منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

چرا مایکروسافت سورس کد وُرد و MS-DOS را منتشر کرده؟

نوشته شده توسط آیدین ثابتیان.

خلاصه: سورس کد MS-DOS 1.1 و ۲.۱ و همینطور وُرد برای Windows 1a تحت کنترل پروانه‌های نرم‌افزاری سفت و سخت منتشر شده است. مایکروسافت چه قصدی از این کار دارد؟

با اینکه وقتی تصمیم گرفتند سورس کد این برنامه‌ها را منتشر کنند من در اطاق فکر مایکروسافت نبودم، به نظرم جالب خواهد بود بدانیم این انتشار با چه انگیزه‌ای انجام شده است. انتشار این کدها در توافقی با موزهٔ تاریخ کامپیوتر انجام شده‌است.

آیا اکنون MS-DOS 1.1/2.0 و وُرد برای ویندوز ۱a متن‌باز هستند؟

با اینکه بعضی‌ها در صنعت نرم‌افزار این اقدام مایکروسافت را متن‌باز کردن MS-DOS  و Word دانسته‌اند، قضیه چیز دیگری است. مایکروسافت سورس کد این محصولات باستانی را تحت پروانه‌ای منتشر کرده که فقط اجازه می‌دهد «برای تحقیقات غیرتجاری، آزمایشی و مقاصد آموزشی» از کد استفاده شود. این پروانه توزیع و استفاده از این کد را محدود کرده و نمی‌شود از آن در برنامهٔ کامپیوتری دیگری استفاده کرد. این پروانه حتی تا جایی پیش می‌رود که تنها اجازه می‌دهد ۵۰ خط از کد آن در آثار دیگر استفاده و نقل قول شود. این به هیچ وجه  باز نیست!

 

چرا حالا؟

من معتقدم که دلایل متعددی برای این حرکت مایکروسافت وجود دارد، از جمله:

  • دست‌اندرکاران موزهٔ تاریخ کامپیوتر مایکروسافت را متقاعد کردند که این کد بخش مهمی از تاریخ بازار فناوری اطلاعات است و باید حفظ شود. MS-DOS و وُرد برای ویندوز در بایگانی موزه جایشان در کنار Apple II DOS, IBM APL, Apple MacPaint, QuickDraw و Adobe Photoshop است.
  • مایکروسافت دوست دارد چهرهٔ بازی از خود نشان دهد ولی با همهٔ این‌ها دودستی به مالکیت معنویش چسبیده است. به نظر می‌رسد که این حرکت مایکروسافت کار خودش را کرد. فقط کافی است ببینید که چه تعدادی در صنعت نرم‌افزار حرف از «متن‌باز» شدن MS-DOS و وُرد توسط مایکروسافت می‌زنند.

مایکروسافت می‌ترسد که نسل بعدیِ توسعه‌دهندگانْ را به سکوهای متن‌بازی مثل لینوکس و اندروید ببازد. موسسه‌های آکادمیک تحت فشار کاهش هزینه‌ها، توجه بسیار زیادی را معطوف به استفاده از محصولات متن‌باز به عنوان پایهٔ مواد درسی علوم کامپیوتر کرده‌اند.

آیا با این حرکتْ مایکروسافت به خواستهٔ خود می‌رسد؟

مدل نرم‌افزاری مشتری‌محور مایکروسافت در بازار تحت حملهٔ رقبا است. گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر ابزارها دارند سلطهٔ مایکروسافت را تحلیل می‌برند. مایکروسافت هر آنچه در توان دارد انجام می‌دهد تا نگاه مردم به خود و محصولاتش را تغییر دهد، به این امید که با این کار مصرف‌کنندگان گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های مبتنی بر لینوکس و یونیکس را به سوی خود جذب کند. این شرکت مجبور است اذعان کند که مشتریانش از ابزارها و نرم‌افزارهای متفرقه و غیر مایکروسافتی استفاده می کنند. مثلاً کاربران آیپد که از آفیس مایکروسافت  استفاده می‌کنند.از دیدگاهِ روابط عمومی مایکروسافت به نظر می‌رسد که این حرکت از موفقیت اولیه برخوردار بوده چون بسیاری از رسانه‌ها معتقدند که مایکروسافت ام‌اس‌داس و ورد را متن‌باز کرده است با اینکه حقیقت خلاف این است! باید بیشتر صبر کنیم تا ببینیم که آیا این حرکت آیا واقعاً تاثیر مثبتی می‌گذارد یا خیر.از نقطه نظر بلندمدت‌تر به نظر نمی‌رسد که این کار مایکروسافت اصلاً تاثیری بر موسسات آکادمیکی بگذارد که به دنبال کاهش هزینه‌ها هستند. سیستم عامل‌های متن‌باز لینوکس و یونیکس امروزه بسیار مدرن هستند و در بسی مکان‌های بیشتری نسبت به دههٔ ۱۹۸۰ از آن‌ها استفاده می‌شود. به طور روزافزونی شرکت‌های بیشتری به دنبال استخدام دانشجویان متخصص لینوکس و یونیکس هستند که در موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها لینوکس به آن‌ها تدریس شده‌است. این حرکت مایکروسافت بعید است بتواند تاثیری بر روی مواد درسی این موسسات و دانشگاه‌ها بگذارد.

ترجمه از: AzadRahkar.org

نوشته چرا مایکروسافت سورس کد وُرد و MS-DOS را منتشر کرده؟ اولین بار در لینوکس سیزن , آموزش گنو / لینوکس پدیدار شد.



برچسب ها :