منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

بهترین سیستم های مدیریت محتوای (CMS) متن باز

گاهی وقتا لازمه کمی از دنیای سیستم عامل ها فاصله بگیریم و موفقیت های لینوکس و جنبش نرم افزار آزاد رو در سایر زمینه ها هم مورد توجه قرار بدیم . در این صورت شاید بد نباشه سری بزنیم به حوزه سیستم های مدیریت محتوا . سیستم های مدیریت محتوا یا CMS ها (content management system) سیستم های نرم افزاری هستند که مجموعه ای از ابزارهای لازم برای نوشتن مطلب ، درج تصاویر و فایل های مولتی مدیا و به طور کلی مدیریت یک وبسایت رو در محیط اینترنت در اختیار کاربر قرار میدن و اهمیت جنبش نرم افزار آزاد در اینجاست که سرآمدترین سیستم های مدیریت محتوا متن باز هستند . در ادامه به مرور برخی از سیستم های مدیریت محتوای متن باز که بر سایر موارد برتری دارند خواهیم پرداخت .

به نظر من تلاش برای انتخاب بهترین cms متن باز مثل انتخاب بهترین کفشه اما با این حال موضوع قابل توجهی هست . تفاوت بین cms های متن باز از ویژگی های هر کدوم از اونها ناشی میشه . یکی از مهمترین آیتم هایی که باید در انتخاب سیستم مدیریت محتوای خودتون بهش توجه کنید امنیت افزونه های اون هست .
در این مقاله نظر خودم رو در مورد بهترین سیستم مدیریت محتوای بازمتن با شما به اشتراک خواهم گذاشت . فراموش نکنید که نمیشه سادگی در استفاده رو فدای امنیت کرد و یا امنیت رو فدای سادگی در استفاده . پس با توجه به اولویت های مدنظر هر فرد بهترین انتخاب میتونه متفاوت باشه .

وردپرس

wordpress-logo
بر خلاف باور عموم من معتقدم که وردپرس یک کابوس امنیتی نیست . با راه اندازی اصولی و درست و همین طور دقت در نصب افزونه میشه وردپرس رو امن ترین برنامه وب مبتنی بر پایگاه داده دونست . مسائل اصلی امنیتی وردپرس که با اونها مواجه هستیم در دو موضوع مشترک زیر خلاصه میشن :
استفاده از نسخه های قدیمی وردپرس که آسیب پذیری های اونها شناخته شده و همچنین استفاده از افزونه هایی که سایت شما رو در معرض خطر قرار میدن .
از مشکل اول با نصب نسخه های بروز به راحتی میشه اجتناب کرد اما مشکل دوم به راحتی اجتناب پذیر نیست . واقعیت اینه که اکثر مردم وردپرس رو دقیقا به همین دلیل که افزونه های زیادی در اختیارشون قرار میده و نیازشون رو به استخدام توسعه دهنده برطرف میکنه دوست دارند اما خب با دقت در انتخاب افزونه ها میتونیم تا حدود زیادی سایتمون رو ایمن نگه داریم .
اما چرا وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای فوق العاده س ؟ به هزار و یک دلیل که میشه برای نمونه به سهولت در استفاده ، یوزر فرندلی بودن اون ، فراوانی پوسته ها ، دستنامه ها و آموزش ها و همینطور انجمن های پشتیبانی به اکثر زبان ها از جمله فارسی اشاره کرد که اون رو جذاب کرده . ویژگی بزرگ وردپرس که باعث میشه هر کسی بره سمتش اینه که قابل شخصی سازی هست . سیستمی که از یک پلتفرم وبلاگ نویسی ساده به یک CMS همه چی تمام تکامل یافته . وردپرس به شما اجازه میده که یک صفحه شروع استاتیک بسازید ، یک قالب خاص رو به یک صفحه یا نوشته اختصاص بدید و همینطور به سادگی یک ساختار پیوند سفارشی بسازید . شما همه این کارها رو بدون نصب هیچ افزونه ای انجام میدین .

