دهد: قفل شده (ثابت در محل)، یا شناور. بعضی از نوارابزارها بخش‌هایی دارند که می‌توان آن‌ها را جدا نمود. نوارابزار قفل شده در محل را می‌توان به مکان مختلف حرکت داد یا اینکه آن را به صورت شناور درآورد. نوارابزار شناور نیز می‌تواند قفل شود.

نمایش یا پنهان کردن نوارابزارها

برای نمایش یا پنهان کردن نوارابزارها، مسیر View Toolbar را انتخاب کنید. سپس بر روی لیست نوارابزارها کلیک کنید. نوارابزارهای فعال دارای یک علامت چکمارک (تیک) در کنار نام است. نوارابزارهای جداشونده در لیست منوی View وجود ندارد.

زیرمنوها و نوارابزارهای جداشونده

گزینه‌هایی که در نوارابزارها دارای پیکان می‌باشند حاوی زیرمنو و بعضی از نوارابزارهای جداشونده هستند. همانطور که در شکل نشان داده شده یک نوار ابزار جداشونده از نوار ابزار ترسیم نشان داده شود که با حذف کردن از نوار ابزار اصلی آن را به‌صورت یک نوار عنوان نشان می‌دهد.

نوارابزار جداشوند می‌تواند حالت شناور یا قفل شده در لبه صفحه‌نمایش یا یکی از نواحی نوار ابزار قرار گیرد. برای انتقال یک نوار ابزار شناور جداشونده، آن را بر روی نوار عنوان می‌توان کشید.

حرکت دادن نوارابزار

برای انتقال یک نوارابزار قفل شده در محل نشانگر ماوس روی دسته ابزار، (نوار عمودی کوچک در سمت چپ نوارابزار) کلیک کنید، با پایین نگه داشتن دکمه سمت چپ ماوس، کشیدن نوارابزار به محل جدید (دراگ کردن)، و سپس دکمه ماوس را آزاد کنید.

برای حرکت دادن نوار ابزار شناور، بر روی دسته نوار کلیک کنید و آن را به بخش جدید بکشید.

قفل کردن/ شناور کردن پنجره‌ها در نوارابزارها

نوارابزار و بعضی از پنجره‌ها، مانند پنجره Navigator که قفل شده هستند. می‌توان آن‌ها را بر روی لبه‌ها حرکت داد و سایزبندی یا قفل نمود.

برای قفل کردن یک پنجره یا نوار ابزار، Ctrl را نگه داشته و در قاب پنجره شناور یا در یک مکان خالی در نزدیکی دکمه‌ها در بالای پنجره شناور دوبار کلیک کنید. با قفل کردن آن به وضعیت قبلی باز خواهید گشت.

برای اینکه پنجره از حالت قفل خارج شود، Ctrl را پایین نگه داشته و در قاب آن (یا منطقه خالی در نزدیکی دکمه‌ها در بالای پنجره) از پنجره قفل شده دوبار کلیک کنید.

قفل کردن اتوماتیک

در لبه پنجره که در پنجره‌های دیگر به صورت قفل شده است. یک دکمه وجود دارد که باعث می‌شود، پنجره نمایش داده یا پنهان شود.

اگر بر روی دکمه‌ای (سه نقطه‌ها در انتهای هر پنجره) که بر روی لبه پنجره نشان داده می‌شود کلیک کنید پنجره قابل مشاهده باقی می‌ماند تا اینکه به‌صورت دستی (با همان دکمه) دوباره آن را پنهان کنید.

سفارشی‌سازی نوارابزارها

می‌توان به روش‌های مختلف، نوارابزار را تغییر داد. برای این کار بین دکمه‌هایی که روی نوارابزار است کلیک راست کرده و از دکمه‌های تعریف شده، موارد نظر را انتخاب و به نوارابزار اضافه کنید.

برای نمایش یا عدم نمایش دکمه‌های تعریف شده در نوارابزار کلیک راست نموده و در بخش دکمه‌های Visible از منوی نوارابزار را انتخاب کنید.

منبع: «جزوه آموزشی مهارت کار با نرم‌افزار واژه‌پرداز» نوشته شرکت دانش‌بنیان سافا

نوشته آموزش رایتر: قسمت سوم، نحوه نمایش نوارابزارها اولین بار در لینوکس سیزن پدیدار شد.



برچسب ها : ,