منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

کانونیکال و پیوستن به Khronos Group، برای پشتیبانی بهتر از درایورها

سلام بر خوانندگان عزیز لینوکس ریویو، همان‌طور که می‌دانید شرکت ردهت و کانونیکال کار خود را برای ایجاد Wayland و Mir برای جایگزینی X.Org شروع کرده‌اند و تقریباً به‌جاهای خوبی هم رسیده‌اند. در حال حاضر هیچ‌کدام از این دو Display Server ها به‌صورت عمومی در توزیع‌های گنو/لینوکس مورداستفاده قرار نگرفته‌اند.

mir2

بااین‌حال اوبونتو Mir را بر روی Ubuntu Next Image قرار داده است و Wayland نیز در مخازن فدورا قرار دارد بااین‌وجود که به‌طور پیش‌فرض استفاده نمی‌شود. ابتدا کانونیکال قصد داشت تا Wayland را برای اوبونتو در نظر گیرد که به دلیل مشکلات در سفارشی کردن Wayland و مشارکت در توسعه‌ی آن دست به ایجاد Mir زد.

wayland

اخیراً اوبونتو وارد اتحاد با Khronos Group شده است تا به ارتقاء Mir و پشتیبانی از Driver های مختلف بپردازد. در حال حاضر دو Display Server دارای مشکلی مشابه هستند و آن‌هم پشتیبانی نکردن درایورهای انحصاری از آنان است که فقط می‌توان از درایورهای متن‌باز بهره جست.

به این شکل و با وارد شدن کانونیکال در Khronos Group باید شاهد بهبود قابل‌توجه Mir و بهبود پشتیبانی از OpenGL و.. نیز باشیم. جدیدترین نسخه‌ی Mir نسخه‌ی Mir 0.7.0 است.

منابع: + +

ارسال نظر سریع



برچسب ها : , ,