منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

ظاهر Elementary را به KDE خود بیاورید!

چند وقت پیش در مطلب بررسی Rosa اشاره کردم که در این توزیع از یک قالب GTK + برای KDE استفاده‌شده که ظاهری ناهماهنگ و ناهمگون به برنامه‌های KDE بخشیده است. بااین‌وجود علاقه‌ی زیادی داشتم تا محیط KDE را که از قالب Oxygen بهره می برد را همانند توزیع Elementary که Rosa از آن الهام گرفته کنم.

KElementary-Theme0-1

برای این کار می‌توانستم به‌راحتی از قالب استفاده‌شده در Rosa استفاده کنم بااین‌وجود برای اینکه قالب GTK+ اصلاً ظاهر مناسبی در KDE ندارد دست‌به‌کار شدم و باکمی کلنجار رفتن با QtCurve یک قالب تقریباً مشابه با Elementary ایجاد کردم.

ولی در قسمت عنوان حاشیه‌ی پنجره‌ها، Qt-Curve به‌شدت محدود است به شکلی که با انجام تنظیمات مختلف نتوانستم به گزینه‌ی دلخواه دست پیدا کنم. بنابراین دست‌به‌کار شدم و با تغییر قالب Windows-Decoration موجود در Rosa و ترکیب آن با Elementary luna Aurorae دو عدد قالب متفاوت ایجاد کردم. که یکی شبیه Rosa است و دیگری تقریباً مشابه Elementary است.

KElementary-Theme0-2

برنامه‌های GTK2 نیز ظاهری زیبا در QtCurve ندارند (نظر شخصی) و باوجودآنکه QtCurve برای GTK2 نسخه‌ای را داراست، از یک قالب GTK+ استفاده کرده‌ام. برنامه‌های GTK3 نیز توسط QtCurve پشتیبانی نمی‌شوند که برای این برنامه‌ها نیز از قالب GTK3 استفاده کرده‌ام.

به این شکل که قالب Elementary را دانلود نموده و با تغییر نام به KElementary برای استفاده قرار داده‌ام.

نحوه ی استفاده:

برای نصب آن باید ابتدا باید Engine های مناسب برای قالب Elementary را نصب کنید. gtk-engine-murrine, gtk-engine-unico, gtk-engines این Engine ها در هر توزیع متفاوت‌اند ولی اگر در مدیر بسته‌های نرم‌افزار توزیع خود بگردید آن‌ها را خواهید یافت.

در توزیع آرچ دستورات زیر را اجرا کنید:

sudo pacman -S gtk-engine-murrine gtk-engine-unico gtk-engines

همچنین نیاز به یک انتخاب‌گر قالب GTK دارید که بهترین گزینه برای کاربران آرچ، kde-gtk-config است. درهرحال گزینه‌ی مناسب را برای انتخاب قالب GTK نصب نمایید.

به صفحه‌ی این قالب در KDE-Look رفته و از طریق لینک KElementary 4.6 فایل فشرده را دانلود نمایید.

دانلود KElementary 4.6

در فایل فشرده پوشه‌ای بانام KElementary هست که آن ار در پوشه‌ی /usr/share/themes کپی کنید.

sudo cp -r ./KElementary /usr/share/themes/

سپس با استفاده از نرم‌افزاری که برای تغییر قالب GTK دارید، قالب GTK را تغییر دهید.

نکته: البته‌ نسخه‌ی آزمایشی QtCurve Gtk3 را می توانید از این لینک دریافت و کامپایل نمایید.

دو پوشه‌ی KElementary-Decoration و Kelemntary-Rosa را هم در پوشه‌ی مربوطه کپی کنید.

sudo cp ~/.kde4/share/apps/aurorae/themes/

بعد از کپی می‌توانید هرکدام را که خواستید از SystemSettings انتخاب کنید.

KElementary-Theme0-3

 

سپس QtCurve را نصب‌کرده و با استفاده قالب QtCurve داخل پوشه را نیز که بانام KElementary.qtcurve است را نیز نصب کنید. روش نصب آن به این شکل است که اگر QtCurve به‌درستی نصب باشد و QtCurve را در قسمت Application Apperance انتخاب کنید با کلید بر روی Config و انتخاب گزینه‌ی Import در پنجره‌ی بازشده فایل را وارد برنامه کنید و سپس بر روی کلید OK کلید کنید.

KElementary-Theme0-4

سپس اگر می‌خواهید آیکون‌های شما نیز همانند توزیع Rosa و Elementary شود می‌توانید از آیکون‌هایی که از این توزیع به‌صورت میکس شده ساخته‌ام استفاده کنید. برای استفاده از آن می‌توانید به این صفحه رفته و اقدام به دانلود آن نمایید.

دانلود آیکن

همچنین قالب‌های KSplash و KDM نیز برای هماهنگی بیشتر اجزای میز کار در نظر گرفته‌شده است که می‌توانید در همان صفحه‌ی دانلود قالب دانلود نمایید.

پی نوشت:

خواندن این مقاله را نیز برای درک بیشتر شخصی سازی های KDE پیشنهاد می کنم.

1 دیدگاه برای این نوشته:

  1. مجتبی:
    ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ ممنون که واسه کارتون راهنما نوشتید

ارسال نظر سریع



برچسب ها : , , , , , , ,