دروپال

dropal-development

از آسون پریدیم به سخت ! استفاده از دروپال خیلی سخت تره در حالی که تجربه بسیار امنی رو در اختیار صاحب سایت قرار میده . مثل افزونه های وردپرس ، دروپال هم ماژول هایی داره که به توسعه دهندگان با استعداد اجازه ی شخصی سازی رو برای خودشون یا مشتریانشون میده . ماژول های دروپال بیشتر شبیه چسب هستند که به توسعه دهندگان اجازه میدن نتایج مورد نظر رو ایجاد کنند .
چرا دروپال یک سیستم مدیریت محتوای فوق العاده اس؟ وابستگی دروپال به سفارشی سازی و مهارت ، توسعه دهندگانی قوی و با مهارت های بالا رو به سمت اون جذب می کنه . دروپال همچنین به لحاظ امنیتی از سیستم های مدیریت محتوای دیگه یک سر و گردن بالاتره . دروپال یک سیستم مدیریت محتوای کامله که به اندازه کافی برای هر کسی قابل شخصی سازی هست . و در نهایت اگر به قدر کافی مهارت داشته باشید تقریبا هیچ کاری وجود نداره که نشه با دروپال انجامش داد .

جوملا

joomla

برای هر کسی که بخواد در جایی حد واسط بین وردپرس به لحاظ سهولت استفاده و دروپال به لحاظ امنیت بایسته جوملا میتونه انتخاب مناسبی باشه . لازم به ذکره که جوملا یک گزینه بسیار عالی برای ساخت وب سایت برای اشخاص ، شرکت ها ، مدارس و دولت (مانند دروپال) است . جوملا نیز مانند وردپرس از افزونه های متنوع و زیادی بهره میبره با این حال پشتیبانی چند زبانه بر خلاف وردپرس در جوملا از طریق بسته های اضافی خارج از بسته نصبی اصلی ارائه میشه .
چرا جوملا یک سیستم مدیریت محتوای فوق العاده س؟ جوملا یک انتخاب عالی برای سایت های پیچیده است . بدون تمایز بین صفحات و یا نوشته و ماژول برای مدیریت مطالب نوشته شده . اگه هدف شما ایجاد یک وب سایت انجمن / شرکتی باشه ،‌ جوملا رو به عنوان یک گزینه ی جدی فراموش نکنید . یادگیری جوملا ساده تر از دروپال و در عین حال جوملا منعطف تر از وردپرس هست . ارائه ی یک وب سایت ایده آل با تعداد زیادی کاربر و همکار رو با جوملا به شما پیشنهاد می کنم .

جکیل (Jekyll)

اگه میخواید یک وبلاگ رو از ابتدا و با دانش وب خودتون راه اندازی و طراحی کنید جکیل میتونه گزینه خوبی باشه . به جرئت میشه گفت که جکیل برای کسانی که با مدل های نشانه گذاری و Github آشنا هستند بهترینه . جکیل برای تازه واردها خیلی گیج کننده است . برای فولک هایی که حساب گیت هاب دارند ، جکیل راه شسته رفته ایه برای راه اندازی یک وب سایت استاتیک .
چرا جکیل فوق العاده س؟ با استفاده از ابزار ویرایشی مثل Prose.io جکیل ثابت کرده که ابزاری قدرتمند برای وبلاگ نویسی گاه به گاه هست . نیازی به راه اندازی پایگاه داده ندارید و اگر دوست داشته باشید می تونید فضای میزبانی رایگان از گیت هاب دریافت کنید .
در حالی که جکیل قابلیت های یک سیستم مدیریت محتوای پیچیده رو نداره اما میتونه یک پلتفرم وبلاگ نویسی مناسب و معقول باشه . یکی از شسته رفته ترین جنبه های جکیل علاوه بر عدم استفاده از پایگاه داده ، استفاده از زبان های نشانه گذاری به جای ویرایشگر متن هست .

سیستم های مدیریت محتوای دیگر

چهار سیستم مدیریت محتوایی که در بالا معرفی شدند صرفا نمونه هایی از موارد در دسترس بودند و این به این معنی نیست که سیستم های مدیریت محتوای دیگه ای وجود ندارند و یا سایر CMS ها بد هستند بلکه از نظر من این چهار مورد مناسب تر هستند در حالی که ممکنه هر کس دیگه نظر دیگه ای داشته باشه .

شما چی فکر می کنید ؟ شما کدوم سیستم مدیریت محتوا رو ترجیح میدید؟ خوشحال میشیم نظراتتون رو در مورد CMS های عنوان شده و یا هر CMS دیگه ای که استفاده می کنید با کاربران اوبونتو نیوز در میون بذارید .

ترجمه ای آزاد همراه با پاره ای نظرات شخصی از این منبع



برچسب ها : , , , , , , ,