منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

ویندوز ۱۰ یا جاسوس مایکروسافت؟

متاسفانه نمیخواستم این مقاله هدف‌دار و با جهت‌گیری و حمله به ویندوز ۱۰ مایکروسافت شروع بشه  ولی جهت‌گیری ها و بی‌اطلاعی‌ها و حمله به جایگاه نرم افزارهای آزاد و فلسفه آزادی توسط افرادی در سایت های به ظاهر تکنولوژی باعث شد بسیار دلخور بشم و یه جوابیه برای این دست از افراد ارائه کنم.

اینکه یک تعداد کاربر مبتدی و کم سواد آی تی، میان و بنیاد نرم افزارهای آزاد رو مسخره میکنن و با لفظ بنیاد مستضعفان شروع به ترول ورزی میکنن، دارن شخصیت و منش خودشون رو نشون میدن و این کاربران حتی زحمت یه جستجو در دنیای مجازی رو هم به خودشون ندادن و با نبود درک کامل از فلسفه آزادی شروع به ناسزا گفتن کردن!
حتی خیلی‌ها با احساسات و بی منطق جواب هایی میدن که واقعا به دور از شخصیت یک انسان متمدن هست!
ما با سند و مدرک و تمام موشکافی های ریز و درشتی که انجام میدیم به نقاط ضعف یک سیستم عامل کد بسته اشاره میکنیم و حتی مایکروسافت خیلی از امکانات رو از ترس کاربران لینوکسی اضافه میکنه!
خیلی از باگ های ویندوز توسط لینوکسی ها گزارش میشه!
اغلب سرورهای خوده مایکروسافت روی لینوکسه!

Dedicated-Linux-Server-Hosting

اگه سرورهای لینوکسی نبود یا حتی اگه از کار بیوفتن مطمئن باشین کل اینترنت دنیا از کار میوفته و اگه همین سرورهای لینوکسی نبودن باید حق اشتراک ماهیانه اینترنت رو چندین برابر پرداخت میکردیم!
و حتی عده‌ای بدون درک و تحقیق میگن بنیاد نرم افزارهای آزاد هم یه شرکته تجاریه! در حالی که متشکل از تک تک کاربران جامعه لینوکسه و به نظر تک‌تک کاربران ارزش قائل هست و یک سازمان ناسودبر هست!

خوب شاید بگیم این بحث دیگه منسوخ شده و مقایسه دو سیستم عامل دیگر خواهانی ندارد، اما اینطور نیست و هر دو سیستم عامل باز طرفدارن دو آتیشه خودشونو دارن و این آتیش بین این طرفداران هرگز خاموش نخواهد شد.

اون چیزی که مسلم هست اینه که اکثر گنو/لینوکس کاران قرار نیست هکر یا توسعه دهنده باشن و در بینشون کاربران عادی و آماتور هم وجود داره و در حال اضافه شدن کاربران زیادی در چند سال اخیر بوده‌ایم.

اکثر گنو/لینوکسی ها در بحث هایی که انجام میدن چون قبلا از ویندوز استفاده می‌کردن یا حتی بعضی ها دو سیستم عامله کار میکنن، متوجه این تغییرات هستن و در بیشتر بحث هایی که میشه به دلیل عدم آشنایی کاربران ویندوز با لینوکس و اینکه تجربه کاری مستقیم نداشتن، بحث ها کورکورانه و بدون منطق جواب داده میشه و بیشتر به جای رسیدن به یه نقطه مشترک، بحث بی نتیجه و پر از دلخوری میشه.

ما از این سایت اعلام میداریم که ما خواهان استفاده از یک سیستم عامل آزاد و متن باز هستیم و کاربران مایکروسافتی رو هم دعوت میکنیم که حداقل یه فرصت تست کردن به خودشون بدن و متوجه خوبی های این سیستم عامل بشن.

2000px-Opensource.svg

گنو لینوکس یه سیستم عامل تحت ترمینال نیست و بیشتر امکانات جدید ویندوز مشتق شده و حتی کپی شده از دنیای گنو لینوکسه!

ویندوز ۱۰ یک شکست عمیق بین ویندوز ۸ و ویندوز ۷ هست! به جز کورتنا و مرورگر به ظاهر جدیدش چه چیز جدیدی برای کاربرانش داره؟ حتی یه مجموعه اداری آفیس پیش‌فرض مناسب هم رو سیستم عاملش ارائه نمیده!

Screenshot (29)

کاشی‌ها جای خودشونو به منوی استارت سابق در ویندوز هفت دادن و این عمل باعث کندی در بخش استارت شده و ظاهر شلوغ و یک دستی رو تحویل کاربر نمیده!

