منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

فلش‌کارت‌ها در لینوکس

فلش‌کارت چیست؟

یک ست فلش‌کارت تعدادی ازکارت‌هاییست که حاوی اطلاعاتی مانند کلمات یا اعداد در یک یا دو طرف خود است و در تمرین‌های کلاسی یا مطالعات شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک طرف سوال را می‌نویسید و طرف دیگر جواب. این فلش کارت‌ها می‌تواند در بر دارندهٔ لغات، فرمول‌ها یا هر موضوعی که قابلیت یادگیری به صورت سوال و جوابی را دارد باشد. کار اصلی فلش‌کارت‌ها تکرار سوال و جواب‌ها و در نتیجه ارسال‌ آن‌ها به حافظه بلند مدت شما و به خاطر آوری راحت‌تر آن‌هاست.
در مجموع روش تکرار بهترین راه برای انتقال اطلاعات به حافظهٔ بلند مدت و عدم فراموشی آن‌ها به حساب می‌آید. ابینگ هاوس روش مرور را برای تثبیت کردن آن در حافظهٔ بلندمدّت پیشنهاد می‌کند، و اسکینر با یک تیر هر دو نشان را می‌زند. این دانشمند می‌گوید “اگر چه ممکن است یک درس که از مطالب زیادی تشکیل شده را به طور ناقص (مثلاً ۷۰٪) یاد بگیریم، اما یک مطلب (مثلاً معنی یک لغت) را ممکن نیست ناقص(مثلاً ۷۰٪) یاد بگیریم. یا کامل(یعنی ۱۰۰٪) یاد می‌گیریم، یا اصلاً یاد نمی‌گیریم(یعنی ۰٪) پس یک لغت لازم است دائم تکرار شود تا به حافظهٔ بلندمدت منتقل شود. (از ویکی)

اکنون سوال این است که آیا می‌توانیم از فلش‌کارت‌های مجازی برای یادگیری با کامپیوتر یا موبایل استفاده کنیم؟ پاسخ به این سوال “بله” است.
برنامه‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که ما در ادامه به دو نمونهٔ آن‌ها اشاره می‌کنیم (تمرکز اصلی این آموزش بر روی برنامهٔ KWordQuiz می‌باشد):

KWordQuiz

این برنامه یکی از ابزارهای آموزشی مجموعهٔ بزرگ KDE SC می‌باشد که همراه با این دسکتاپ ارائه می‌شود. KWordQuiz امکانات مکفی را برای افرادی که می‌خواهند برای یادگیری از فلش‌کارت‌ها استفاده کنند در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. فلش‌کارت‌های ساخته شده با آن با فرمت kvtml ذخیره می‌شوند و به راحتی قابل ویرایش هستند. امکان اضافه کردن تصویر و یا صدا به فلش‌کارت‌ها نیز وجود دارد.
Modeهای مختلف در این نرم‌افزار قابلیت‌های جالبی را در اختیار دانش‌آموز قرار می‌دهد. شما از طریق Mode می‌توانید ترتیب پرسش برنامه را تعیین کنید و روش‌های مختلف را برای یادگیری مورد استفاده قرار دهید. همانگونه که در تصویر نیز نمایان است حالت‌ها به ترتیب عبارتند از:
۱- ستون اول (روی برگ) را به عنوان سوال خواهید دید و سپس با زدن جواب ستون دوم (پشت برگ) را مشاهده خواهید کرد. در این حالت فلش‌کارت‌ها به ترتیب ظاهر می‌شوند.
۴- ستون دوم (پشت برگ) را به عنوان سوال خواهید دید و سپس با زدن جواب ستون اول (روی برگ) را مشاهده خواهید کرد. در این حالت فلش‌کارت‌ها به ترتیب ظاهر می‌شوند.
۳- ستون اول (روی برگ) را به عنوان سوال خواهید دید و سپس با زدن جواب ستون دوم (پشت برگ) را مشاهده خواهید کرد. در این حالت فلش‌کارت‌ها به ترتیب ظاهر نمی‌شوند.
۴- ستون دوم (پشت برگ) را به عنوان سوال خواهید دید و سپس با زدن جواب ستون اول (روی برگ) را مشاهده خواهید کرد. در این حالت فلش‌کارت‌ها به ترتیب ظاهر نمی‌شوند.
۵- در این حالت ترتیبی وجود ندارد و شما ممکن است در ابتدا پشت یا روی فلش کارت نا مشخص (بدون ترتیب خاص) را ببینید.

