منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اوبونتو موبایل و آینده آن

نمی‌خواهم بگویم که اوبونتو گوی رقابت را از اندروید، iOS و حتی ویندوز خواهد ربود؛ بلکه اوبونتو به عنوان یک سیستم‌عامل شانس بیشتری برای موفقیت دارد تا پروژه‌هایی نظیر تایزن، بادا، میگو و …

\"گوشی

اوبونتو سومین سیستم‌عامل مورد استفاده در جهان است؛ مردم در سراسر دنیا با این سیستم‌عامل آشنا هستند؛ این سیستم‌عامل اکوسیستم غنی متشکل از علاقه‌مندان و توسعه‌دهندگان دارد. شما می‌توانید عاشق Unity یا از آن متنفر باشید اما همه بر این نکته توافق دارند شخصی که یک گوشی اوبونتو را بخرد و قبلا با این سیستم‌عامل کار کرده باشد به دلیل مشابهت محیط آن‌ها، با آن احساس راحتی خواهد کرد.

ویژگی‌های اوبونتو در حیطه موبایل از این قرارند:

میزکار یونیتی: طبق گفته یکی از متخصصان که اوبونتو موبایل را از نزدیک در نمایشگاه CES دیده و آزموده است، اوبونتو موبایل با دارا بودن میزکار Unity حتی با این‌که هنوز به نسخه نهایی نرسیده است یکی از زیباترین و خوشایندترین سیستم‌عامل‌هاست. در واقع اکنون مشخص می‌شود که در اصل یونیتی برای صفحات لمسی طراحی و بهینه شده است و نه دسکتاپ.

ارتقای راحت سیستم‌عامل: بر خلاف گوشی‌های اندرویدی که یا قابلیت ارتقا ندارند و یا این توانایی در آن‌ها بسیار محدود است، طبق گفته شاتلورث، اوبونتو همانند سیستم‌عامل دسکتاپ، بر روی گوشی‌ها نیز قابلیت ارتقای منظم را دارد. با اینحال اضافه شده است که الگوی انتشار اوبونتو موبایل احتمالا متفاوت از الگوی انتشار سیستم‌عامل دسکتاپ خواهد بود.

سازگاری با نرم‌افزارهای لینوکس: طبق گفته Bacon مدیر جامعه کاربری اوبونتو، تمام نرم افزارهای لینوکسی نظیر لیبره آفیس، Gimp و … قابلیت نصب بر روی اوبونتو موبایل را دارند. البته آنها برای اجرا بر روی صفحات کوچک گوشی‌ها باید بهینه‌سازی گردند اما حتی بدون این کار هم با توجه به توانایی اوبونتو موبایل برای تبدیل شدن به یک PC، اگر این بهینه‌سازی‌ها هم انجام نشود بازهم می‌توان از این نرم افزارها با استفاده از اوبونتو موبایل استفاده کرد. آیا به نظر شما استفاده از یک گوشی موبایل و اتصال آن به یک مانیتور و استفاده از آن به عنوان یک کامپیوتر رومیزی جالب نیست؟ بنظر می‌رسد شاتلورث و کمپانی او در حال بازکردن راه گوشی‌های موبایل به مرحله بعدی تحول خود می‌باشند.

مهمتر از ویژگی‌های بالا که بیشتر برای کاربران جذاب است، اوبونتو باید بتواند تولیدکنندگان سخت افزار را نیز با خود همراه سازد و این نیاز واقعا حیاتی است. بنظر می‌رسد OEM‌ها[۱] نیز اوبونتو موبایل را دوست خواهند داشت. دلایل زیادی برای تایید این نظریه وجود دارد:

  • آن‌ها می‌خواهند تا بخشی از محتوای متعلق به خود (نظیر فیلم و موسیقی) را ارائه دهند.
  • برخی از OEMها نمی‌خواهند بعنوان کپی‌بردار دیگر گوشی‌های اندرویدی به نظر برسند.
  • نیاز به یک اکوسیستم جایگزین که بتواند ار بعضی جهات با اندروید و iOS رقابت کند احساس می‌شود؛
  • نیاز به یک سیستم‌عامل دسکتاپ که سیستم‌عامل موبایل را تکمیل کند احساس می‌شود؛
  • OEM‌ها دوست دارند تا پشتیبانی درجه یک از نظر سرعت و عملکرد برای محصولات میان رده خود داشته باشند.