شتاب‌زدگی بیش از حد مایکروسافت در ارائه این نسخه کاملا در ناهماهنگی هاش معلومه! یا شاید هم یه تعدیل نیرو و قرار دادن نیروهای جدید برای درست کار‌کردن متخصصان برای مایکروسافت لازم باشه!

در همین تصویر بالا رابط استارت جدید به سه رنگ مختلف در اومده که اصلا ترکیب رنگ بندی مناسب رو نداره و کاملا هر کدوم ساز خودشونو میزنن!

استارت یک رنگ داره، سرچ کورتنا یک رنگ و باقی پنل یک رنگ دیگه!

یک زمانی این جهش رو یونیتی هم داشت که با انتقادات فراوانی روبرو شد ولی کنونیکال به جای برگشت به گنوم اومد یونیتی رو بهینه کرد و تا جایی که الان به یکی از بهترین توزیع های لینوکسی تبدیل شده و راحت‌ترین و شیک‌ترین میز کار رو داره.

ویندوز نمیتونه رولینگ ریلیز باشه و هر سری باید ساختارش تغییر بکنه تا از شر ویروس‌ها و باگ‌های قبلیش خلاص شه وگرنه خوده سیستم عامل ۷ چه مشکلی داشت؟ میتونست مثل توزیع های لینوکسی بسته ها و افزونه های لازم رو بیرون بده و کم کم این تغییرات رو میداد که هم کمتر خطا کنه و هم کاربرها براش آزمون و خطا نباشن! خطاهایی که در ویندوز ۸ و ۸.۱ با اجرای برنامه ها و توقف اونها شاهد بودیم (close program) هنوز از خاطر خیلی ها پاک نشده!

یکی از خصیصه هایی که ویندوز تا الان یدک کشیده خاصیت ریستارت در نصب اغلب برنامه ها هست و یا آپدیت ها و نصب درایورها!

اگه به گذشته برگردیم میبینیم که به جز آپدیت کرنل در لینوکس نیازی به ریستارت نبود و با بهینه سازی هایی که در کرنل ۴ انجام شده حتی آپدیت کرنل در لینوکس هم دیگه نیازی به این خصیصه بد نداره! یعنی دیگه ریستارت در لینوکس مفهومی نداره! اما ویندوز ۱۰ با این همه ادعای هماهنگی و بهینه سازی و همگرایی ببینیم چی شده:

نصب ویندوز= چندین بار ریستارت

نصب درایورها= ریستارت

نصب آپدیت ها= ریستارت

نصب برنامه= ریستارت

آیا هنوز دیگه مایکروسافت یاد نگرفته که یک گیک اصلا دوست نداره دستگاهی که از اون استفاده میکنه دم به دم خاموش بشه؟ حتی مواقعی این خاموش شدن ها بلاجبار بوده و فرصت ذخیره سازی سندها هم ممکن نیست!

حالا تفاوت در حجم های نسخه ۳۲ بیت و ۶۴ بیت ویندوز هم نکته عجیبیه واقعا! اونم در حد ۱ گیگ اضافی، در حالی که در اوبونتو تفاوت آشکاری بین نسخه های معماری ۳۲ و ۶۴ بیت وجود ندارد.

نکاتی که با دوستان بررسی و به آن رسیدیم تک تک برای تان اینجا نقل کرده ایم امیدواریم که اطلاع رسانی بشه و همه این قضایا رو بفهمند:

۱- بوت سریع ویندوزه که با Hibernate کردن رایانه و فریب شخص استفاده کننده میخواد بگه که همه چی سریع بالا میاد و ویندوز ۱۰ سریع تر هست! اگه این امکان رو خاموش کنین خواهید دید که آنچنان هم سریع نیست!

۲- با اینکه نسخه رایگان هست (برای کسانی که نسخه اورجینال هفت یا هشت رو دارن!) ولی برای کسانی که میخوان تست کنن تا وقتی که اکتیو نشه امکان تغییر بک گراند و اضافه کردن آیکون به دسکتاپ موجود نیست و محدودیت داره!

۳- محدودیت سایز منوی استارت هم ممکنه برا خیلی ها اذیت کننده باشه، الان خوده داشبورد یونیتی در حالت مینیمال و فول اسکرین قرار داره و در حالت فول اسکرین نتایج بیشتری رو پوشش میده و حتی در KDE ‌هم این قابلیت تا فول اسکرین شدن وجود دارد.

۴- در سیستم های ضعیف با بزرگتر کردن سایز منوی استارت سیستم دچار لگ می‌شود.

