منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

نظرات من راجع به آینده لینوکس اف ام

دیشب محمود جان  یکی از دوستان خوب فعال در جامعه متن باز ایران ،  رادیوی جدیدی رو برای جامعه طرفدار فلسفه آزاد / متن باز به نام آزاد باند معرفی کرد.

بعد از اون، شباهت های آزاد باند و لینوکس اف ام  باعث شروع یکسری بحث ها در جاهای مختلف بویژه آیدنتیکا شد .

من هم احساس کردم لازمه نظراته خودمو به عنوان راهبر سابق لینوکس اف ام بنویسم، باشد که برای جامعه متن بازمون مفید واقع شه.

در اینکه لینوکس اف ام در کماست و شاید هم مرده شکی نیست اما به نظر من لینوکس اف ام یکی از میراث ارزشمنده جامعه متن باز ایران در چند سال اخیره.

فقط با رفتن به صفحه فعلی linuxfm.com میتونید آرشیو زحمات یک و نیم ساله قشری از جامعه متن باز ایرانو ببینید که با صرف وقت و انرژی و هزینه و با عشق تمام بدون هیچ چشم داشتی ۴۴ برنامه رادیویی رو ایجاد کردن.

لینوکس اف ام برای اولین بار تکنولوژی هایی مثل پادکست و پخش استریمو ارتباطات real time  رو وارد فضای تبلیغی جامعه متن باز ایران کردو این جزو افتخاراتش برای همیشه خواهد بود اما با مشکلات بسیار زیادی هم رو برو شد .

به خاطر نبود یک الگوی منطبق با فضای جامعه ما ۳ بار روش خودش رو عوض کرد به امید دست یافتن به یک الگوی پایدار که متاسفانه در آخر هم به اون نرسید.

لینوکس اف ام نتونست نسبت بین ریزش اعضا و ورود اعضای جدیدو  ایجاد کنه و کم کم قوای خودشو از دست داد.

و حالا من به عنوان اولین کسی که ایدشو مطرح کرد و آخرین کسی که اونو ترک کرد برای خودم هیچ حقی قائل نیستم جز یک احساس پدرانه برای لینوکس اف ام و بر طبق همین احساس میگم که به نظرم جامعه متن باز باید قدر انرژی که صرف ایجاد برندLinuxFM شده رو بدونه و اون برای حفظ اون تلاش کنه.

در اینجا چند شبه و پیشنهاد هست که دوست دارم بنویسم.

احساس میکنم در بعضی از مراحل زندگی اون رادیو، بعضی از دوستان احساس کردن یک مافیا یا یک گروه خاص اونو انحصاری کردن که تصور اشتباهی چون بار ها اعلام کردم هر کسی که بخواد هر گوشه ایشو به دست بگیره با کمال میل پذیرفته خواهد شد کما اینکه مدتی لینوکس اف ام دست بچه های گیلان لاگ بود.

پیشنهاد  یک :

با اینکه بار ها مطرح شده اما همین الان هم اگرفرد شناخنه شده ای از جامعه متن باز بخواد کلا لینوکس اف ام رو در اختیار بگیره و اونو بر اساس نظرات خودش سازماندهی مجدد بکنه دستش بازه، شاید بخواد حتا دامنه و هاست لینوکس اف هم به صورت کامل به اون منتقل شه که از نظر من که فعلا مالک اونهام مشکلی نیست و به اون شخص برای رفع هر گونه شبه مالکیت منتقل خواهم کرد .

دوست دارم در مورد یک مسئله دیگه هم اینجا بنویسم و اون امکان وجود و سالم زیسن چند پروژه همگون در یک جامعس .

بر اساس تجاربی که در این چند سال تو لاگ ، همایش کشوری و رادیو پیدا کردم به این نتیجه رسیدم که بر فرض مثال وقتی تو جامعه میتونه دو توزیع لینوکس به معنای واقعی کلمه باشه که جامعه پتانسیل و کشش لازمو داشته باشه .

شاید اشتباه کنم اما در زمینه ی مورد بحثمون این پتانسیلو نمیبینم.

پیشنهاد دوم :

درک میکنم که دوستان برای ایجاد یک روح تازه بخوان با یک نام جدید شروع به کار کنن گرچه  این امکان بود و هست که کاملا سکان هدایت  لینوکس اف امو در دست بگیرن.

بهر حای پیشنهاد میکنم آرشیو ماهانه خودشون رو بر روی بستر لینوکس اف ام انتقال بدن تا با این کار برند لینوکس اف ام هم حفظ بشه و البته تا جایی که فعلا میشه فهمید حرکت های جدید هم فعلا بر مبنای پادکسته پس میشه باز هم بر روی بستر های فراهم شده در لینوکس اف ام، پخش استریم رو داشت .

 

در نهایت تمام این نوشته ها جنبه درد دل و پیشنهاد داره و انتظار خاصی از کسی نمیره.

مهم ترین عامل بقای یک پروژه مثل لینوکس اف ام حمایت جامعش از اونه که مدتهاست این حمایت کم رنگ شده ، خود من هم به هیچ عنوان، به درد احیای اون به خاطر شرایط فعلی زندگیم ( ترم آخر،سربازی،کار ) نمیخورم.

از اینکه حوصله کردید و تا آخرش خوندین ممنونم :)

 



برچسب ها : ,