\"KWordQuiz-Mode\"

و اما کار برنامه به نمایش فلش‌کارت‌ها ختم نمی‌شود. شما می‌توانید در حالت پرسش از سه روش مختلف بهره ببرید. حالت اول Flashcard، حالت دوم Multiple Choice و حالت آخر هم Question & Answer است.

\"KWordQuiz-S\"

۱- Flashcard: در این روش فلش کارت‌ها به صورت پشت و رو در اختیار شما قرار داده می‌شود، با توجه به Mode انتخابی پرسش یا پاسخ به شما نشان داده خواهد شد و این شمائید که باید آن روی فلش کارت را حدس بزنید.

\"KWordQuiz-FlashCard\"

گزینه‌هایی که در ستون سمت راستِ این روش در دسترس شما می‌باشد به این شرح است:

  • Check: که آن سوی فلش کارت را به شما نشان می‌دهد.
  • I Know: به این معنی که آن‌روی فلش کارت را می‌دانید.
  • I Do not Know: به این معنی که آن‌روی فلش کارت را نمی‌دانید.
  • Hint: اشارهٔ جزئی.
  • Play Audio: پخش صدای فلش کارت در صورت مجهز بودن آن به صدا.
  • Restart: کار تمرین را از اول شروع می‌کند.
  • Repeat Errors: این دکمه کلماتی را که با I Do not Know مارک شده‌اند را مجددا می‌پرسد.

\"KWordQuiz-Options\"

۲- Multiple Choice: در این روش با توجه به Mode انتخابی شما سوالات به صورت چند گزینه‌ای از شما پرسیده می‌شود.

\"KWordQuiz-Multiple

ستون سمت راست مانند ستون سمت راست در روش Flashcard عمل می‌کند.

۳- Question & Answer: این روش کمی سخت است و برای تقویت املای شما مخصوصا در فلش‌کارت‌های زبان بسیار مناسب می‌باشد؛ به این صورت که ابتدا با توجه به Mode انتخابی از شما سوال می‌پرسد سپس از شما می‌خواهد که با صفحه کلید جواب مورد نظر را تایپ کنید.

\"KWordQuiz-Question

ستون سمت راست مانند ستون سمت راست در روش Flashcard عمل می‌کند.

چگونه فلش کارت بسازیم؟

برنامه KwordQuiz هم فلش‌کارت را می‌سازد هم به شما امکان مرور آن‌ها را می‌دهد. بگذارید با یک مثال ساده از ساخت یک سری فلش‌کارت‌های ۴k Words آموزش ساخت را ادامه دهیم.
بعد از باز کردن برنامه آن را در حالت Editor قرار می‌دهیم (حالت پیش‌فرض پس از باز شدن).
بر روی ستون اول ردیف اول کلیک می‌کنیم و شروع می‌کنیم به تایپ کردن. مثلا: razor. اکنون بر روی ستون دوم ردیف اول کلیک می‌کنیم و معنی آن را می‌نویسم: دستهٔ تیغ صورت‌تراشی. باز بر روی ستون اول ردیف اول کلیک می‌کنیم و از منوی Vocabulary>Link Sound تلفظ آن را که با فرمت ogg (یا هر فرمت دیگر صوت مانند mp3 یا wav) آماده کرده‌ایم به آن پیوند می‌دهیم. سپس بر روی ستون دوم ردیف اول کلیک می‌کنیم و از منوی Vocabulary>Link Image عکسی که برای آن انتخاب کرده‌ایم را به آن پیوند می‌دهیم. برای تست می‌توانید از ستون سمت چپ بر روی Falshcard کلیک کنید و نتیجه را ببینید. ویرایش کردن سطر‌ها و ستون‌های مختلف به راحتی آب خوردن است و کافیست دو بار بر روی آن‌ها کلیک کنید تا به حالت ویرایش بر روی آن‌ها بروید.

\"Flashcard\"

Flashcard

حال کافیست بقیه سطر‌ها و ستون‌ها را کامل کنیم و سپس از آن‌ها استفاده کنیم؛ شاید بد نباشد اگر اطلاعات به درد بخوری برای همگان ارئه میدهد آن را به اشتراک بگذاریم.

\"Flashcard\"

Flashcard

نکته: بهتر است که تصاویر و صداها را در زیر مسیری واقع در محلی که فلش‌کارت با فرمت kvtml ذخیره شده قرار دهید.