۵- رابط فلت اصلا عمق نداره و بدون هیچ سایه ای مثل بختک روی کاشی ها میوفته.

Screenshot (5)

۶- نصب خیلی طولانی. در حدود ۴۰ دقیقه. روی سیستمی با همون مشخصات، نصب یه توزیع لینوکسی در کمتر از ۱۰ دقیقه!

۷- تکراری بودن طراحی محیط نصاب. (اهمیت ندادن به جزئیات)

۸- مخفی کردن عملیات نصب و اپدیت از کاربر. نداشتن گزینه های Skip و امثالهم.

۹- جاسوسی کردن از اطلاعات کاربر به دلیل ناآگاهی خود کاربر از قوانین خونده نشده! تنظیمات پیشفرض بدترین تنظیمات هستن. حتما باید Customize انتخاب شود. برای احترام به حق کاربر.

۱۰- ضعف در مدیریت پنجره های فعال و غیرفعال موقع کار با منوی استارت.

۱۱- عدم کارایی مفید پنل های جدید طراحی شده. مثل پنل نتورک و ولوم و …

۱۲- ایده برداری نوتیفیکیشن سنتر از مک و پلاسما. (ظاهر از مک، کاربرد از پلاسما)

۱۳- جلوگیری از اکثر تنظیمات به دلیل اکتیو نبودن. ویندوزهای قبلی از این نظر خیلی بهتر بودند.

۱۴- بهینه نبودن میزکار و دسکتاپ برای مانیتورهای سایز متوسط و قدیمی. فقط بهینه بودن با مانیتورهای عریض بالای ۱۰۸۰p 

۱۵- عدم دانلود از استور بدون داشتن اکانت = انحصار و محدود کردن کاربر و همچنین اجبار به استفاده از سرویس هایی که کاربر نیازی نداشته.

۱۶- ایده برداری از قابلیت های اوبونتوتاچ برای ریسایز کردن پنجره های برنامه های تحت مترو.

۱۷- استفاده ی بیش از حد و غیرطبیعی از منابع سخت افزاری. حداقل ۶۰ درصد سنگین تر از توزیع های مدرن لینوکسی.

۱۸- wifi sense  که رمز شبکه wifi  رو به اشتراک میزاره اونم بدون اطلاع کاربر؟ به نظر عجیب نیست!؟ اصلا چه دلیلی داره مایکروسافت رمز عبور وای فای ما رو بدونه و هم اینکه به اشتراک بزاره! واقعا برای این قشر از کاربران که بی چون و چرا و بی سند و مدرک از گنو/لینوکس بد میگن تعجب میکنم. با وضعیت لاک پشتی اینترنت در ایران حساب کنین رایانه هر شخص یه اشتراک فایل FTP حساب میشه برا مایکروسافت! به نظر این جاه‌طلبی مایکرو ریشه در کنترل کامل کاربر نداره و حریم خصوصی و آزادی کاربر واقعا زیر سوال نیست!

واقعا از یه غول به ظاهر نرم افزاری (جاسوسی) باید هم این انتظار رو داشت چون داره کاربر رو آنالیز میکنه و به جای خلق یه سیستم خوب داره یه سیستم کنترلی جمع میکنه!

واقعا یه ویندوز سنگین تر از اوبونتو هست؟ پشت این ظاهر سبک چرا این همه حجم نهفته!

تغییراتی که ویندوز ده نسبت به ویندوز هفت داشته قابل تحسین هست ولی یک کار پر از باگ و ایراده که فقط دو سه نسخه بعدش میتونه اشکالاتش رو بر طرف کنه هر چند که از روز انتشار فقط ایراداتش داره نمود پیدا میکنه تا چیزهای خوبی که واقعا نداره!

ویندوز هشت در کل یه پوسته کپی برداری شده از سیستم عامل های گنو/لینوکس و مک هست که خوب و به جا پیاده سازی نشده و جای کار داره حالا حالاها و ما شاهد تغییرات اساسی در این سیستم عامل نبودیم. حداقل انتظار داشتیم باگ ماشین حسابش رو حل میکرد و هزاران اشکالات دیگر که فرصت نوشتن میخواهد.

ویندوز هر چقدر هم شاخ بشه و هر چه قدر هم قدرت بگیره در دید بعضی از کاربران گنو/لینوکسی به گرد بش و ترمینال نمیرسه.

نصب این نرم افزار جاسوسی رو به هیچ وجه به دوستان توصیه نمیکنم.

موفق باشید.

 (با تشکر از دوست خوبم رسول بابت تصاویر و بررسی ها)



برچسب ها :