OEMها از یک سو از تسلط کامل اندروید ترسیده‌اند و از سوی دیگر بدون یک اکوسیستم جهانی نظیر اندروید، توان آن‌ها پراکنده شده و نخواهند توانست با اپل به رقابت بپردازند. آنها نمی‌توانند اندروید را ترک کنند زیرا اکوسیستم نرم افزاری اندروید چیزی نیست که بتوانند خود آن‌را ارائه دهند. با این‌حال هم اکنون بسیاری از OEMها در تلاشند تا اکوسیستم مخصوص به خود را ایجاد نمایند. آن‌ها حداقل خواهان کنترل بر روی محتوا نظیر فیلم و موسیقی هستند و با این هدف چه چیزی بهتر از اوبونتو؟

با تکیه صرف بر اندروید تولیدکنندگان زمینه رقابت محدودتری دارند. زیرا زمانی که اکثر تولیدکنندگان گوشی همراه از نسخه‌های مشابه اندورید بر روی گوشی خود استفاده می‌کنند رقابت بین آنها تنها به بخش سخت‌افزاری محدود می‌گردد بنابراین برای جبران این محدودیت مجبورند تا سخت افزاری را عرضه نمایند که از رقیب‌شان بهتر باشد که این خود هزینه‌ها و قیمت‌ها را بالا می‌برد. در حالی که با ارائه سیستم‌عامل موبایل اوبونتو، تولیدکنندگان از نظر سیستم‌عامل هم تنوع و حق انتخاب بیشتری دارند. مشکل دیگر در مورد اندروید این است که در محصولات رده پائین، OEMها به دلیل ملاحظات اقتصادی نمی‌توانند سخت‌افزاری که قدرت اجرای اندروید را داشته باشد ارائه دهند؛ و یا حداقل در بسیاری از موارد آن‌ها نمی‌توانند نرم افزارهای چنین محصولاتی را ارتقا دهند. همچنین در نظر بگیرید که سیستم‌عامل موبایل اوبونتو قابلیت اجرای نرم افزارهای کنونی نسخه دسکتاپ را خواهد داشت و این یعنی همین الان و پیش از معرفی آن هزاران نرم‌افزار برای آن موجود است.

بنابراین اوبونتو مزیت‌های زیر را برای OEMها به ارمغان می‌آورد:

  • همانگونه که مارک شاتلورث قول داده است، OEMها می‌توانند سیستم عرضه محتوای مخصوص خودشان را داشته باشند.
  • اوبونتو می‌تواند نرم افزارها را بصورت بومی و بدون هیچ تلاش اضافه و نیاز به نرم افزارهای میانجی نظیر جاوا اجرا کند.
  • همانگونه همه ما مطلع هستیم، اوبونتو یک سیستم به‌روزرسانی باثبات دارد که بار و مسئولیت بهینه‌سازی نسخه جدید برای سخت‌افزار را از دوش OEMها برخواهد داشت.
  • اوبونتو از اندروید متن بازتر است. بنابراین توجه بیشتری از سوی جامعه کاربری جلب آن خواهد شد.
  • اوبونتو می‌تواند بسیاری از نرم افزارهای دسکتاپ را به حیطه موبایل بیاورد. (البته با بهینه‌سازی آن‌ها)
  • اوبونتو می‌تواند بر روی سخت افزارهای ضعیف‌تر نیز اجرا شود. (طبق وعده توسعه‌دهندگان)