 

ANKI

برنامهٔ دیگری که قصد معرفی مختصر آن را داریم برنامهٔ مفید و پر امکانات Anki است. شما با این برنامه به راحتی می‌توانید فلش‌کارت بسازید و با استفاده از متد‌های از پیش تعیین شده و موجود در برنامه به یادگیری با استفاده از الگوریتم‌های خاص آن بپردازید.
این برنامه قابلیت اجرا بر روی سیستم‌عامل‌های مختلف و موبایل‌ها را داراست و این مزیت بزرگ آن به حساب می‌آید. همچنین فلش‌کارت‌های آماده شده توسط دیگران هم در دسترس شما قرار دارد. اطلاعات بیشتر در مورد این برنامه را از اینجا بدست آورید.

چگونه با Anki فلش‌کارت بسازیم؟

بعد از نصب و اجرای برنامه از منوی File>New اقدام به ایجاد یک deck جدید کنید. اکنون برنامه از شما می‌خواهد که فلش‌کارت‌ها را به این deck اضافه کنید. بر روی Add Material کلیک کنید.
پنجره‌ٔ جدیدی ظاهر می‌شود که شامل جلو، پشت و برچسب می‌شود. می‌توانید به فلش‌کارت تصویر یا صوت اضافه کنید. یا از لاتک برای نوشتن فرمول‌های ریاضی، معادلات و غیره کمک بگیرید. همچنین می‌توانید نوشته‌ها را با رنگ‌های مختلف و به صورت ضحیم یا مورب بنویسید. امکاناتی که این برنامه در اختیار شما قرار می‌دهد بسیار زیاد است و چنانچه برنامه KWordQuiz نتوانست پاسخ خوبی برای نیاز شما باشد Anki شما را نا امید نخواهد کرد.
همچنین تعداد زیادی از فلش‌کارت‌های آماده را می‌توانید با استفاده از زدن دکمه دانلود، دریافت و استفاده کنید. برای آشنایی با جزییات بیشتر این برنامه شما را به دریافت و مشاهده سه کلیپ کوتاه از طریق این پیوند (حجم ۱۵/۵ مگابایت) دعوت می‌کنیم. (منبع کلیپ‌ها بر روی یوتیوب + + +)

9 دیدگاه برای این نوشته:

  1. \'\'بهنام:

    ۰۱ تیر ۱۳۹۱
    این قسمت معرفی برنامه‌های کاربردی و آشنایی با نحوه استفاده از آن‌ها بسیار عالی است!!!
  2. \'\'عرفان طباطبائی:

    ۰۱ تیر ۱۳۹۱
    کی دی ای خیلی داره گسترده و غنی میشه…
    خیلی چیز خوبیه :دی

    دستت درست ایمان جان

  3. \'\'مجتبی:

    ۰۱ تیر ۱۳۹۱
    واقعا که برنامه خوبیه اگه قابلیت اضافه کردن مثلا یه دیکشنری رو داشت دیگه عالی میشد
  4. \'\'چالیست:

    ۰۲ تیر ۱۳۹۱
    عالی بود. خیلی خوشم اومد. سپاس فراوان
  5. \'\'eMan:

    ۰۲ تیر ۱۳۹۱
    دوستان عزیز لطف دارید
    خوشحالم که این مقاله نظرتون رو جلب کرد ;)
  6. \'\'mrmrn:

    ۰۲ تیر ۱۳۹۱
    سلام.
    anki رو امتحان کردم.کلی فلش آماده داشت برا لغات فارسی و انگلیسی. خیلی حال کردم باهاش.
    ممنون.
    البته یه همچین برنامه ای رو که یه ایرانی توسعش داده بود رو قبلا دیدم الان اسمش یادم نیس!
  7. \'\'عرفان:

    ۰۲ تیر ۱۳۹۱
    نرم افزار flashqard‌ هم هست که توسط شهاب شیرازی نوشته شده
    http://flashqard-project.org
    نرم افزار خوبیه
  8. \'\'eMan:

    ۰۲ تیر ۱۳۹۱
    خیلی عالیه این عرفان جان. ممنون بابت معرفی
    حتما بررسیش میکنم و شاید یه پست مستقل براش زدم
  9. \'\'mrmrn:

    ۰۳ تیر ۱۳۹۱
    آهان همین بود.

\"ارسال



برچسب ها : , , , , , , , , ,