با استفاده از اوبونتو، OEMها نه تنها می‌توانند محصولات خود را از رقبا متمایز کنند بلکه سیستم به‌روزرسان باثباتی در اختیار دارند که بخشی از بار را از دوش‌شان برخواهد داشت. از آنجا که تمام نرم افزارها در اوبونتو بصورت بومی اجرا خواهند شد (البته بجز HTML5)، سیستم‌عامل اوبونتو به منابع کمتری برای اجرا نیاز خواهد داشت؛ این قابلیت به OEMها اجازه می‌دهد تا اوبونتو را بر روی محصولات رده پائین خود نیز ارائه نمایند. از این نظر شانس اوبونتو بالا خواهد بود زیرا در سرتاسر جهان تقاضای عظیمی برای گوشی‌های ارزان قیمت وجود دارد. خیلی از شرکت‌ها چنین گوشی‌هایی را با استفاده از اندروید و بدون فروشگاه نرم افزاری آن عرضه کرده‌اند چراکه چنین گوشی‌هایی توانایی اجرای برخی از نرم افزارهای محبوب فروشگاه اندروید را ندارند. این تولیدکنندگان در صورتی که اوبونتو بتواند گستره وسیعتری از نرم افزارها را اجرا نماید مطمئنا خواهان آن خواهند شد.

آیا اوبونتو تهدیدی برای اندروید محسوب می‌شود؟ واکنش گوگل در برابر آن چه خواهد بود؟ در زمان مناسب گوگل نیز درمی‌یابد که به چنین سیستم عاملی نیاز است. سامسونگ Tizen را دوباره زنده کرد زیرا دوست دارد تا بر روی برخی جنبه‌های نرم‌افزار و یا حداقل سیستم عرضه محتوا کنترل داشته باشند. بنابراین اگر گوگل بتواند در این پروژه مشارکت کند، برایش بهتر خواهد بود تا اینکه نتواند با اوبونتو بخوبی کنار بیاید، و یا تصمیم بگیرد که با آن به مبارزه بپردازد و آنرا شکست دهد. زیرا در جهان امروز تنها عامل ثابت، تغییر است و سرانجام روزی خواهد رسید که مردم خواهان خارج شدن کنترل همه چیز از دست گوگل شوند.

گوگل باید درک کند که وجود دو سیستم‌عامل اوبونتو و اندروید در کنار یکدیگر باعث سودرسانی به تمام اکوسیستم خواهد شد و شکستی برای هیچ‌کدام در کار نخواهد بود.

سؤال آخر

در گذشته اوبونتو به پروژه‌های بسیاری فکر کرده که بسیاری از آن‌ها شکست خورده‌اند. آن‌ها همچنین خیلی از اوقات تمرکز خود را از دست داده‌اند. اما در این مورد خاص بنظر می‌رسد کنونیکال برنامه‌ریزی این موضوع را از ابتدای معرفی Unity در سر داشته است (یکپارچه کردن همه وسایل تحت یک سیستم‌عامل با یک میزکار به نام Unity بوسیله اوبونتو).

چشم انداز اوبونتو در مورد سیستم‌عامل موبایل خود، ارائه سیستم‌عاملی زیباتر از اپل پر قدرت همچون اندروید در قالب ساختار باز و آزاد اوبونتوست. هدف آن‌ها واقعا ایجاد سیستم‌عاملی است که کاربران به آن عشق بورزند. (چیزی که iOS کاملا داراست و اندروید تا حدودی ندارد)

سؤال بزرگ این است که آیا کنونیکال توانایی انجام چنین کاری را همانگونه که قول داده است دارد یا نه؟ آیا می‌تواند این دستگاه را از نظر نرم‌افزاری به موفقیت برساند؟ آیا کنونیکال می‌توانند نرم‌افزار را به درستی توسعه دهد؟ آیا می‌تواند اوبونتو را به یک سیستم‌عامل درجه یک برای ابزارهای رده متوسط و یک سیستم‌عامل بهینه برای ابزارهای رده بالا تبدیل کند؟ آیا می‌تواند سیستم‌عامل‌های مربوط به دسکتاپ و موبایل را از هم مستقل و در عین حال مکمل یکدیگر بسازد؟ این سؤالات تنها از دیدگاه من مطرح شده‌اند، اما یک چیز مشخص است و آن اینکه مسیری که اوبونتو در پیش خواهد گرفت تعیین کننده محبوبیت و کاربرد آن خواهد بود.

نظر شما در مورد آینده سیستم‌عامل اوبونتو موبایل چیست؟

منابع: LXer و ZDNet

————-

پی‌نوشت:

OEM: Original Equipment Manufacturer (an organization that makes devices from component parts bought from other organizations).



برچسب ها : , , , , , , ,